AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.860

Varför lyser oljelampan när bilen är kall?

Har på senare dagar märkt hur min oljelampa lyser när det är kallt ute och motorn är kall... När man har kört ett tag på lägre varv så är det okej igen. I helgen då det var sol och plusgrader ute så lyste inte lampan alls länge.. Men just när det är minusgrader så lyser lampan ett par minuter.. Ska ta den till bmw och se till att olja byts och att filtret byts.. Oljan och filtret byttes för ca 1000 mil sedan... Det är helsyntet-olja i bilen nu... Tänkte byta till delsyntet eller mineral..För detta borde ha använts när bilen var ny? Det fanns väl inte helsyntet för typ 16 år sedan? Någon som vet vad som annars kan vara fel?
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Du kanske har en dålig givare, eller så har du samma fel som jag hade på min 318, nämligen hela tråget var fullt i vatten (förmodligen spricka i toppen mellan olje och vattenkanal) Hur som helst låter det allvarligt och du ska nog inte köra med lampan lysande. Sliter ner kam och vippor om du inte har riktigt oljetryck i toppen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kollat oljenivån?

Kan vara mycket annat...T.ex felaktig oljetryckgivare,taskig oljepump,slitna vevlager,defekt instrumentering,def backventil i filterhus(om nu det ser likadant ut i M20 motorns hus som det bl.a. gör i E32 M30)..mm mm.

Mät upp oljetrycket är väl det första man checkar upp så man kan undvika motorras inom en snar framtid...Oljetryckslampan brukar lysa/varna om oljetrycket understiger ett halvt bar(½kg).

Jag skulle inte köra med bilen innan jag fått reda på orsaken till denna lysande lampa..

Mvh Janne.
Grejen är den att jag kollat min olja och det finns absolut inga tecken på att något vatten skulle finnas på locket eller stickan.
Får mäta upp trycket... Kan man göra det på vilken verkstad som helst eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag finner ingen anledning att byta ner dig i olja genom att slå i mineral- eller delsyntetisk olja.
Vilken typ av olja har du nu? Det finns många olika typer/viskositetsklasser bland "helsyntetisk olja"!

Oljetrycket kan vilken verkstad som helst mäta.

Hur långt har bilen gått?
Har den gått "långt" kan det vara oljepumpen som är sliten.

Det kan vara oljefiltret som är igensatt, vilket filter är det?
Har du kollat hur det ser ut på insidan?

Hur ser oljan ut?
Är den svart och tjock, är det hög tid att byta den och filtret.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Aldric
Detta har egentligen inget med frågan att göra, men jag sniker in en grej ändå.

Blir olja tjockare ju äldre/sämre den blir? Jag har fått för mig att den blir tunnare?

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"

MvH
Dennis
Bilen har gått 23000 mil. Filtret vet jag ej vad det är för nåt men det ska bytas imorrn.. Det byttes för 1000 mil sedan och ja, oljan är väl ganska svart... Får se vad som händer när jag byter olja o filter imorrn.. Kan det bero på att olja blir tjockare lr tunnare vid värmen som den inte varnar när motorn är varm?
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Aldric:
Oljan blir tunnare med tiden eftersom den blir utspädd med bensin och dyl.
Går de riktigt länge utan byte, så blir de en tjock sörja istället, men då har man bedrivit bilplågeri länge och fårt förmodligen snart motorhaveri.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
finbil : Men som sagt. Jag har kört 1000 mil sedan förra oljebytet... Kan det vara därför den får dåligt tryck?
Killen på bmw säger att man ska byta var 600e mil egentligen...
Kan det vara så här att oljan börjar bli gammal och därmed blir den blaskigare och därmed får jag sämre tryck?
Ska testa byta olja o filter imorrn.. Får se hur det går..
Men vill gärna höra fler teorier först:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När en olja blir gammal kan den antingen bli tunnare eller tjockare!

Om den blir tunnare beror det antingen på utspädning med bensin och/eller på att oljemolekylerna har tuggats sönder (kolvätekedjorna har blivit kortare).

Om den tjocknat beror det på oxidation och/eller att de korta och mer lättflyktiga kolvätekedjorna har dunstat/förbrännts. Det är relativt ovanligt att en bra olja oxiderar mycket, vilket tyder på att antingen var det LÄNGE sedan oljan byttes eller att oljan inte tål värmen i motorn tillräckligt bra.

Rent tekniskt kan det även vara så att oljan har bundit väldigt mycket vatten. På vintern bildas det mer kondensvatten i motorn och oljan binder en hel del vatten innan det syns på oljan.
När det är kallt blir en "vattenbemängd" olja tjockflytande.
Man kan göra ett ganska oprecist men ändå indikerande test för att kolla vatten i oljan: Ta lite olja från motorn på en pinne och tänd på oljan på pinnen med en ciggarettändare. Om det börjar spraka och skvätta om oljan är det troligen mycket vatten i den.

Jag skulle råda dig till att först byta olja och oljefilter och därefter göra en mätning av oljetrycket.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Nu har jag bytt filter, olja och mätt upp trycket...Enligt bmw låg trycket på 0,3-0,4 bar och det ska vara minst 0,5 bar.
Det mest konstiga var när jag skulle gå ut och starta bilen, då lyste inte lampan plötsligt så varnade för oljetrycket... Varför ? Borde den inte varna för allt under 0,5 bar?
Kan ju säga att jag har kört en del mil och lampan släcks direkt efter start numera... Någon som har nån teori gällande detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.