AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.799

Unichippa M3 3.0!

Sida 3 av 3
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Vi kan väl dra slutsatsen att en taskigt inställd maskin kan få tillbax sin effekt enlig papprena o kanske 5-10hp där till för min som lämnade från fabrik 297hp SAE 15 grader C. så fanns där inget att göra... Hoppas för er som lägger dyra slantar att motorn vart en av dom med taskig orginal effekt då märker ni förmodligen skillnad... =)

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
mr. Vanos,

Måste tillstå att du skriver mycket nyanserade inlägg..

Näe - Jag har inte 'gått på den lätta' som chiptrimmarna kör med..
Om du läst på din bilhistoria ite bättre, borde du veta att knacksensorer inte kom i början på 90-talet utan fanns redan i mitten på 80-talet, min förra bil hade det, tillverkad 1986 i Stuttgart. Den fick sedermera även turbocup KLR & DME PROM.
Har dock provkört ett antal M3 3.0 och min uppfattning är att de går väldigt olika bra i maskin. Kan ju naturligtvis ha många olika orsaker, behöver inte bara vara inställningen från fabrik som påverkar. Den bilen jag valde att köpa till slut gick såklart bäst, så jag misstänkte att den kanske var 'chippad'. Efter kontroll av DME boxen visade det sig dock sitta ett original E2-PROM, vilket fortfarande sitter kvar.
För att bli av med ryckig gång i stan, hjälper kanske inte Unichip, ej heller STP cleaner etc. som ju mer används till att göra rent spridarmunstyckena.

M3_LOVER: Testa gärna och mappa din motor, förvänta dig dock inte en massa extra hp, återkom gärna med resultatet.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag har också märkt att det är MYCKET stor skillnad på olika ORGINAL M3 3.0 i effekt väg..

Ja, jag ska testa att mappa den...så får vi se..(nej jag förväntar mig inte MASSA HK men lite borde det ju göra..)

Tror nog jag har över 300+ nu..men vi får se...ÅTERKOMMER med resultat..

///M3
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*M3\\Robby
jojo redan fanns... vet väl ja med dock blev inte vanligt för ens i början av 90 talet då det först va på 90 talet som många bilar kom med insprutning eller du kanske vill rätta mig med att säga att jänkarna minsann hade insprutning redan på 50 talet????... Att bilarna sen går olika det kan ja tänka mig... Man blir ju ibland riktigt rädd för att köpa en begagnad bil när folk skriver att dom ger blanka fan i o få olje temp innan dom drar till 7000varv m.m. För det är ju genom precision och teknik man får ut mycke effekt = snävare gränser... Känns den slö så kör in den hos trimmaren o se om ett chip kan göra nått för den... Står ändå fast vid att det verkar vara ett slöseri med pengar...

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Måste kommentera lite:
-Ett förekommande fel hos en del företag är att man tar in en bil och mappar utan att läsa felkoder. Då kan det vara så att man har en relativt låg effekt innan chip(pga nödprogram) och att man kompenserar detta vid mappning och får en betydligt högre effekt.
-Jag har själv testat med original/trimchip i bänk, med och utan luftfilter osv, skillnaderna låg inom toleranserna, dvs ett par hästar hit eller dit.
Jag tror på mekaniska förbättringar för högre effekt, typ ta bort kattar, kam, insug osv
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Segt o börja på den här tråden igen men för dom som fortfarande tror på "chips" Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.