AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.269

5-serien ökar över 200%

Femman ökade över 200% i nyregisteringar i januari, en månad då nästan alla märken backar rejält...
BMW ökade med över 30%.
Kommer inte ihåg exakta sifforna då tidningen ligger kvar i bilen.
Mycket glädjande och i februari kommer X3 att visa sig i statistiken.
Eftersom det bara såldes 81 st 5-serie i januari förra året så vore det väl konstigt om det inte såldes fler nu... Dock är det en nedgång med nästan 20% jämfört med 5-serie försäljningen i december! Så man ska vara uppmärksam på vad som jämförs! Och det såldes 45 st X3 i januari och 11 st i december.

/RS2
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Jag tycker mig se dem allt oftare ute i trafiken nu. Tyckte att de var riktigt ovanliga ett tag men det har ju ändrat sig till det bättre nu.

mvh
Larsa
Jag kollade även de tidigare försäljnings siffrorna ifrån förra året och tyvärr så är januari den sämsta försäljnings månaden hittills av nya 5-serien sedan den började levereras. Så man måste alltid vara uppmärksam på hur och vad som jämförs!

/RS2
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Lustigt att RS2 alltid ska försöka vända på alla siffror om BMW:s försäljningsstatestik. Januari är den sämsta månaden på året för alla bilmärken, och då är det ju ganska imponerande att BMW lyckas öka försäljningen i en erkänt dålig försäljningsmånad!

///Jesper

BMWCS #5494
Jesper,

Om man nu ska redovisa försäljnings statistik så kanske man också ska redogöra relativt vad och hur man mäter samt om det finns några andra viktiga faktorer som kan göra att jämförelsen inte är relavant. Eller hur?

Annars blir det lätt så att man jämför päron och äpplen som med jämförelsen ovan med försäljningen av nya 5-serien nu i januari mot förra året då BMW jobbade med att sälja ut lager av gamla bilar inför kommande lansering av nya 5-serien.

Påståenden som att "nya 5-serien säljer som smör" eller att "5-serien ökar med över 200%" är därför inte relevanta utan man måste titta på längre trender och jämförelser mellan en dålig månad och en väldigt dålig månad förra året säger inte så mycket.

Så det handlar inte om att vända på några siffror utan mer om att försöka se vad som döljer sig ibakom sådana påståenden som att nya 5-serien ökar med mer än 200% vilket alltså inte är sant eftersom det grundar sig på jämförelsen med den gamla modellen.

/RS2

RS2 kunde inte sagt det bättre
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Dom 200% är väll en jämförelse mot dec förra året om jag inte tar fel? Så det gäller ju samma bilar.

///Jesper

BMWCS #5494
Jesper,

Nej det var just det det inte var. De över 200% i ökning kommer ifrån jämförelsen med januari förra året och den gamla utgående 5-serien. Om man istället jämför januari 2004 med december 2003 så är det en minskning med ca 20% och den sämsta månaden hittills men jag tycker inte man ska lägga så stor vikt vid enskilda månader utan man måste titta på längre trender. T ex så har ju BMW i princip inte haft någon 5-serie touring på programmet under det senaste året även om den gamla fortfarande gått att köpa. Det ska bli intressant att se vad som händer när den nya 5-serie touringen finns för leverans då försäljningen bör gå upp märkbart.

/RS2

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Då är det inte en siffra som stämmer någonstans.

Tittar man på BMWs statestik så ser man att det har sålts 8,9% färre bilar jan 04 jämfört med 03. Däremot så har man en ökning på 40,1% på 5-serien mot förra året. Men som sagt. Dom siffrorna är ju inte så rätvisande eftersom det var en utgående modell som såldes ut då.

///Jesper

BMWCS #5494
Jesper,

Det såldes 265 st 5-serie i Sverige under januari 2004 enligt den officiella ststistiken och 322 st i december 2003 samt 81 st i januari 2003. Sen är det bara att räkna %... :-)

/RS2
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är jag som sitter och blandar ihop statestiken för lilla Sverige med resten av världen :)

I vilket fall som helst så går BMW Group bra. 3000 nyanställda under 2003 visar ju lite på att det går åt rätt håll.

///Jesper

BMWCS #5494
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Och familjen Quant blir bara rikare och rikare...

My Bimmer is my mistress
I AMS så står det att BMW ökar med ca 30%, samtidigt som iprincip alla andra märken backar. Jämfört med Januari 03.

Clubsport,

Vet du om dessa siffror gäller Europa eller Sverige? Jag har tyvärr inte AMS i närheten så jag kan kolla själv. Januari 2003 var en jätte dålig försäljningsmånad för BMW i Sverige så jag tror till och med att ökningen för januari 2004 relativt januari 2003 i Sverige kan vara ännu större pga ovanstående med den gamla och nya 5-serien samt att man nu också har börjat leverera alla nya X3 som är på order (dessa båda modeller är +229 bilar i statistiken). Dock så bör man vara försiktig som jag sa tidigare när man tittar på enskilda månader eftersom det finns så många andra faktorer som modellbyten, tillgång på bilar, kampanjer, mm som påverkar stort.

/RS2

Till det sämre enligt mig... Inte kul när ALLA har en likadan bil.. I början så vände sig typ alla om för att kolla bilen när man kom farandes inne i stan:)

En gång bmw-ägare, alltid bmw-ägare
RS2:
Dessa siffror är enbart för Sverige:
BMW 588 Sålda +52.3% jämfört med januari 2003.
Vart har du hört att BMW sålt dåligt i januari.
+ 52.3 % tycker jag är rätt bra...
Mercedes 407 sålda -22.9%
Audi 748 sålda -9.9%
Opel 404 sålda! -48.1%
Clubsport,

Vad var det av ovanstående som du inte förstod?? Jag sa att januari 2003 var en jätte dålig försäljnings månad för BMW i Sverige så om man jämför med den så framstår ju alla andra månader som väldigt bra.

Som jag sa tidigare så måste man vara väldigt försiktig när man jämför enskilda månader på grund av att försäljningen varierar väldigt mycket på grund av andra faktorer som t ex modellbyten, tillgång på bilar, kampanjer, mm så man måste titta på trender över längre perioder för att kunna dra några slutsatser!

Om man istället jämför med månaden innan som var december 2003 då det såldes 865 st BMW i Sverige så får man istället att försäljningen minskat med 32%! Så jämfört med januari 2003 så var försäljningen i januari 2004 bra men jämfört med december 2003 så var den dålig.

Det var därför jag reagerade mot påståendet att nya 5-serien ökar med mer än 200% eftersom man jämför päron och äpplen (gamla modellen) samtidigt som januari 2004 var den sämsta försäljnings månaden hittills av nya 5-serien sedan den började levereras.

Förhoppningsvis så kommer försäljningen av nya 5-serien att öka igen när nya touringen börjar levereras.

/RS2

Helga
Elvis - Tommy,
Volvo - Saab,
Audi - BMW.......... kriget fortsätter. Men en sak vet vi i vår familj.
Aldrig mera Audi. Vi har haft en A4 -95 och en Audi 80 -87.
Alltid sönder och då menar jag ALLTID. Däremot har vi haft
BMW 318 -88. 24.000 mil. Inga problem alls,
BMW 320 -87, 19.000 mil. Inga problem alls,
BMW 525 -89, 16.000 mil. Inga problem alls,
BMW 535 -90, 43.000 mil. Inga problem alls.
BMW 323 -96, 17.000 mil. Inga problem ännu...........
BMW 528 -97, 13.000 mil. Inga problem ännu...........
BMW Z3 -97, 6.000 mil. Inga problem ännu...........

Helga
RS2:
Tyckte det stod januari 04...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.