AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
976

Finns det bättre o sämre fälgar?

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Undrar om det kan vara stor skillnad mellan fälg och fälg som påverkar köregenskaperna, som att dom ska vara tillverkade i rätt vikt, ge bra balans för däcket som ge en bra ventilation?
Det känns nästa som du svarade på din egen fråga där. ;-)

Ja, fälgar ska vara tillverkade på ett sådant sätt att dom är lika varandra på alla prametrar. Gärna bra sådana också på samtliga fälgar som är monterade på bilen.

För att förvissa sig om att fälgen är av god kvalitet kan man ofta se på tillverkaren av fälgen och prisättningen. En dyr fälg från tex BBS, OZ Racing, eller andra stora tillverkare borgar ofta för god kvalitet. BMW själva tillverkar tex inte några egna fälgar utan anlitar andra tillverkare för det, som får tillverka fälgar enligt BMW spec.

Kvalitet kommer ofta hand i hand med låg vikt när det gäller fälgar.
Inte alltid lättmetallfälgen är så lätt som man vill tro. Speciellt inte i lite större storlekar.

Replicafälgar ser ofta likvärdiga ut med det dyrare originalet men kostar mindre. Väldigt ofta pga av annan billigare och sämre tillverkningsmetod, det gör tex att godset i fälgen blir tjockare och vikten drar iväg. Med billigare tillverkning och annan kvalitet på materialet försämras även fälgens motståndskraft mot slag och stötar, vilket kan leda till ovala eller obrukbara fälgar i slutändan.

/Anton
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Skillnaden mellan olika fälgar är definitivt mycket stor.

1. Styrka
2. Vikt
3. Offset
4. Utseende
5. Dimension
6. Utforming
7. Pris

Det är dom tingene jag kan komma på nu i farten. Minst 7 olika ting som varierar från fälg til fälg, och som oftast går dom på komprimiss med varandra. Måste bara seje att jag inte är ekspert på fälgar överhuvudtaget, men jag vet följande:

Låg vikt + billiga = sämre kvalité
Låg vikt + sterke = kostar skjortan
Snygga + billiga = skit (ofte)
Osv..

Priserna styrs blant annat av tilverkningsprosesserna, materialet, och markedets etterspörsel. Siden du frågar om ventilasjon, kan jag nemna at fälgens utforming har betydning för luftflödet til bromsskivarna.

Fälgar som er satt sammen av två eller tre delar (skrudde) är ofte mycket bra fälgar som tåler mer, beror på vilka material dom är tilverkat av.

Offset eller inpress (ET) på fälgen er mycket viktig och påverkar bilens köregenskåpar och spårkänslighet. Vikten er också en faktor, och påverkar dessutan komforten (fälgar är en del av den ufjädrade vikten på bilen som forsämrar komforten mer eller mindre).

Följande är skrevet av en däckteknikker:

"För att undvika spårningsproblem, så måste man "tuna" in däcken fram och bak genom att använda fälgar med olika inpressning för att få rätt spårlinje mellan fram och bakvagnen, dessutom måste man anpassa hjulinställningarna (camber,toe-in,etc) för de olika däcken ska fungera som det är tänkt."

Det betyder at dersom man har olika bredd på fälgen fram och bak, så kan man ha olik ET-mått foran och bak for att få rätt spårlinje. Det är altså inte alltid riktig att fälgen skal ha de samme parametere, som Anton skrev. (Jag kanske missuppfatade?).

Det finnes mer att skriva, jag har troligen missat viktiga punkter, men jag är lite trött nu. :)
Morten M: Det har du rätt i. Mitt inlägg var riktad till bilar med samma dimension fram och bak.
Har man bredare fälg bak så har du en bra beskrivning i ditt inlägg, helt klart!!

/Anton
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den största skillnaden som de flesta märker efter mellan dyra och billiga fälgar är ytbehandlingen.

Billiga fälgar brukar ha en tendens till att börja se rätt skabbiga ut efter några år, särskilt om de används under vinterhalvåret.

Ta en gammal BBS-fälg som ett bra exempel på tåliga ytbehandlingar. Trots att fälgarna är många år gamla, kan de se nya ut...
Försök skrapa loss färgen på en gammal BBS-fälg så förstår man hur omfattande ytbehandlingen är.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.