AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.002

Audi S4 eller villken BMW?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Drömmare som man är så funderar jag som oftast vad min nästa bil ska bli..nu är det så illa att jag börjat kasta ögonen efter en Audi S4 (årsm 98-) Det som lockar främst är motorn och fyrhjulsdriften.

Självklart är BMW ett tänkbart alternativ, men då funderar jag på vilken modell som skulle kunna vara lämplig..jag är mycket nöjd med den bil jag har nu (blandning av komfort, sport, hk), så egentligen är jag lite emot att byta ner mig i storlek till en 3-serie, fast det är klart..en 330 skulle nog inte sitta helt fel :)

Få höra lite synpunkter på detta, nån som kört en S4 tex?
har kört en S4 -98 för flera år sen, klart skön bil!
nu börjar dom ju bli till åren och är inte direkt felfria, sen är den ju baserad på A4 som hade premiär 94, så lite gammal är den ju rent allmänt..
Inte speciellt billiga heller, om jag vore du skulle jag scanna nätet efter en 330XI Limo istället, har sett en del för strax över 200 om man kan leva utan helskinn.
Jag planerar också att köpa en S4 Biturbo under våren förhoppningsvis. Var ute och körde en häromveckan, och det är verkligen en trevlig bil att köra. Otroligt trevlig bottendrag i motorn, du har ju 400 nm vid 1800 rpm.
Leta helst efter en bil tillverkad efter mars -99, då är den faceliftad och har uppdaterade turbos/grenrör, uppdaterad inredning och lite ändarde optiska saker på utsidan som t.ex dörrhandtag och blinkers.
mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Har hört att S4:an har problem med grenrören, de blir tydligen för varma och kan sedan spricka. Och det är inte någon billig historia att byta detta tydligen. Kolla gärna det med ägare av S4:or på deras forum om du ska skaffa en sådan. Annars kan jag hålla med "pistolas" att 330XI Limo är en riktigt trevlig bil.

Ha det gött å kör gött!!
Problemet med grenrören skall vara löst eller iallafall förbättrat på årsmodell 99b (tror det är månad 6 1999 och framåt)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
jag har anat problem med grenröret då det i ett flertal annonser står att det är bytt..verkar som om en del har bytt turbo också...

Oskar: ska du importera själv eller ska du köpa en i Sverige?
Turbo och grenrör är bytta på många tidiga S4:or, vilket är det absolut viktigaste att kolla upp! En affär på 25-35 tusen om man åker på det själv :(
Ferlin: Jag tittar på bilar både i Sverige och Tyskland, det kryllar precis inte av S4:or nyare än -99b i Sverige (om man inte vill ha en Avant).
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Alla svensksålda S4:or skall ha bytta grenrör som en goodwill/garanti-åtgärd från VAG:s sida.
Köper du en se till att få Recaro-stolarna med nappaläder - kanonsäten. Prestandamässigt har Xi:n inte mycket att komma med i jämförelse tyvärr...

__
BMW CS #5221
Har inte åkt i en standard S4, den jag åkte med i hade nått steg från ACE som gav 330hk. Riktigt skönt drag över hela registret. Plus att de är väldigt snygga
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack för synpunkter grabbar! Känns som om det är en bil värd att titta närmare på :) Jag tycker också de är snygg faktiskt.. en silvermetallic skulle sitta finfint, tycker tom att originalfälgarna är helt ok.
Tigerr
bam margera, skateboardproffset, har en så.. helt dålig kan den inte vara.! och visst är s4 fin. får man fråga om du hade tänkt en avant eller vanlig.?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
en sedan är jag väl främst sugen på isf..ska börja med att försöka få provköra en S4...När vädret är som idag skulle det vara rätt nice med 4wd faktiskt :) En kompis har en A3 quattro, måste säga att det är grymt bra bett.
Tigerr
min personliga åsikt att kombi såklart har mer utrymme och så. har gått och retat mig på att vi inte har en kombi ibland..
sen om jag får komma med en personlig åsikt så tycker jag att a4 är snyggare i kombi än vanlig..
\\\M 325i ZENDER///
ägden en biturbo/kombi innan den här...fördelar med den är storleken samt 4x4.nackdelarna är för tok dyr försäkring/reserv delar.

ett ex:Min bil började kännas lite slö å den verkade inte må bra..
åkte till järva för en koll å dom sökte men hittade inget...efter 1 dagar ringde dom å sa att dom inte visste så mkt om s4an (?inte så vanliga bla bla)å dom trodde att d va luftmassemätare.kostade ca 5500med mont.efter bytet fortsatte den att vara "sjuk"å åkte tillbax med den å dom sa att d va dumpventilen som krångla,även den byttes å inget hjälpte.
Sen fick jag veta av en kompis att Y-slangen brukar spricka å den får för mkt luft å beter sej konstigt.
bytte den å den åkte som ett spjut igen...(kostnad 124kr)
Vad jag vill säga är att tidiga modeller krånglar gärna å man får vara redo för att slänga lite $$ på reservdelar.

KÖP en BMW;)

---
Projekt trippel xXx i gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.