AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.130

Indraged körkort Part 2,

Hejsan, hade tidigare gjort en topic om att körkortet dragits in, nu så har jag fått besluts papper från Länsstyrelsen.

pga att min svenska inte är så bra (kommer från England) så undrar jag om ni kan få mig och förstå detta bättre.

Jag hade prövotid när polisen stoppade mig, så jag vet INTE om jag måste göra om uppkörningen - teori etc eller inte, så här stod det på besluts pappret.

-Vad händer med körkortstillståndet-

När spärr tiden har löpt ut blir det återkallade körkortstillståndet åter gällande t.o.m den dag det förfaller.

-Hur ni får ett nytt körkort-

I Ert fall skickar Vägverket automatiskt underlag för ansökan om utfärdande av körkort till Er. Körkort kan utfärdas först när underlaget kommit tillbaka till Vägverket.

Ansökan om utfärdande av körkort efter återkallelse får dock inte prövas innan giltighetstid för återkallelse tills vidare eller spärrtid löpt ut. Ert körkort gäller från och med den dag då det utfärdats.

--------------------------------------

Vad jag inte förstår är, måste jag göra om uppkörningen etc?
och vad menar dem med underlag/underlaget?
PS, Även detta fanns med på pappret.

-Beslut-

Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd och bestämmer spärrtiden till sex månader.

---
Aldric
Du får papper (underlaget) hemskickade till dig som du måste fylla i där du begär att få ett nytt körkort tillverkat åt dig. Innan du har det i handen har du i Länsstyrelsens ögon inte rätt att köra bil. Uppkörning står det ju inget om, men jag har för mig att reglerna säger att blir du av med körkortet under prövotiden måste du göra om uppkörningen igen.

"Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar"

MvH
Dennis
Det står på pappret vem som är din handläggare. Ring direkt till personen i fråga så får du hjälp med alla frågor.

Som jag förstår det verkar du få tillbaka ditt körkort om sex månader, men det är ett beslut du kan överklaga.

Men som sagt, ring och kolla..

Mvh

SD

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Du ska inte behöva göra om uppkörningen. Du får snällt vänta i 6månader, från den dag du skrev på godkännande pappret att du delgivit infon om indragandet av körkortet, sen efter 6månader kommer du automatiskt att få tillbaka tillståndet av körkortsinnehav och som jag förstår, så kommer vägverket automatiskt skicka hem papper till dig där du kan ansöka om att få en ny lapp o lägga i plånboken.

Blev själv av med körkortstillståndet för snart ett år sedan :/
Jag får dock tillbaka det om en månad.
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
btw. Socialdist.... säger att du ska ringa polisen och fråga, men är det frågor angående körkortet, får du ringa Länsstyrelsen. Det är länsstyrelsen som fattar alla beslut, polisen delar bara ut böter och har ingenting med körtkortsfrågan att göra.
Nord.. Vad yrar du om?

Hela tråden handlar ju om att han fått ett beslut från Länsstyrelsen. Vem har pratat om Polisen?

Jag syftar ju naturligtvis på att han skall ringa handläggaren på länsstyrelsen så att han kan få svar på sina frågor direkt istället för att få läsa en massa spekulationer.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
6 Månader!!!!
Hur fort körde du egentligen?

/Christofer
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nord,
Har dom ändrat reglerna för prövotid eller? Jag vill påstå att du utan tvekan får göra en ny förarutbildning.

Vad innebär annars prövotid?

Är inte på något sätt skadeglad utan snarare ärlig.

Sorry.

D-diddy
(fast) Wheeler: du sa att du hade prövotid den dagen polisen stoppade dig, hade du det den dagen då körkortsindragningspappren skrevs på?
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Från Länsstryrelsens hemsida Länk :
Nytt körkort efter återkallelse

När ett körkort varit återkallat eller återkallat tills vidare får man aldrig tillbaka det gamla körkortet. Vilka krav som gäller för att man ska få ett nytt körkort är olika beroende på vad som var anledningen till körkortsåterkallelse och hur lång återkallelsetiden var.
…om man har prövotid för sitt körkort
Om man har prövotid för sitt körkort eller om man hade det när man begick det brott som var anledningen till körkortsåterkallelsen, måste man alltid klara körprov och teoriprov innan man kan få ett nytt körkort.

Mer här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ganska solklart då...
D-diddy
ja det var det kanske då. ;0)
Speedy: tuff luck. du måste nog gå tillbaka till trafikskolan, din stackare.
David

"The unattainable is invariably attractive"
Jag hade ej körkort när jag begick brottet (olovlig körning), men fick (ändå?) ta körkortet, sen efter ett tag då jag haft körkortet drar dem in det, så kanske därför gav dem mig bara spärr tid istället? eftersom jag gjorde förarprovet efter att jag gjorde brottet.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Den där texten är inte helt solklar vad gäller nytt förarprov eller inte. Bättre att du ringer Länsstyrelsen och frågar efter ett svar.
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
sry Social... läste för fort. stog visst "person" o inte polisen :P
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jaha, då är det ett annat fall, återstår nog bara att ringa dit och fråga.

/Christofer
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tycker det är solklart!

Citat:
Om man har prövotid för sitt körkort eller om man hade det när man begick det brott som var anledningen till körkortsåterkallelsen, måste man alltid klara körprov och teoriprov innan man kan få ett nytt körkort.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.