AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.074

E34 gungstol?

Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Har problem med vibrationer i 80-110 km/h. Men när man kör i 30-60 så är det helt outhärdligt! Jag sitter fan och gungar fram och tillbaka i sidled hela jag. Trodde först på hjulen, men efter att ha balanserat om, testat andra däck, bytt stag i framvagnen så finns det ändå kvar. Minimala vibrationer i ratten så de verkar komma bakifrån. Det har inget med acceleration eller inbromsning att göra, bromsarna e tipp topp. Finns det någon i göteborgs-området som kan tänka sig ta en titt på de för en billig peng? Blir snart tokig! =)

According to Einstain: "The faster you go, the longer you live"
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det kan vara Silentblocken som är slut. De kan bli väldigt vobbliga om de är dåliga. De sitter i bakvagnen och håller bakaxeln i karossen. Jag fick mina bytta för 2000:- En duktig mek kan lätt se om de är slut.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad har du för fälgar - det är inte så att du har E39-fälgar, men utan centreringsringar?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Nop, har kollat fälgarna hos gummigubben och de va inget fel på dem.

Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Okej, fick nu se att höger bakdäck är slitet på ett ställe på yttersidan men annars är däcket bra. När jag körde sakta hem ifrån jobbet idag så kändes de som om bilen bromsades ner precis som om bromsen låg på. Jag har ju bytt skivor bak och renoverat bromsoken då jag trodde at problemet låg där. Det finns inga indikationer på bromsskivan att den skulle ligga på, men något har fått mitt höger bakdäck att slita på en punkt. Är nu nere på tygmattan på den punkten, men annars 3-4 mm på resten av däcket. Vad kan de vara för fel, felet måste ju ligga där och får hela bilen i gungning. De knastrar inte som de brukar göra om det är hjullagter.... hmm....några idéer??

Trevlig helg!

Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
oj, hjullagter... = hjullagret... =)

Rubberman
Nästan helt säkert separation i nått avdäcken.
Typiskt där är vibrationer i låg fart 30-60
sen blir det lite bättre vid högre fart.
Därav också det konstiga slitaget.
Har du fler omgångar däck?
Prova byta isåfall och kolla resultatet.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Tjena! Förmodligen va de däck separation på vinterdäcken. De gungar inte lika mycke med sommardäcken på nu, men fortfarande lite, tror att fälgarna e lite smått skeva. Lämnade in bilen så en verkstad fick kolla lite på den och de mena att vibrationerna i högre hastighet beror på att mina silentblock va helt slut och dämparna va inge vidare. Funderar på att prova och byta silentblocken själv, så sparar jag 1500:- som verkstaden skulle tagit för bara arbetet. Om någon har några tips som underlättar så är det välkommet! =)

in
438
inkognito
E34 535-92
Länk

/Stefan K
Rubberman
Hej.
Tror inte att silentblocken påverkar vibrationerna,men är dom dåliga bör du ju byta ändå.
Vad har du för däck på sommarhjulen?

Ett tips för byte av blocken gör som på beskrivningen men jag tog och lade hylsor mellan karossen och blocken efter att jag knäckt dom sen pallade jag under bakaxelupphängningen så att den var stum mot golvet sen säker man ner bilen då bör blocken tryckas ut.

Sen tog jag ett spännband runt upphängningen och under domkraften när jag pressade in blocken ,bilens vikt räcker inte alltid till at pressa upp dom riktigt.

Lycka till .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.