AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.554

Allt om Prof. GPS?

Crippe II
Jag skulle så gärna vilja veta vad BMW´s Prof.Navigering har för övriga funktioner förutom navigeringshjälp. Det står att det ingår BMW´s Radio Professional´, vad skiljer den från BMW bissnis. Ni som tror att ni kan om detta och känner för det kan väll skriva ner några rader.

mvh Crippe II
BMW Radio Professional har bl a dubbla radio tuners som är ett måste med TMC och för att RDS ska fungera tillfredsställande jämfört med Radio Business.

BMW Navigation Professional har en bord monitor med stor LCD skärm medans BMW Navigation Business är en radio med en liten LCD skärm som endast visar pilar som navigeringshjälp och ingen karta.

/RS2
Crippe,

Sorry, såg inte att det gällde E60, då är det lite annorlunda. BMW Navigation Professional har en bord monitor med stor LCD färgskärm medans Navigation Business är en mindre svartvit skärm på samma plats fast den visar endast pilar som navigeringshjälp och ingen karta som Professional.

/RS2
Crippe II
Vad är det som skiljer dom två radiomodellerna åt, och vad mer visar navigatorn? Ser man ungefär vilken ankomsttid som gäller? Hur är teckningen idag? Jag vet att för ca 4-5 år sedan så var det nästan bara södra sverige som den fungerade klanderfritt. Om du vet något om detta så vore jag tacksam för svar.
Tack på förhand!

mvh Crippe II
Det som skiljer radio modellerna åt är i första hand antalet mottagare men sedan finns det säkert andra olikheter, inställningar och finesser som jag inte har koll på. Dock så ingår Professional radion i båda varianterna av navigations systemet på E60 om jag förstått det hela rätt.

Det finns flera olika extra funktioner med den stora navigatorn som alternativ vägplanering, förslag på alternativa färdvägar vid olyckor och köer via TMC, mm så om du funderar på navigering så finns det bara ett alternativ i min värld och det är den stora Professional navigatorn. Den lilla Business med bara pilar och ingen karta är ganska värdelös.

Om du vill veta alla funktioner så leta på nätet efter en manual i pdf format för E60. Jag har sett det tidigare så jag vet att det finns men tyvärr inte var.

/RS2

Och täckningen är helt OK i Sverige idag om än inte helt 100% i norr.

/RS2
Crippe II
/RS2

Tack för allt!

mvh Crippe II
Cl
90
ClaesSjöberg
520dA -13 (+ K1600GT -14)
En manual på amerikanska hittar ni här:
Länk
/Classe
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi har beställt vår med Navi Prof också (som står i Dingolfing nu o väntar på transport!!) då vi har ett mycket bra Navi system i vår V70 nu. Vi tycker det känns konstigt att köpa en bil med en navi som bara visar pilar ?

Jag har endast sett lite bilder på det, då det satt i en 645Ci, annars vet jag inte så mkt om det heller. Grafiken verkar dock helt klart ha förbättras om man jämför med 16:9 navin i E39.

mvh

Simon
Crippe II
/Classe Sjöberg!

Ännu ett tack! Den sidan var kanon, fick veta allt jag behövde veta.

mvh Crippe II
Buspelle
Skulle också utan tvekan välja en Navi Prof, men i ärlighetens namn mer för att man är prylgalen än för att det verkligen behövs. Det man använder sig av i praktiken är ju röststyrningen och pilangivelserna, inte kartbilden, så nog duger den enkla navin också.
Cl
90
ClaesSjöberg
Crippe II:
Den här länken är inte så tokig heller:
Länk
Mvh Classe
Crippe II
Claes Sjöberg!
Instämmer!
Vet du föresten om det är minne på båda framstolarna på komfortstolarna?

mvh Crippe II
Cl
90
ClaesSjöberg
Crippe II :

Så här står det på bmw.se:
Stolar: - Komfortstol för förare och framsätespassagerare, med breddinställning av ryggstöd, minne även för passagerarstol, aktivt nackskydd med automatisk höjdinställning, elektrisk, inkl elektriskt inställbart svankstöd

Men så här står det i pappersprislistan:
Komfortstol fram, elektriskt inställbara, minne för förarstolen

Så vad ska man tro på. Däremot vet jag att stolarna väger 20 kg extra per styck. Mycket extra att släpa på! Jag tycker standardstolarna var helt ok och 21 100:- väcker respekt.
Crippe II
Jag är också frågande vad som gäller angående minnet på stolarna. Men jag kunde inte låta bli att beställa exclusivpaketet, dels för stolarna och sedan för att jag tycker att fälgarna som ingår där är snyggare än originalfälgarna. Ja ja, vad gör man inte för att tillfredsställa sitt habegär, (läs lustar.) Åtminstone när det gäller bilen. Nämde BMW något till dig angående talstyrningen, att den inte fanns som option ännu? Jag fick den uppfattningen när jag beställde GPS´n, och därför blev det ingen sådan för mig.

mvh Crippe II
Cl
90
ClaesSjöberg
Crippe II:
Talstyrning var aldrig aktuellt. Jag funderar på att köpa en lös GPS istället. Det blir mer flexibelt (lättare att uppgradera, flytta till annan bil osv). Gillar du inte ädelträlisterna kan vi alltid byta. Jag har ju aluminiumlister i min. Kom med ett kostnadsförslag!
Vilken inredning valde du? Jag tog ametist.
/Claes
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.