|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har läst runt lite här i gamla inlägg och det står ganska mycket negatvia saker om superchip (som de satt i min M3:a när ja köptde den). Som att bilen kan få för lite bränsle och motorn rasar type. Har förutom de: Vanoschip (enligt förra ägaren) Kn instatsfilter Ferrita system och supersprint kattersättare. Unichip verkar vara både bättre för motorn och ge mer effekt, jämna gång på motorn och jämnare vrid. Nån som vet om det är stor skillnad mellan UNIchip och SUPERchips?? Vill ju ha så mycket effekt som möjligt samtidigt som motorn ska må bra och vara optimerad för de andra trimsakerna. ///M3 | |
|
vanoschip ? P.s Angående så mycket effekt som möjligt samtidigt som man behåller livslängden på motorn så tror jag BMW visste vad dom gjorde när dom skruvade ihop bilen... |
|
|
Skillnaden är rätt så stor... Superchip är programerat efter en enda bil och det kan skilja lite från bil till bil... Unichip programeras efter just din bil på plats, lite dyrare men funkar mycket bra om du tillexempel ska byta kammar eller liknande, då är det bara att köra tillbaka bilen dit du satte dit unichippet och mappa om bilen igen.. Tror att det är så det funkar... |
|
|
Hej. Exakt. Man kan inte jämföra dessa två sätt att chippa bilar. Men om du ska unichippa din bil så vill de att du kör med originalchippen, även på vanosen. /Edvard BMW CS # 4503 Länk |
|
|
Okej. Ja, orginalchippet ha jag kvar..och att min är vanoschippad är nog bara skitsnack skulle jag tro. Vart i sverige kan man Unichippa då? Man sätter in en styrbox till när man unichippar va? Istället för att ändra orginalboxen. ///M3 |
|
|
Unichip va inte ens nån skillnad mot orginal chip.... Har testat i bänken så ja vet... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
Gemini__ |
M3_Lover: Här har du info ang. UNICHIP ------>Länk //Thomas Länk |
|
Mr Vanos: Ej någon skillnad? Hade du inget annat trim eller? De flesta verka rju märka hyvsat mycket, i allafall på vridet. Gemeni: Tackar..har nog läst de redan:) Men de skadar aldrig att läsa igen.. ///M3 |
|
Gemini__ |
Ok, ja jag förstod det =) Där har du ju alla återförsäljare åxå. Länk |
|
Ja...det var bra..maila precis dom i hallsberg för pris. Tack ///M3 |
|
|
tar unichip bort fartspärren också eller ??? |
|
|
Hade inget annat trim... Unichip tar inte bort fartspärren... Jag kan visa papper på hur lika effektkurvorna var kan någon annan göra det som skrivit om sina effektökningar o vrid??? Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Fartspärren försvinner vid unichippning! Jag fick 19 RWHP som mest (6800rpm). Har papper på det! |
|
|
Meningen med att mappa är väl att man har trimmat bilen på nåt vis innan..eller?...type, kammar, insug, system och de.. Först DÅ får man väl ut hk? Rätta mig om jag har fel... ///M3 |
|
|
M3_LOVER; Inte nödvändigtvis. Du kan få ut mer effekt ur motorn med mappning även om du inte bytt något på bilen. Original-chippet är ju ett standardchip som är samma för alla M3:or. När du gör en mappning får du den ultimata motorstyrningen för just din motor. Detta brukar nästan alltid resultera i några extra hk. T ex Gustav på forumet mappade ju sin original 3.2:a och fick 20-30 hk till. Jens |
|
|
Mars: Jaha..okej..20-30hk..de låter ju bra..då var nog hans bil dåligt inställd innan kanske.. Så mappa är alltid bra..men jävligt nödvändigt när man trimmat för att få allt att bli bra tillsammans..bränsle, luft, tändning? Ungefär så alltså.... Det är klart, de är nog ganska viktigt att motorn får tillräckligt med soppa, annars smäller det väl en vacker da...den dagen vill inte jag se i allafall.:) ///M3 |
|
|
BMWM_4ever.... Konstigt då att att han sa att vi va tvugna att köra bilen på 4:an max för att fartspärren inte skulle gå i vid mappning... (?) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
| Mr Vanos: Min fartspärr tog han då bort i samband med mappningen. | |
Gemini__ |
Min bil, visserligen en M5:a men iaf, har denna modifiering(UNICHIP). Den har kvar sin toppfartspärr. //Thomas Länk |
|
Lite förklaringar kanske är på sin plats: Mappning = optimering av tändning och soppa för en specifik bil Chippning = 'Standardoptimering' som 'ska' göra en standardbil piggare Enkel förlaring på hur det funkar Tändmatris: högre tändning ger mer effekt men minskar marginalen till knackning. Finns alltid en marginal i originalchip för att klara extrema förhållanden (högtemp, tunn luft, sot i förbränningsrum, tillverkningstoleranser mm). Knackar det så backar styrlådan tändningen (knacksensorer) Bränslematris: Fasta värden, men styrlådan justerar upp och ner med hjälp av lamdagivaren(adapterar inom visst intervall), endast vid fullgas så skiter den i lambdan och matar på det som är satt i matrisen. Varvstopp: Höjs oftast för att få bredare register med hög effekt, och kan även höja maxeffekten på motorer som 'andas' bra. Detta gäller dom flesta styrlådor, tror M5 (:an har bredbandslambda, så jag tror dom aldrig behöver skippa lambdaregleringen, utan kan reglera även i det 'feta' området. |
|
|
Skulle nog vilja säga att tändmatris o Bränslematris redan är ställt i top på en M3:a... Vid dåliga luft o bränsle förhållanden justeras bilen ner med hjälp av exempelvis knacksensorer... Att man skulle missat 30hp på fabrik för att lägga marginaler är för mig idioti när det gäller en bil som M... möjligvis på en 325:a att man tar till goda marginaler.... Måste väl ha vart kraftig bättre o lanserat M3 med 351hp istället för 321 om det hade varit möjligt (?) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.