|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Håller på att turbokonvertera en m20b25! Bilen ifråga är en 89a Så det är alltså "katkolvarna". Toppen har urtagna förbränningsrum: detta sänker ju också kompet litegrann! Men hur mycket ska kolvarna svarvas? Vill i slutändan kunna ladda över 1bar... ska köpa hårdare topplockspackning så det håller;) Så jag vill ha exakta "måtten" på hur kolvarna ska svarvas! Tack på förhand | |
|
vad menar du med urtagna förbränningsrum? Hur mycket i cc är borttaget? /Per |
|
|
svarva ingenting, du kan lätt köra 400hk med orig komp |
|
|
Jag menar att förbränningsrummen i toppen är urfrästa och tillslätade! Alltså större! Exakt hur mycket i cc vet jag inte:( bmwandreas: Kan man nu ladda mer än ett bar utan kompsänkning?? Nu blir jag snurrig;( Tycker alla babblat om nödvändigheten att kompsänka vid överladdning!? Inte för att jag betvivlar dina kunskaper på någotvis;) men alla här har verkligen talat om kompsänkning som nå´t självklart!? |
|
| Christian: Kompressionen är bra i originalmotorn (M20B25), tror den är på 8.8:1 (med katalysator, högre utan) vilket ska tillåta att du laddar på 1 kg. Men gör du inte rätt med bränsle och tändning kan det skita sig hur lite du än laddar. Du kan behöva svarva kolvarna lite om du ska ladda ursinnigt mycket eftersom du kan få okontrollerad förbränning hur du än manipulerar bränsle+tändning för att undvika detonation. | |
| Då menar jag alltså att formen på kolvarna är det viktiga, och inte själv kompressionen i sig. | |
| Undvika detonation? Är det spikningar du menar? Men det ska alltså gå då att ladda 1bar? ( Kanske lite till 1,1-1,2) ;) Du fick det hela att klarna litegrann för mig iallafall;) Tackar så mycket! | |
|
Inga problem att ladda 2 kilo och ha 700hk med 8,8 i komp. så högt har dom flesta race maskiner... Men M20 är rätt spikkänslig så de krävs race bensin. Allt handlar om ett bra styrsystem. Visst är de bra att ha lågt komp om man ska snik konventera. |
|
|
Precis, hemligheten bakom att inte få haveri är att förstå hur man får kontrollerad förbränning. Lyckas du med det så uppstår inte det hemska cylindertryck som uppstår vid detonation/spikning och trycker sönder packningar och smälter kolvar. Med det sagt så är det inte dumt att investera i en stållamellpackning så man har möjlighet att dumma sig lite när man mappar bränsle/tändning :) |
|
|
Okej! Nu fattar jag lite bättre;) Man får väl investera i en sådan stållamell packning helt enkelt! bmwandreas: du har mail från mig! |
|
|
Hur är det med M50B25 då. siktar på 400+ men 10:1 är ju lite högt eller hur? funderar på 9:1 eller kan ja ha högre. DTA 8 pro styrsystem och garret GT40. spridare och cooler fattas fortfarande, men en sak i taget. "325is..." |
|
|
Vet en som kört med ca 400hk med oöppnad motorn i 2 år,och den har inte gått sönder! Alltså en M50B25 400hk med 10:1 går nog! Men de får absolut inte spika,då är de kört på en gång.. Men när du ändå renoverar motorn,så oringar du och svarvar ner kolvarna lite, då är du på säkra sidan |
|
| annars har jag färdigsvarvade mahle kolvar att sälja om du vill ha ca8,0i komp, Det är den vanliga svarvningen | |
|
Hur är det här med svarvningen nu igentligen då. Har varit mycket snack, Mats Ivarsson tycker att ta bort squishkanten är det rätta, och Bäckis m fl tycker att man ska ha den kvar? |
|
| det som verkar funka bäst är väl en tcs svarvning, alltså bort me knölen, dom flesta kör ju så, e väl bara limmet som harhela kolven svarvad? | |
| christian L: vem gjorde topp jobbet? alltså tog ur material ur förbränningsrummet på topplocket? vad fick du pröjsa,samt tror du att det håller? | |
|
Vad är det för komp i en orginal M30B28??? Vad bör jag ha om jag siktar på ca 400hk??? ///Jimmy "Kjelle" Larsson PM Racing |
|
|
Jimmy: Min 728i (E23) från 1985 har en M30B28 med kompression 9,3:1. Jag vet inte om det stämmer på din E28, men det är ju troligt. |
|
|
Jimbooo: Killen som gjorde "toppjobbet" samt mirafräsning av ventilsätena och slipningen av ventilerna heter Jonas Banck! Skitduktig på toppar & mototer i övrigt;) Har mycket hjälp att tacka honom för! Vad jag betalat för det låter jag vara osagt;) Men det är inte dyrt med tanke på allt jobb han gjort... Han har portat insug och avgassidan på toppen också! Jag ska försöka lägga ut lite bilder när jag får tillbaka toppen om nån är intresserad!? Vet dock inte hur man ska göra??? |
|
|
ok, var finns den där jonas då? du skulle inte kunna fixa ett bra pris på lite förbränningrums fräsnings jobb? ingen portning eller nåt www.jk-racing.se Mitt och K1mzo´s projekt |
|
|
Vad är de egentligen för skillnad om man o-ringar med t.ex. kopparringar eller om man kör med topplockspackning i koppar? Båda är ju samma material.. Håller på å bygger BiTurbo på 3,5 M30, med effektmål 400hk, då behöver jag alltså inte sänka kompet något, om jag mappar odentlig, mycket soppa, backad tändning, å kanske vatteninsprut vid högre laddtryck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.