|
|
|
|---|---|
|
Vad rekommenderas till E36, 95 eller 98-oktan ? /Henrik | |
| Till sexorna så rekommenderas 98 oktan (annars 95), är inte säker men har för mig att detta står i instruktionsboken. | |
|
rekomenderas 98: ??? av vikken anledning ? " bara o växla ner o njuta =) " |
|
|
Va??? har jämt kört på 95. Någon skillnad på 95 98? MVH Jimmy |
|
|
lite off topic men har hört att nya golf V rekommenderas 100 oktan(!) för fsi motorerna, då skulle de vara mest miljövänliga, kanske nåt liknande med bmw? ***Älska V8!*** |
|
|
Jag kör själv också på 95 oktan. vad jag har hört är 98 oktan bättre till alla motorer oavsettt om det är BMW:s 6:a eller skodas 4:a. 98 oktan är väl en renare blandning. Länk |
|
| annars kör jag 98 i min moppe,jag är ju fast i hästkraftsmissbruket... | |
|
Kör på 98 i min is och alltid 98 i brorsans och farsans när jag tankar dem. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
| Jag och farsan kör på 98 oktan. Vet inte om det är inbillning eller ifall det stämmer, men vi båda upplever att de går lite bättre samt drar lite mindre soppa. Hur som helst, skiljer väll bara ~20kr för en full tank så det spelar inte nån stor roll enligt mig iaf. | |
djhenk |
På alla moderna bilar (-98 och nyare) bör man som regel köra på grön 98. BMW har (och yttrycker detta mycket tydligt i instruktionsböcker o dyl.) alltid optimerat motorns tänd/bränslestyrning för 98:ans högre oktan. Trots grön 98:s något högre pris har man igen det ordentligt vid årets slut. Jag har till och med börjat tanka på Statoil det senaste året och det är minsann billigare i slutändan jämfört med JET som jag tidigare tankat ful-95 på. Motorn mår alltså bättre, får mer ork och går renare på grön 98. som ett litet plus i kanten dricker den mindre också! ;) (drar 0.1 - 0.2 mindre per mil än 95 i mitt fall). /Henke |
djhenk |
På alla moderna bilar (-98 och nyare) bör man som regel köra på grön 98. BMW har (och yttrycker detta mycket tydligt i instruktionsböcker o dyl.) alltid optimerat motorns tänd/bränslestyrning för 98:ans högre oktan. Trots grön 98:s något högre pris har man igen det ordentligt vid årets slut. Jag har till och med börjat tanka på Statoil det senaste året och det är minsann billigare i slutändan jämfört med JET som jag tidigare tankat ful-95 på. Motorn mår alltså bättre, får mer ork och går renare på grön 98. som ett litet plus i kanten dricker den mindre också! ;) (drar 0.1 - 0.2 mindre per mil än 95 i mitt fall). /Henke |
|
japp ja kör på -98 o det är rekommenderat av BMW. Sen är det ju högre energivärde oxo=) M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
är du efter energivärde så kör diesel.... ***Älska V8!*** |
|
|
Diesel, 95- och 98 oktan har nästan identiskt energivärde! Det enda som skiljer 95- och 98 oktanig bensin åt, är 98-oktaniga bensinens större tålighet mot självantändning. Detta medför att moderna motorer kan ställa om tändningen så att verkningsgraden i motorn kan öka. Det leder i sin tur till högre effekt och/eller lägre förbrukning när man har ett högre oktantal. Man kan köra alla moderna BMW på 95 oktan, men vissa motorer är optimerade för 98 oktan (bland annat sexorna och M-motorerna). Kör man dessa på 95 oktan, ger de något lägre effekt och drar lite mer bensin än om man kör på 98 oktan. Det är inga dramatiska skillnader, men de finns där! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
fabi_no1: Diesel har iofs sämre energivärde än bensin men bättre verkningsgrad på motorerna... |
|
| oj, jag är lite trött så jag blandar ihop grejerna.... | |
|
Har kört på jets billiga 95 innan men bytade till shell 98... fick för mig att de skulle vara bättre. Om det var äkta eller psykist vet jag inte men jag tyckte bilen gick bättre när jag bytade. Nu har jag vant mig och 98 funkar bra ;-) Som någon nämnde så skiljer de faktist inte många kronor på en full tank så varför köra på budget? *hihi* |
|
|
Tack för alla svar men jag vet inte om jag blev ett dugg klokare. Jag har en 4:a från 96 (en E34). Skulle den gå bättre på 98 än 95 ? |
|
| Hehehe, jag får skylla mig själv. Jag skrev visst E36 som ämne av misstag. E34 ska det vara (tyvärr). | |
|
Varför inte prova dig fram? De lär nog inte bli sämre iaf... Kör slut på soppan nu och dra i en full tank. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.