|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 320 -02 uttagen 27/9-02 och den har gått 2500 mil. Följande problem har jag haft: Gasspjällsmotor utbytt pga ojämn/ryckig gång, kopplingen är bytt pga vibration, trög och "ploppljud", servopump pga oljud, lacken vid nummerplåten på bagageluckan har en spricka/blåsa (ej yttre åverkan), vibrationer i bromsar fram, knirkande ljud från hatthylla. När ska detta ta slut??? Man börjar tvivla. ///M. Pedersen (OO=00=OO) | |
snocrash |
Mandags exemplar ? |
|
Ja, det låter som ett måndagsex. Måndagen efter Oktoberfesten kanske? My Bimmer is my mistress |
|
| Det verkar som du fått ett ex med ALLA de fel som kan dyka upp på E46. Själv köpte jag en 98:a som isf BORDE (pga första årskullen) haft de felen du räknar upp, enda klassiska var galvsläpp på motorhuvens insida. Inte ens länkarmarna var dåliga på min efter 11000 mil... | |
|
Själv har jag också haft bilen inne för diverse garntifix, dock inga från den högre hyllan: 1 Kondens i strålkastare 2 Knirk från dörrar och förarstolen 3 Elhissar bytta i främre dörrarna 4 Bytt rattkolumn pga missljud 5 Justering av dörrlås That's it. Ganska smärtfritt bilägande med andra ord än så länge /D |
|
|
>That's it. Ganska smärtfritt bilägande med andra ord än så länge Jag tycker det är rätt mycket fel för en 2 år gammal bil.. En bil ska inte krångla alls de första tre åren tycker jag.. |
|
|
Tycker det ör ganska intressant vad en del ägare till "kvalitetsbilar" sväljer. Själv bytte jag från BMW till en -01 Seat Leon. Har nu kört Seaten 4400 mil och enda problemet har varit en trasig lampa över registreringsskylten. Det verkar ju som att man skall vänta ett par år och reka på autopower innan man funderar på kommande 3-serien. |
|
| 318it, -02 uttagen 011220 2800 mil, enda felen än så länge är byte av ett sidoblinkerglas pga kondens. samt byte av ett glappande krängningshämmarstag. Min förra e 46:a var behäftad med bra mycket fler fel. Dock alltid fixad på garanti eller förlängd garanti varför jag inte haft några reparationskostnader på snart 5,5 år. Jag har kollegor med nya VW, volvo, Audi, MB med betydligt allvarligare defekter. Verkstäderna är oftast mycket tillmötesgående varför dessa nybilsdefekter sällan kommer upp till ytan. Jag tror att en bil som är ett par år har fått tillverknings- och materialmissarna åtgärdade och därför oftast kan vara mer problemfria än en fabriksny bil. | |
|
Själv har jag fått bytt följande: 2 par länkarmar (garanti) 1 st fläktmotstånd (garanti) 1 st motoruv på grund av galvsläpp (garanti) 1 st bagage lucka på grudn av galvsläpp (garanit) 1 st låsmekanism vänster (betalat själv) Nu sist fick jag ny bagelucka, med nya listen! fatta glad faktorn, dessutom hade dem vaxat hela bilen. Det var fint gjort av dem. Inte så farligt -00 8.000 mil |
|
|
Tjena du. Du är inte ensam om dina problem med bilen. Sen jag köpte min bil för ca 2 år sen blir de i maj har den vart inne på verkstad minst 10ggr. Fatta vilken tid o arbets inkomst jag har förlorat o en liten del verkstads besök. Följande fel har upptäckts: 1)kopplingen ryckte 2)kondens i framlyktor 3)kondens i sido blinkers 4)fram hjulsintällning 5)byte av bagage list mm en grej som jag inte fattar. många snackar om byte angående länkarmar. det verkar som om det e dåligt konstruktion på E46 karossen på länkarmarna. hur vet man om dem e kassa? min bil har gått ca 4600 mil *BMW M-POWER NICE TO WATCH BUT HARD TO CATCH* BMW M-POWER |
|
|
GINO: När länkarmarna är slut börjar ett irriterande klonk som hörs framifrån. i låga hastigheter. I högre hastigheter hör man dem inte klonka. Du kan testa genom att höja upp bilen fram, ta tag i däcket typ kl 9 och kl 3, drar lite fram och tillbaka, du ska inte ha något glapp. mvh Kristian |
|
| Vad är dom vanligaste felen på E46 Coupen? ska nämligen inskaffa en sån o vore bra att veta vad ni ägare har stött på för problem. | |
|
Jag tycker att E46:orna är väldigt snygga, kanske den snyggaste sedan-bilen som finns (för mig är även coupé-modellen en sedan) och jag har drömt om att skaffa en sån nån gång. Men det verkar som dom har betydligt fler sjukdomar än tex e36:an så jag vet inte om jag kommer att våga skaffa en e46:a. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Bytt termostat (på goodwill) och länkarmar (material på goodwill). Jag tycker inte att E46 håller sämre kvalitet än andra premuimbilar. Tex Audin jag hade innan krånglade mer och VW-verkstan var hopplös att ha och göra med. |
|
|
Bortsett från de barnsjukdomar som byts på garanti/goodwill är E46 en ganska problemfri bil, även om det naturligtvis finns undantag. Min egen bil har gått problemfritt i 6500 mil förutom byte av länkarmar och termostat (gjort på garantin). Min egen erfarenhet är att kvaliteten i e46 inte är sämre än i e36, snarare tvärtom. Framför allt gäller detta byggkvaliteten i inredningen där e46 är ett kassaskåp vid en jämförelse. Sedan är det väl klokt att kolla lite extra noga på bilar av första årsmodellen. Vi ägare brukar ju få vara labbråttor i produktutvecklingen. My Bimmer is my mistress |
|
|
Jo jag håller absolut med om att kvalitetskänslan i inredning osv är bättre i e46:an än i e36:an. Men man måste skilja på kvalitetskänsla och kvalitet. Kommer man att våga köpa tex en 6-7 år gammal e46:a? BMW lär väl knappast utföra goodwillreparationer på en så gammal bil? Vad jag hört så är länkarmsbyten ganska dyra om man måste pynta för det själv. Och det finns ju inget som tyder på att BMW har förbättrat kvaliteten på dessa länkarmar eftersom en -01:a också har felet, då modellen funnits ute i 3 år. Så även om dom är utbytta en gång vid, säg 7000 mil, så kan det komma att behövas igen vid 14000 mil. |
|
|
Kan man åka 7´mil på länkarmarna som kostar ca 8´ med arbete att byta så är det ju ingen jättekostnad direkt. Inte tycker jag det iaf. Sen måste jag säga att blir förvånad över att så många tror att man köper en problemfri bil bara för att man köper en dyr bil, eller en Bmw för all del. |
|
Deliq |
På ett år och ca 1700 mil har följande "bagateller" uppdagats : * vindrutan fick en längsgående spricka efter ungefär 30 mil (ej stenskott) * bakluckan har indikerat öppen trots att den varit stängd * CD-spelaren fick fnatt och spelade lite hur som helst ur låtarna om den lyckades komma igång överhuvudtaget Allt detta har åtgärdats med glatt humör av ÅF så fort jag påpekat felen >Anders S Kvalitet är ju ett mått på hur väl man uppfyller förväntningar, så jag tror att de som köper BMW's bilar förväntar sig mer av "problemfrihet" än de som köper "billigare" bilar, och därmed även hänger upp sig på småsaker som andra bilägare kanske inte ens lägger märke till. Du måste ju få någon "mervärdeskänsla" för merkostnaden om den ska vara befogad. M V H Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
OK, kristian, tack för tipset..ska prova de när jag byter tilll mina sommar fälgar slutet på mars hoppas jag om det här skit vädret slutar att äckla sig :-) en grej till som jag har undrat lite när jag köpte mina fälgar så fanns det centrum ringar me fälgarna. Men jag fick inte på fälgarna me centrum ringarna. utan ringar gick de bra.jag har kört utan centrum ringar i 1 år nu. undrar om det e farligt, om det kan skada bilen på ngt sätt? ngn som vet kanske? tacksam om svar BMW M-POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.