AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
736

Värdering E46 318i

Funderar lite på hur man ska värdera miltal kontra årsmodell mm.

Kan få en 318i E46 -98, svensksåld i nyskick med endast ca 4000 mil på mätaren. Pris för denna, 130k eller strax under.

Vet samtidigt att jag kan få en motsvarande bil fast årsmodell 2000, med 9000 mil för samma pris.

Vad är mest prisvärt? Är de låga milen mycket värt i vinst på driftskostnader med mera jämfört med kärran som gått längre men dock är nyare?

Dessutom, antar att jag kan få loss en svensksåld 318i -98 med sisådär 8-10000 mil på mätaren för kanske 110k. Då blir frågan, motiverar de låga miltalen på förstnämda bil denna prisskillnad?

Eller borde jag rentav kunna få loss en 318 ännu billigare än så här?

I alla fallen ovan är bilarna utrustad med komfortpaket, vilket givetvis är minimikravet. I övrigt standard.

Tacksam för snabba råd!

Robin

Jag hade nog valt 9000milaren...
Finns flera anledningar men den främsta stavas rostskyddsgaranti. Den går på en 98 ut i år och E46 har en tendens att rosta både lite här och var. Me den 00 har du 2 år kvar på denna.
9000milaren lär dessutom har gjort insp2 service nyligen som inte är gratis precis.
Och 98 var första årsmodellen så 2000 borde mycket av detta ha förbättrats.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Mmm, men....

4000 milaren hade precis varit inne på storservice enligt ägaren. Vad det är vet jag icke, men i vilket fall som helst har ju den om Insp 2 sker kring 9000 mil långt kvar till den.

Rostskyddsgarantin är ju vad jag förstår oftast ganska värdelös. Utan att vara speciellt insatt så har jag ju fått intrycket att en sån garanti bara omfattar genomrostning och ej lättare rost i skärmkanter och sånt. Kanske har fel, men har jag rätt så spelar rostskyddsgarantin ingen större roll förutsatt att jag kollar bilarna ordentligt innan köp.

Finns det några egentliga skillnader mellan dessa årsmodeller?
Visst, man kan anta att vissa saker förbättrats, men är det någon här som vet något specifikt som förbättrats avseende barnsjukdomar etc?

Ahh, vilken ångest... Å ena sidan så känner jag personligen att en bil som närmar sig 10000 mil börjar bli gammal, men då är den iallafall tillverkad på den här sidan av seklet. Å andra sidan så har vi en bil som är gammal till åldern, 6 år, men känns som en ny bil med tanke på milen.

Ni som ägt E46, finns det några vanliga stora kostnader mellan 4000-8000 mil respektive 9000-13000 mil på just dessa bilar?
Kör ju ca 2000 mil/år och brukar ha bilarna ca 2 år, därav frågan.

/Robin
Jag själv värderar mil högt. Bilen slits ju faktiskt då den används :-)

4000 mil eller 9000 mil = mer än dubbla "användningen"

Sedan är ju såklart kvaliteten väldigt bra så den håller mååååånga mil till, men ändå.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Robban: BMW är mycket generösa vad gäller rostskyddsgarantin!! Minsta lilla bula eller fläck resulterar omedelbart i byte av aktuell del. Sök inlägg och du skall finna.
Dock är det kört om bilen är 6 år och en dag gammal när du upptäcker rosten.

Erito: Tycker det är fel i ditt resonemang. 6-700 mil om året innebär snarare att ägaren pendlat 300m om dagen året runt. Knappast skonsamt för en motor att inte användas och nå normal arbetstemp. Tror detta sliter mycket mer på motorn än en som ex pendlat 10 mil om dagen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Kristoffer_L: jo, jag vet hur en motor mår som kallstartas eller bara får stå utan att startas alls.

Det är extremt ovanligt att en bil bara står utan att startas, medans det är vanligt med folk som bara kör stadskörning med kallstarter.
Vad jag menar är vid samma sorts användning så värderar jag låga mil väldigt högt eftersom en bil består av så mycket mer än motor och smörjdelar. Skicket och historian är såklart viktigast på en bil. En långmilare kan faktiskt vara långmilad i stadskörning också... usch :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Jag har ägt en 318 -00. Mellan 9000 och 12000 mil var det en hel del pengar som spenderades...

¤ Båda fönsterhissmekanismerna fram.
¤ Främre länkarmar.
¤ Katalysatorerna och grenröret
¤ Bromsskivor och -belägg fram
¤ Hjullager vänster fram
¤ Båda bakfjädrarna byttes pga att de gått av.
¤ Inspection II (ca 5000 kr)

Jag köpte bilen begagnad av BMW Group med garanti i 6 mån, så garantin täckte det mesta. Skulle aldrig rekommendera att köpa en E46 utan garanti eller kvitton på utförda reparationer.

Bilen hade haft en tidigare ägare född 1920, var svensksåld och fullservad. I min ägo gick bilen långa landsvägsmil och kördes inte alls hårt.

Jag var mycket nöjd med bilen för övrigt och det kändes tungt att bilen drabbades av alla dessa fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.