|
|
|
|---|---|
|
hej...jag byter främre dämpare på min 525-a. har någon grejat sådant???? hur får jag loss dem från fjäderbenet???? sebbeart | |
ormen |
de sitter i fjäderbenet. du får dela hela paketet efter du har monterat väck fjäderbenet med fjäder, lagring mm. just fjäderbenslagringen sitter som helvete, då dess hylsa är aluminium = oxid! blåslampa + rörtång måste finnas, då blir det definitivt mindre svordomar då du skall dela fjäderbenet...... |
|
jag tackar....hur får du ut själva dämparen....dra uppifrån eller trycka ut den med hydraulisk press... sebbeart |
|
ormen |
du lossar en stor "mutter" på ovansidan av fj.benet. Där behövs värme + rörtång -om det är rostigt |
| Japp. Men glöm inte att dra ihop fjädern ordentligt innan du lossar den stora (M14?) muttern!! | |
ormen |
per menar nog övre muttern, som håller hela paketet med fjäder osv. den skall du lossa LITE när bilen står på marken, lyft bilen, dra ihop fjädern o placka av fjäderbenet o spänn det lite lätt i ex. skruvstäd. när du sedan plockat av fjäderbenlager, brickor, fjäder mm. kommer du till en sorts gängad "lock", lossar du den (här menar jag att rörtång behövs), kan du dra ut dämparen.... låt oljan vara kvar i fjäderbenet, den är där för att leda bort värmen från dämparen... efter du sedan monterat tillbaka kalaset, ska du dra övre mutter när bilen står på marken... |
| Helt riktigt ormen... Jag hade tur med min mutter som håller stötdämparen. Där var nästan ingen rost och satt lindrigt fast. Jag dränkte dock in den med WD40 innan jag tog min stooooora rörtång och lossade den. Snacka om att mina stötdämpare var som en cykelpump! Blev natt o dag med nya Monroe Reflex. | |
|
Några tips: Länk Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
jag tackar alla. fick loss skitet. det satt en original-dämpare hahaha...konstigt de va´kassa...mvh sebbe sebbeart |
|
|
hej jag plockade ner hela skitet idag... pajjade 4-5 verktyg när jag skulle ta loss den "övre" muttern som sitter som f*n! fick skruva ihop allt igen =( men tänkte ge mig på det senare i veckan igen.. men ett bra tips om hur jag får loss skiten (muttern) skulle vara MYYYCKET tacksamt... har varken mutter knackare eller nått annat sånt hjälpsamt kul som gaslåga m.m Äger billiga verktyg och muskelstyrka haha =) Mvh M-tech |
|
|
jag säger bara som så... ha de lite tur med mutern som håller dämparen... den läckte ...hehehehe... liiite lättare att srkuva sen...jag använde ett sådan skiftnyckel som ser ut som på vägmärken för verkstad eller något....spände utav h..vete och knacka ner den med en hylsa som gick genom stången det tog lite tid men losnade till sist...seda´n satte jag de nya mutrar som jag fick med dämparna...med mycket "grekpasta" ...menar fett...och jag tänker alldrig rubba det mer....hehehehe ha det sebbeart |
|
|
haha klar med ena sidan nu... andra sidan om ett par timmar =) satt fan i mig berget tog en huggmejsel till den "hylsmuttern" som håller stötdämparen på plats o efter att den slagits runt 2 varv så var de bara fram med den största rörtången hehe..,. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.