|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Det första jag undrar är om det är någon som vet om fortkörningsböterna dubblas/kan dubblas p.g.a. att man är utlänning? Har läst det men vet inte säkert. (Gustav råkade ju på en något otrevlig överraskning..) Maxboten på motorväg är €375. Tar man det x2 så har man ganska lätt att hålla sig för skratt. Sen undrar jag om någon har koll på hur stor del av sträckan Puttgarden–Lübeck–Hamburg–Hannover–Kassel som har fri fart? Eller kanske snarare, hur mycket är inte fri fart? Är det lämpligt att köra en lördag eftermidag-kväll/söndagmorgon-förmidag i maj om man vill ha glest mellan bilarna, eller är det helt tjockt på vägarna då? Tips & Trix för att undkomma tyska fartfällor är givetvis välkomna :) /Erik | |
|
Det är lite snuttar här och där med fri fart t.ex. den fina ganska nya 3 filiga delen strax norr om Hannover, men som alltid: kör smart; 120 skyltar betyder just 120 km/h, vägarbeten har 60 eller 80 etc etc Helger är ju att rekomendera då tradar trafiken är mindre Köp gärna en bra tysk kartbok MED AVFARTSNUMMER och TYSKA VÄGNUMMER ( man skyltar INTE Europa vägarna så värst bra... (t.ex Strassen 2004 Länk ( finns på alla större mackar)) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hannover-Kassel är den sträcka med minst trafik och snabbast väg vill jag minnas. Skulle rekommendera söndagsmorgonen mest. Det brukar vara en del trafik på lördagarna. Folk åker till och från utflykter, middagar, shopping m.m, fast trafiken flyter trots det bra på lördagarna. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Herr Gaspedal: Annars finns sträcken Berlin-Munchen där testade jag i alla fall min bil, långa fina vägar lite trafik speciellt under för sommaren innan Tyskarna har sem |
|
|
Ingolstadt-München är fin liksom München-Kufstein (gränsen mot österrike) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag tror inte att böterna blir högre för att man inte är tysk medborgare. Däremot vet jag att polisen är stenhårda med betalningen om du som utlänning får fortkörningsböter. Betalning kontant på platsen, annars åker du i buren och bilen beslagtas till det är betalat... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Starre: Men det är ju inte den vägen han ska köra på =) Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
hur ska man kunna betala om man sitter inne... har hört att det är lite knepigt att tjäna pengar där inne men det är bara vad jag har hört.... ;-) En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
Jag blev plåtad av hastighetskamera på autobahn (den hängde på en viadukt ovanför vägen). Bromsade inte in tillräckligt vid ett vägarbete. Detta var ett år sedan och ännu har jag inte fått någon lapp från Der Polizei. En liten parantes bara, även om den kanske inte besvarar din fråga... Trevlig resa! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Mugge : så sant så sant , men av det jag sett på "fängelsefilmer" på tv så skall det nog finnas sätt..... :-) |
|
|
När det står 120 på vissa skyltar ofta på skyltar över två av tre filer så betyder det att du måste hålla minst 120 kör du långsamare så håll längst till höger.Blir du stoppad säg åt polisen att:Ich bin Türkische gastarbeiter nix ferste. :) :).Nu vet jag inte om jag har haft tur men jag har kört på Autobahn sedan 1982 och än har jag aldrig blivit stoppad pga fortkörning. ----- Mvh Nisse Länk |
|
|
Puttgarden-Lübeck: 90% "fri fart" Lübeck-Hamburg: 40% "fri fart" Hamburg-Kassel: 60% "fri fart" Oftast när det är begränsat är det till 120 eller 130. Du kan lungt ligga 15-20+ utan att farbro grön bryr sig. Blir du fotat så måste du få ett brev hem inom 3 månader. Får du inte det är det ingen fara längre. Högre böter för att du ej är Tysk: Nej, no nix nada Lämpliga dagar att köra: Före kl 7.30 alla dagar. Annars Söndagar, dels råder det lastbilsförbud dels är många i sina stugor eller liknande. Kan bli värre på sön eftermiddag dock. Vad gäller bra sträckor kan jag bara hålla med om Berlin-München. Ex från i sommras: Sassnitz-Kufstein (Österrike) via Berlin och München 99 mil på 6.30 min... *BAWORAK* |
|
|
Glömde en sak när jag läste din fråga igen: Akta dig för pingsthelgen och kristiflax. Då kan du glömma söndagen/måndagen. Då står det helt stilla i hela Tyskland. Ta då lördagen istället om det nu är just då du ska åka. *BAWORAK* |
|
|
Mugge: Den frågan ställde jag också, det var inte polisens problem sa dom. Vi fick ringa till en kompis i Sverige som fick föra över pengar till ett konto som vi sen kunde betala med via Visakort... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Undrar hur många procent av totala autobahn som har fri fart? Jag skulle tippa på 60-70%. Åtminstone. Ibland är det ju 10 mila sträckor med fri fart. Autobahn underbara uppfinning! Någon som sitter inne med siffrorna? =) |
|
| Har svårt att tro att det är så mycket som 60-70%. Vore intressant att få en siffra dock. | |
|
Här finns en kanonsida där ni kan läsa om planerade byggställen och hur hastigheten är begränsad på dessa ställen på Tyska:Länk på Engelska:Länk |
|
|
Roligt med många svar i ämnet. Mycket nyttig information oxå, fick ju svar på alla mina frågor :) Lite följdfrågor.. bayern münchen >> hur förstår man att skyltad fart är lägsta tillåtna och inte tvärt om? Du sa att du inte haft problem med fartkontroller trots att du kört sedan 1982. Kan man dra slutsatsen att radar/laserkontroller längs Autobahn är väldigt sällsynt? (Vägarbeten undantagna) Gasar-Magnus >> Du varnar för att ligga på för hårt på 120-begränsade sträckor. Dåliga erfarenheter? Det här med att betala böterna på plats är ju verkligen osmidigt. Ploppar då upp en undran om någon vet i fall danska polisen oxå kräver kontant betalning, och hur stora böterna är där? _________ /Erik |
|
|
När det är bara är skyltat 120 på den vänstra filen eller vid tre- filigt så står det 120 på dom yttersta filerna och inget på den högra filen.Detta gäller mest lastbilar som inte skall bromsa trafiken. Radar är sällsynt och kör du utanför Autobahn på schnellstrasse så är det skyltat radarkontrolle med en vit liten skylt men oftast så är det ingen kontroll utan har dom kontroll så är det på den speciella platsen. Ta det bara lungt vid vägbyggen,kolla in länken som jag postade så kan du se planerade byggen.Tyskarna har jätte bra trafikinfo över radion som du hör direkt om det är olyckor på vägen. ----- Mvh Nisse Länk |
|
| bayern m: Av alla här så borde ju du rimligen vara den som vet , hur är det i Tyskland vad det gäller vinter måste det vara vinterdäck där med, dubb är ju förbjudet det vet jag men är det som här att man måste ha ett M+S däck när det är snö..det lär väl finnas något krav förr att man var tvungen att ha kedjor med sig men det gällde väl bara alperna | |
|
Nej dom har inte lag på M+S däck men däremot så är kedjor fortfarande ett krav att ha i bilen när du skall till alperna. ----- Mvh Nisse Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.