AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.746

Ny 16:9 skärm från USA, PAL/NTSC-problem?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har fått tag på en Mk2 navigator CD-enhet som jag ska ersätta min gamla Mk1-enhet och den visas inte på skärmen.
Vad jag har fått reda på är att den fungerar inte med skärmen som jag har, från 96.
Men de säger att den fungerar om TV-modulen inte är aktiverad, så hur kopplar jag bort den och var sitter den?

Sedan till min egentliga fråga:

Jag ska köpa en helt ny 16:9 skärm från USA till ett mycket bra pris.
(Vad brukar de kosta i sverige?)

Vad jag undrar är om det ställer till problem med min TV-modul om det är en NTSC mot den europeiska standarden PAL?
Har det någon som helst betydelse?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Nu menar jag naturligtvis alla moduler, om det ställer till problem med tv, navigator etc.

/Hammar
Om den inte klarar båda systemen (vanligast) så blir det svart/vit bild på TV:n.

FP
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
1) Din Mk2 fungerar perfekt med din befintliga skärm!
2) Din Mk2 fungerar inte i kombination med din befintiliga videomodul berodende på att din nuvaraned videomodul har en extern bussanslutning som skulle gå till navigatorn men som saknas på MK2. Den busssignalen växlar in TVn.

Vad du behöver är en Videomodul till Mk2 eller senare och ett nytt kablage 61 12 6 915 132. Det kablaget är avsett för uppgradering från Mk1 till Mk3. För uppgradering från Mk1 till Mk2 så måste samma kablage kompletteras med några ledningar som ansluter den externa GPS-modulen som MK2 har. (till skillnad från Mk3 som har GPS:en integrerad.)

Jag hoppas att några frågetecken försvann.

Mvh, Steaman

Det är samma 16:9 skärm som används både i USA och Europa så det här med PAL och NTSC hanteras helt och hållet av TV och video modulen.

/RS2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack steaman!
Det börjar klarna så smått, detta är en helt ny värld för mig.
(Jag har ringt många verkstäder och de flesta vet inte rikgit vad Mk1 och Mk2 är)

Kabalaget 61 12 6 915 132 har jag redan köpt och kopplat in, därför märkte jag att inte navigatorn dök upp på skrämen som jag trodde den skulle göra. ;-)
Vad heter ledningarna som ansluter den externa GPS-modulen, har du nummer till dem?

Och när jag ändå frågar om nummer, var kan en ny videomodul tänkas kosta och vad har den för nummer, som klarar Mk2 och även kanske Mk3 och senare?

Jag får som sagt snart 16:9 skärmen och vill helst att det bara ska vara till att byta skärmen så ska allt fungera som det ska.
Split Screen fungerar endast med Mk3 eller?

Sedan har jag funderingar till 16:9 formatet, det stöds inte av min nuvarande videomodul heller va?

Så PAL och NTSC ska inte vara några problem då alltså?
(folke säger en sar, RS2 en annan... lite förvirrad är jag nu)

/Hammar
Det ÄR samma 16:9 LCD skärm i USA och Europa (65 52 6 934 415) för E38 och E39 så det behöver vi inte diskutera mer.

Dock är jag osäker på hur en senare widescreen video modul fungerar med en MK2 navigator (jag vet den fungerar med en MK3 och den nya splitscreen programvaran). Någon annan?

Jag tror den senaste widescreen video modulen är 65 50 6 936 759 (används i E38, E39, E46 och X5) men du bör kolla upp detta med någon BMW verkstad.

/RS2
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är synd att du inte bor i Stockholm för jag har ett ombyggt kablage i min bil men jag har nu uppgraderat till MK3 så ett standardkablage skulle fungera lika bra för mig.
Jag får leta i mina anteckningar från förra året för att hitta vad du måste modifiera.

Mvh, Steaman

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
RS2: Ok, då är jag lugn när det gäller den biten med NTSC/PAL.
Tac för nummret till vodeomodulen, ska kolla vad den kan kosta och om den fungerar med Mk2.

(Trodde aldrig det skulle vara så svårt att byta, fick uppfattningen att det bara skulle vara riva ut och sätt i en ny CD-enhet med Mk2...)

steaman: Ja, i detta fallet är det synd att jag inte bor i Stockholm, men annars trivs jag bra där jag bor. ;-)
Väntar och ser vad dina anteckningar säger, tack.

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kollade var videomodulen kostade, det var inte så billigt direkt, men det hade jag inte förväntat mig heller.
Kan man göra fler saker med den nya modulen, t ex. koppla in en extern bildkälla osv?
Frågade även om de visste om den klarar Mk2 men som vanligt så är sådana frågor om Mk helt onödiga då ingen verkar kunna något om det, inte "vanligt" folk i alla fall.
Står "Mk" för "Mark"?
(Har sett det någon stans förut)

Nummret till 16:9 LCD skärm fungerade inte, de hade inte ens nummer till skärmen i sina system då de letade, i alla fall inte priset.
Vad kan en sådan skärm kosta i Sverige?

/Hammar
Hammar,

Jag kollade numret igen på widescreen LCD skärmen och det ska vara 65 52 6 934 415 som är den senaste. Dock kan det vara så att den inte är prissatt i systemet ännu om de inte sålt någon i Sverige tidigare. Jag har råkat ut för det några gånger också så det är inte ovanligt. I Tyskland så kostar den ca €1350 + moms men du behöver också själva huset med kasett eller CD spelaren ibakom samt ramen runt. Vad det gäller video modulen så finns det hur många som helst i reservdels systemet men jag tror att 65 50 6 936 759 är den senaste. Kolla din email!

/RS2

För att koppla in en extern bildkälla som t ex en DVD-spelare så behövs det en speciell kabeladapter. Men jag kom på en annan sak. Hur blir det med TV spärren om man installerar en nyare videomodul?

/RS2
Här har du en bild på en A/V adapter ifrån www.soundlinx.co.uk för att ansluta en DVD-spelare och som säljs av bl a www.mobilecentre.co.uk men jag skulle nog försöka att få det andra att fungera så länge. :-)

Länk

/RS2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ja, jag får ta en sak i taget. ;-)

Jag har inte ens fått skärmen ännu heller så jag ropar inte "hej" förrän den är här.
Mk2 navigatorn har jag. (CD-modulen)

Ang. TV-spärren så har jag den gärna aktiverad för varken jag eller de jag kör tittar på TV, de gånger jag kör långt är det navigatorn som är på.
TV'n stör mig om den är påslagen, men jag lyssnar gärna på det som är på TV.
Så TV-spärren har jag aktiverat redan nu.
Men jag misstänker, som du, att spärren inte är lika enkel att ta bort om man köper en ny modul. ;-)

Det finns att köpa även från Länk där det även går att styra kanalval med ratten, på samma sätt som med radiokanaler tror jag.

Men det som är intressant sedan är att koppla in en extern bildkälla som sagt, och den länken du gav mig kommer nog till användning sedan, men först ska jag få 16:9 skärmen att fungera med Mk2 Navi. CD-Enheten.
Bra att börja med det.

Sedan ska man ha råd att leva också. ;-)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Nu har jag beställt 16:9, får väl den under nästa vecka.
Ska bli riktigt kul att se hur skillnaden blir.
(Hoppas bara allt fungerar som det ska.)

En sak jag inte har förstått riktigt är var mjukvaran (Mk) sparas någon stans.
Vad är det som säger att man har en bil med Mk2 eller Mk3, är det när man byter CD-enhet till navigatorn eller vad?

Jag är van vid datorer så jag har lite svårt att greppa detta.
Var sitter så att säga själva "hårddisken" där allt sparas?
Knappast i CD-enheten i alla fall, så mycket kan jag räkna ut. ;-)

/Hammar
Läses väl in i ett statiskt minne (ROM, Flash eller dylikt). Sitter CD:n i och snurrar så läser den väl ut det som behövs just för stunden i ett RAM också osv.

FP
00
28
007
bmw 530d-03
rrrrrrrrrrrrrr

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack för svaret, om vi går djupare in i frågan, mer tekniskt:
Vad är det som bestämmer vliken version av Mk som ska användas.
T ex. Mk1, Mk2, Mk3 osv... är det beroende på navigatorn eller vilken hårdvara är det som bestämmer vilken mjukvara det är som ska användas vid en uppdatering av mjukvaran?

007: ???

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Nu har jag fått skärmen och installerat den, snacka om enkelt arbete, tog kanske 20-30 min så var allt klart.

Men nu till problemet.
Skärmen flimmrar hela tiden, den är i osynk kan man säga.
Vad kan man göra åt det?

Jag har prövat med att slå på tändningen tills skärmen slår på och börjar flimra.
Stängt av tändningen, väntar i ca 80 sek. tar bort säkringarna för navigator och CD.
Väntar 10-20 sek, sätter tillbaks dem och väntar en liten stund till och sätter på tändningen igen för att se om det fungerar.
Det gjorde det inte, det var ett av "knepen" man skulle göra för att den ska identifiera skärmen(?).

Någon som vet något annat man kan göra för att skärmen ska vara i synk?

/Hammar
00
28
007
bmw 530d-03
enkel du behöver video modul o problemet är löst för alltid

16:9 finns för runt $600 i USA.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.