AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
964

Frågor ang. missljud, sportstolar, &inr.detaljer i 323i Coupé

In
35
Instinct
323i Coupé -96
Hejsan! Jag har lite frågor och hoppas på svar!

Jag köpte en 323i Coupé för några veckor sedan. Vid köpet blev jag informerad om ett problem med fläkten som sig bör. Den lever sitt egna lilla liv och vandrar ibland upp och ned i styrka, ibland går den inte alls. Ägarens förklaring var att ett motstånd var trasigt vilket för mig låter ganska rimligt och som även bekräftats per telefon av en BMW-mek. (Kostnad ca 1500:- inkl.arb.)
Samma dag som jag hämtar bilen uppstår dock ett missljud jag inte hörde när jag provkörde bilen. Den lät förjävligt! Ungefär samma ljud som om ett framdäck tar i skärmen, även om jag uteslöt det ganska snabbt. Efter några snabba slutsatser var det emellertid ganska lätt att inse att ljudet kom från acc:n. Det uppstår helt oregelbundet och verkar på något konstigt sätt vara relaterat till varvtalet på motorn(!?) även om det oftast försvinner så fort man varvar upp lite. Det uppstår nästan uteslutande på låga varv/låg fart, oftast precis i samband med stopp för tex rödljus eller vid start därefter. Någon som känner igen beskrivningen? Kan det vara ett lager? Kan någon rörlig del vara dåligt skruvat och "tippa" med missljud som konsekvens vid inbromsning och acceleration? Kan man meka själv? Kostnad?

Tacksam för alla ledtrådar jag kan få...

Så till fråga nummer 2. Nu vill jag naturligtvis göra den här bilen till min lilla pärla. Jag vill känna att jag "klär på mig" bilen, inte att jag sätter mig i ett fordon om ni förstår vad jag menar :o)! Tyvärr sitter det originalstolar i tyg i bilen, och en av moddarna jag vill göra är naturligtvis att sätta in sportstolal i skinn eller delskinn (+baksäte givetvis). Vad behöver jag veta? Funkar det att sätta in sportstolar från vilken E36 Coupé som helst rakt av? Passar det med skenor och allt? De jag har nu har stolsvärme men är manuella. Går det att koppla in elstolar på något sätt? Krångligt? Inte viktigt i iofs, jag leker mest med tanken att jag skulle komma över ett par billigt...

Är det kanske rent av någon som har en inredning till salu? (Kollar börsen givetvis...)

I övrigt har jag tänkt mig lite inredningdetaljer. Jag gillar aluminium men det får inte bli för mycket. Funderar på alu.panel runt växelspaken och vita mätartavlor tex. Alt. en alu.ring runt "växelspakshuset" och alu.knopp. Eller varför inte en smal alu.list över handskfacket? Vad tror ni? Någon som gjort liknande moddar och har bilder? Är glad för alla roliga idéer!

Tackar och bockar på förhand!! // Instinct
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
I min gamla 320 lät det som om något skarapade när vattenpumpen höll på att gå. Detta var just vid stopp/start och kraftiga rattutslag.
In
35
Instinct
323i Coupé -96
Hej!

Rattutslag verkar inte ha med saken att göra över huvudtaget, dessutom har jag svårt att tro att vattenpumpen skulle sluta låta bara för att man stänger av acc:n?

// Instinct
Instinct: Om ljudet påminner om en "råmande ko" vid tomgång så beror det på en ventil som kärvat i ac systemet. Ett slags skönhetsfel som jag förstått det hela.

Kostnad att byta ventil: 8000kr på bmwverkstad
Lugn! Om ac funkar som den skall så tyckte bmwmekaren att man kunde leva med det tills dess att hela systemet havererar (kompressor mm). Då måste ändå systemet tömmas och gås igenom.

Jag har kört rätt mycket med snöflingan intryckt och märkt att "gnölandet" försvunnit mer och mer den senaste tiden. Kanske har ventilen bara kärvat?

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
In
35
Instinct
323i Coupé -96
Kristoffer_L:

Tackar för informationen. Du har alltså samma problem? Jag köpte bilen av en förmedling som bara informerade mig om ett förmodat trasigt motstånd vilket borgar för större juridiska befogenheter för mig. Att förra ägaren skulle missat det här ljudet håller jag för otroligt, och dessutom köpte jag en - till synes - tokbra försäkring av förmedlingen. Jag har snackat med dem och det verkar som det kan finnas en chans att få ut skiten på försäkringen. Jag ska som sagt snart in på inspektion och ska ta upp saken med BMW INNAN de gör något åt saken... Tack för din hjälp!

// Instinct
Instinct: Jajemen har samma problem men det är något jag känner att jag kan leva med för ljudet gör sig bara påmint sporadiskt på tomgång och försvinner vid högre varv (när det försvinner låter det mest tjutande...). På längre motorvägs/landsvägs sträckor hörs ingenting.
Och då AC-kompressorn, fläktmotstånd och kylning funkar klanderfritt så tänker jag inte åtgärda problemet förrän det verkligen behövs :-)

Lycka till!!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Min klima tjöt precis som din . Bytte styrenheten och problemet försvann.
Player: minns du vad det kostade?

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
In
35
Instinct
323i Coupé -96
Hej igen!

Lyfter den här tråden bara för att avsluta den med lite svar istället för frågor. Missljudet var - som Kristoffer_L mycket riktigt påpekade - en ventil som kärvare i acc:n. Kostnaden var däremot inte riktigt lika farlig som förutspådd. Jag fixade det hela under en inspektion II i dagarna, och priset var en överraskning, ca 3700 kr. Detta kan i och för sig ha med att göra att BMW ändå, vid inpektionen, öppnade kliman och tömde/fyllde den, och däri ligger en gissnigsvis ganska stor kostnad som ju redan ingick i servicen. Som en bonus för mig så stod bilhandlaren jag köpte bilen av för notan. *Lycklig*

MVH // Instinct
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.