|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Ok ..trodde nästan dom nu mer hade krav på vinterdäck har inte vart i tyskland sen sent 70 tal och det kunde vara bra halt då och det lär väl inte ändrat sig ..satt i går och och tittade på några Webcameror på Franska motorvägar det såg hyggligt isigt ut nedanför Mulhouse | |
|
Det konstiga är att det är inte lag på vinterdäck men om du är inblandad i en olycka och har sommardäck så blir du alltid bötfälld. ----- Mvh Nisse Länk |
|
| Har du någon uppfattning om hur medeltysken gör då använder dom vinterdäck | |
|
Gto 80 Här har du lite kvällsläsning ang.Winterreifen:Länk ----- Mvh Nisse Länk |
|
|
Jag som är från Bayern kan bara svara på det jag vet från den delstaten så använder 70% av sydbayrarna dubbfriavinterdäck.Ju längre norr desto färre användare. ----- Mvh Nisse Länk |
|
| Min erfarenhet av 120 sträckor är att man inte ska köra så mkt fortare än 140-150 (mätarfart) där. Då kurvor o sådant ej är doserat för mer. Vid vägarbeten brukar jag följa rytmen. | |
|
bayern münchen >> Nu är jag med när det gäller fart-skyltningen. Om jag förstod länken rätt så är det ett litet vägarbete utmed hela sträckan, inte farligt. Vill tacka för alla svar och samtidigt flagga för att om någon vet straffen i Danmark så säg gärna till. _________ /Erik |
|
|
När vi var i Tyskland och provkörde nya femman (okt-03), tyckte jag att mycket av vägen var fri fart! Tänk dock på att alltid hålla hastigheterna vid vägarbeten, då det är mycket kontroller där och oförsvarligt att köra fort där, då det jobbar människorna precis bredvid eller på väge - det finns ju en orsak till varför det är 60- 80 km/t där. Importerade en bil i November och körde Hassfurt -> Stockholm (1572 km) utan några bekymmer non-stop. Vilka fina bitar det finns på A7, efter Kasselbackarna i nord gående riktning. Körde från Hassfurt kl. 16,30 och var i Stockholm 07,30 på morgonen. Använde inte vinrutetorkarna en enda gång = bra väder att köra bil i :))) Kör försiktigt, kolla speglarna och håll avståndet på Autobahn. mvh Simon |
|
|
Jagade en gammal hederlig 3.0 CSi från sjuttiotalet på A7 norr om Kasselbackarna för några år sedan. Det var härligt det, men minnena börjar blekna..måste ner igen :) _________ /Erik |
|
|
Update: Kamrat Daniel ( nick: Dj Power) träffade der poliezi här om dagen mellan Lübeck och Hamburg , viedofilmad från en grön golf IV under ca 8 km snittandes 133 km/h på 100 sträcka 68 EUR fattigare och dom tog VISA kort vid vägkanten... Bekräftar väl vad jag sa tidigare: respektera 100 och 120 skyltarna... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Fan va härligt det var med Autobahn. Körde Rheine-Hannover-Hamburg-puttgarden...en sak som jag undrar dock. Då och då sågs skyltar med en hastighets gräns samt tre streck över, vad betyder dessa? Att det är fri fart och ej under den angivna farten? Ny bild 18 Jan- Länk |
|
| De betyder väl att hastighetesbegränsingen upphör. | |
|
Jo men det finns även skyltar med endast tre streck på.. Ny bild 18 Jan- Länk |
|
|
Tja, sådana skyltar borde väl betyda att alla begränsningar upphör :-). Rimligtvis betyder det också att hastighetsbegränsning upphör. Själv har jag alltid tolkat bägge typerna som fri fart, men det kanske varit fel. Skall ner på en färd genom Tyskland om drygt två veckor, så man får väl försöka reda ut det till dess. |
|
|
Här finns diverse tyska skyltar: Länk Hittade dock bara varianten med hastighetssiffra på (nr 278) ej den utan. |
|
|
Är de inte nr 282 |
|
|
Just det, den är det. I så fall bör det ju vara fri fart efter den skylten, om den sitter på Autabahn vill säga. Annars är det de generella hastighetsbegränsingarna som gäller för tätort, landsväg etc. |
|
|
Gasar-Magnus, noterade din kamrat om kameran hängde uppe i backspegeln? Så som dom gör här hemma. Och tänkte han på vad det var för motor i Goffen? Stannar dom en omedelbart vid vägkanten, eller är det första bensinmack som gäller? Är väl snudd på nackskott direkt vid vägkanten om man får soppatorsk på tyska motorvägar.. __ /Erik |
|
|
Gasar-Magnus: Jag är imponerad av att tyska trafikpolisen accepterar VISA. Måste vara en av få ställen i tyskland som gör det :) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
M-pire: min egen erfarenhet är att dom vinkar med skylten och så får man snällt hänga på till närmsta P-ficka/Nothaltebucht, Golfen var tydligen en diskret "vanlig" golf, kamera montagen ärrätt snygga ( efter att ha sett dokumentärer om just dessa poliser på MDR och RTL2 Kristoffer-L: Tyskland är ett värre U-land än Danmark när det gäller Visa/MC -kort ( Sv. polisen tar Visa kort numera av bl.a. utlänningar....) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.