AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.041

Priser med mera på Z3 M roadster

Hej!

Tänker köpa en M Roadster men har några frågor.

1. Är det någon risk i att köpa en tidig 97:a? (de kom ju då)

2. Vad bör man ge för en 97:a eller 98:a som rullat max 7000 mil? Tänkte max 200 000:- - rimligt?

3. Skiljer det nåt i pris beroende på bilens färg? De svarta och estorilblå är ju betydligt vanligare, de röda ovanligare?
Är det smartare att köpa en vanlig svart eller en ovanlig röd ur ekonomisk synpunkt (förutsatt att båda bilarna är fina)

4. Vad skall man kolla upp innan köpet? Vanos? Hur kollar man detta?

MVH

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
1. Vad jag vet finns det ingen risk med att köpa en 97:a. Har ej hört talas om några fel som är knutna speciellt till 97:an.
2. Tror inte att under 200.000 är rimligt. Det är ju bara att kolla annonserna så ser du att det verkar orimligt. Men hittar du någon säljare som behöver pengar fortare än fort så kan du ju iofs göra bra affär. Men vem har bråttom att bli av med sin cab nu när solen börjar titta fram?
I tyskland finns det ju ett större antal = större prisspann. Det finns ett litet fåtal M Roadsters under 200k som ju iofs kan vara bra bilar, men sedan tillkommer ju en del tuselappar för att få hem den.
3. Tror inte att färgen påverkar priset i nån större utsträckning. Möjligtvis att de stackars bilar som har den där mossgröna färgen som kom -00 kan betinga ett lite lägre pris.
4. Lyssna på motorn. Det ska inte vara några stora svaj i tomgången och inget rasslande ljud. Provkör och försäkra dig om att det finns kraft genom hela registret. Om du står på tomgång och gasar upp till 4000 varv så komer det ett litet rasslande "missljus" på vägen ner och det är normalt att vanosen låter så. Men det ska inte vara för mycket. Jaa, det är mycket svårt att förklara detta i skrift. Det bästa är att du får kontrollera en M Roadster/Coupé som du vet att är i bra skick och sedan använda den kunskapen som referens när du letar bil.

/Andreas
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Aargh, måste lära mig att korrekturläsa! :/
Det komer definitivt inget rasslande missljus, utan det KOMMER ett rasslande "MISSLJUD" och inget annat.

/Andreas
1) Har alrdig hört några klagomål på just 97.
2) Som Wolv säger: skeptisk om du får någon för under 200K. Även om du får det så ”you’ll get what you pay för” dvs det finns anledning varför en bil ligger lägre i pris. Testa gärna hos Motormännen.
3) nja så länge det inte är URBAN GREEN så bör det inte vara problem med det heller. BMW är vanligtviss väldigt försiktiga med vilken färg dem sprejar bilar med för att just undvika värdeminskning. Urbangreen måste ha blivit godkänd en måndag förmiddag när alla beslutsfattare hade världens bakfylla efter Oktoberfesten :-)
4) En kall vanos kan faktisk rassla lite utan att det är problem. Kolla tråden om Rolls-Royce vanosen.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Hej The Trader!

Nr 1 vill jag påpeka att du hade en vacker bild på din förra bil, himla läckra fälgar!

1)Det är ingen större risk att köpa en M från 1997, M motorerna är noga kollade och väl genomgångna!
2)För en bil med 1997 el 1998 som årsmodell tycker jag att 200 000 låter aningen lite. Jag skulle nog säga att bilarna ligger runt 215 000-240 000 beroende på skick osv vilket är viktigt på denna M-bil som inte längre tillverkas. Själv gav man runt 220 000 och då var det ett vinterpris, skulle rekomendera dig att köpa en bil så snart som möjligt om du inte har råd ;)
Bilarna kommer att gå upp i pris dag för dag här nu när det börjar bli varmare ute och solen börjar att visa sig!
3)Det som bör kollas upp är Vanosen, vilket man märker bäst om man gasar upp bilen till ca 3000varv och släpper gasen. Kommer det ett litet morrande ljud är det vanosens fel. Jag hjälper dig i hgelgen med allt detta om du vill ha med dig en kunnig person ;) Annars är det så att skinnet i bilen är ok, utrustning och skick....det är det som är A och O.

Hoppas du lärt dig någonting, det kan ju vara lite problem annars!

Med Vänlig Hälsning
M ROADSTER

19" :-)

VD med R&D

"Vill inte vara som alla andra, och är det inte heller"
vill du så kan hjag leta rätt på Performance BMW's shopping Guide för M Roadstern och faxa den till dig ( om jag hittar allstå)...

____

Hade varit sjysst!

0470-765681 är faxen

thetrader@spray.se mailen

Ok, ska leta när jag kommer hem.

____

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Z3c 4 ever!: Är den där guiden bra? Har du lust att faxa (eller scanna?) den till mig också? Jag ska snart börja leta M Coupé och den guiden borde väl funka för dem också...

Fax.nr. 013-18 00 58
Mail fredrik@dahl.net

Tack på förhand!

/Fredrik
Fredrik; Jaså, det är M Coupé på g? Det är en klar favorit bland moderna BMW och jag är själv riktigt sugen på en. Synd att de är lite små bara.

Jag har en guide för att köpa beggad M Coupé i BMWCar eller Performance BMW hemma men jag tror att du får mer info om du söker lite på forumet. De där guiderna brukar vara lite tunna. Kan leta fram den och skicka den på internposten om du vill.

Ha det gott kollegan och lycka till med bilsökandet!

Jens
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Då kan jag tillkännage att även jag skaffar M Coupé! Har den nog här hemma inom ett par, tre veckor :)))

/Andreas
faxar du guiden?

0470-765681

MVH!

fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
MrMarsupilami: Tjena! Det var ett tag sedan! Jag har bytt jobb sedan vi pratade senast. Det gick inte så bra för vårt team i Lkpg. Så nu är det CSC som gäller. Hur går det för er?

M Coupé har länge varit ett önskemål. Testade en 2.8:a precis innan jag köpte M3 Cabben... Oj vilken busbil =) Och M-varianten är mkt värre *ler*

Jag har ju en 520 också att cruisa runt med när mer plats behövs. Så nu har jag bestämt att det ska bli en 2-sitsig "leksak" =)

Antar att även du har M3:an undanställd? Lite sugen på att ta fram den kanske? ;)

wolv: Vad blev det? Årsmodell, färg, import, etc??

/Fredrik
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Wolv, din gamla rä... varg! Där ser man hehe.
Sommaren är räddad! =)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Johan:
Japp, sommaren är räddad...hoppas det blir lika trevligt som med roadstern!
P.S. wolv är eg. en förkortad variant av wolverine=järv :)

fdahl:
Det är en svensksåld, 4100 mil, årsmod. 00, titansilver, imola/svart skinn, ställbart schnitzer chassi, ingen taklucka. Just att den är svensksåld avgjorde att det blev just denna bilen. Brukar inte lägga alltför stor vikt vid det, men med M Coupé kändes det extra kul att ha en svensksåld. Någon som vet det exakta antalet svensksålda? Nånstans mellan 6-10, kan det stämma tro?

Det som återstår innan den står i garaget är att jag ska fixa till inbytesbilen, en rostig Audi A4 av 2002 års modell! Audi har fotat och jag hoppas verkligen att det tas på garantin....

Någon som erfarenhet av Schnitzers ställbara dämpare?

/Andreas
modano
om någon ska köpa M-roadster så är min till salu.. kika under galleriet!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Inget som har ett svar på min fråga om antalet svensksålda?

/Andreas
Nu är det min tur att kopiera ditt inlägg Z3c 4 ever! :)

"Lite kul fakta åt nybliven Z3 Coupe ägare: visste du att det har endast gjorts 7500 ex. ( det är mindre än t.ex Z8) av dem 4000+ är M Coupe. Ugnäfär 40% finns i Europa. Endast 75 är sålda i Sverige av dem 32 M . Karossen är det styvaste BMW har gjort och alla som jag känner som har en sån älskar bara körglädjen!
Finns vissa som tycker den är vacker finns vissa som tycker att den är ful men en sak är säker: ingen annan BMW får såna blickar på stan som Z3 Coupe! Så nu är du förhoppningsviss ännu gladare över valet ;-)"

/Manray/
Manray: då ligger vi ett-ett i kopierings matchen :-)

Dock tror jag att Wolvs fråga gällde M Roadstern och inte M Coupen.

____

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nejdå, det var M Coupén jag syftade på med min fråga. Är ju strax medlem i coupé sällskapet :)
Är det verkligen så många? Jag har hört uppgifter som säger att det rör sig om 6-10 st. Z3c 4 ever, varifrån har du fått de uppgifterna?

Får förrestem be thetrader om ursäkt eftersom jag offtopicade hans tråd.

/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.