|
|
|
|---|---|
| Hörde precis med Jarls Bilservice om vad de använder för olja vid oljeservice. AGIP helsyntet... har aldrig hört talas om de. Någon som har erfarenhet? Tänkte lämna in på service istället för att pela själv. Lönar sig knappt ju när dom tar 1200:- för oljebyte. Fin olja + filter kostar ändå en del... | |
|
Agip är en välkänd och erkänd tillverkare, generellt sett så är deras oljor bra. Vad som är väsentligt i sammanhanget är dock inte tillverkaren av oljan, utan dess klassningar! Vill du vara säker så ring och fråga hur oljan är klassad enligt ACEA och API. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Deras Agip helsyntet har samma klassningar som Castrol SLX. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
och den oljan duger minst lika bra som om jag skulle köpa en halvdyr olja på mekonomen för låt säga 100:-/liter? Man vill ju vara säker på att de é bra grejer dom häller i bilen när man servar och inte bara nåt billigt blask. Då gör jag de hellre själv... |
|
|
Jadu, om oljan motsvarar SLX så räcker den och blir över till din motor :-) Ett billigare alternativ är att köpa Biltemas 5W40-olja som är mycket prisvärd. Vad gäller oljefiltret så köp BMW Original, FRAM eller MANN. Köp INTE Biltema eller från Mekonomen (Purolator/Knecht). Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Kalle: Knecht gör originalfiltrena åt BMW/Alpina, så varför skall man inte köpa dom ? |
|
|
Jag baserar mina åsikter på ett test publicerat i den finska tidningen Teniikan Maalima nummer 1 2003, och utfört av ett neutralt testinstitut. Man jämförde filternas filtreringsgrad(60% av poängen baserades på det), livslängd (30%) och "användarvänlighet"(10%). I detta test var MANN bäst, följt av FRAM. Bägge hade 8,9 poäng och fick vardera fem stjärnor av fem möjliga. Biltema hamnade fjärde sist, med 7,2 poäng och en stjärna, på samma poäng hamnade Purolator, bägge på grund av bristfällig filtrering. Knecht hamnade överlägset sist i testet, med 6 poäng och således noll stjärnor. Både livslängden och filtreringen i filtret var under all kritik jämfört med resterande filter. Detta är ju bara ETT test, och man kan inte lita uteslutande på det, men tills någon motbevisar mig så kommer jag köpa MANN eller FRAM nästa gång jag ska byta. För närvarande har jag för övrigt ett BMW-originalfilter monterat, men om det visar sig att du har rätt angående att det är tillverkat av Knecht (vilket jag inte tvivlar på), så blir det inte originalfilter i mina bilar framöver. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Jag har köpt luftfilter en gång på Biltema. Man ser priset och köper det. Det var bara att kasta filtret. Jämförde det med ett mitt gamla filter. Såg ut som ett Melitta kaffe filter i jämförelse. De har bra grejor på biltema, men de har också dåliga grejor där. Inget att snåla in på tycker jag, luft och oljefilter är ju så pass vitala delar i motorn så det är värt att lägga ut några extra slantar på ett ordentligt. Vet däremot inte hur deras oljefilter är. | |
|
På tal om oljor så såg jag att Castrol har en ny olja SLX LongTec 0W-30 som enligt tillverkaren skall bidra till minskad bränsleförbrukning och förlängaservice intervallen upp till 5.000mil och passar både diesel och bensin motorer,och den har en prestationsförmåga som ligger långt över API/ACEAs krav. ----- Mvh Nisse Länk |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Varför finns funderingarna om vad man ska välja mellan pirat- och original oljefilter? Prisskillnaden mellan dem är ju, i sammanhanget, så pass liten att det är märkligt att man chansar på ngt annat. Därmed inte sagt att det inte finns alternativ till original. Det är väl ingen som tror att BMW skulle välja en underleverantör som inte uppfyller deras krav? |
|
Mr.Nullzwei: Krav på vad är frågan; kvalitet eller kostnad... Mvh Elvis |
|
V12 LeMans |
ravve : Jag oljeservat mina bilar de senaste åren hos Jarls, och jag kan rekommendera Agip-oljan varmt . Ferrari och en del andra italienska prestandabilar har Agip(italiensk) som "originalolja" . |
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
BoogieElvis: Jo, förstår vad du menar men kan inte riktigt se någon anledning till att BMW, i detta fallet, skulle chansa på att dra ner kvalitéten för att kunna tjäna några extra kronor. Som leverantör av "originaldelar" så har de ju möjligheten att kunna ta lite extra betalt för att tillgodose en slags trygghet till kunden i form av "utvald och testad" produkt med rätt passform och standard till rätt bilmodell. Men, det är min uppfattning och erfarenhet av de delar man handlat genom åren, de enda gånger något har varit fel eller ej har passat så har det varit på "piratdelar".. |
|
Finns ett test som en i USA har gjort där han tagit isär och analyserat de flesta oljefiltrena på marknaden, där fick två av tre Fram filter helt underkänt ur konstruktionssynpunkt. Knecht, MANN och Purolator fick däremot bra betyg. Detta visar väl att man inte bara kan gå efter något enstaka test, utan måste ha ett lite större underlag innan man kan dra några slutsatser om vad som är bäst. Jag utgår från att BMW har testat de filter som de säljer så att de fungerar optimalt med deras bilar, och tror inte att de väljer ett märke som tillverkar undermåliga produkter. Knecht gör även filtrena åt Mercedes. |
|
|
När det gäller oljefilter handlar det om att de skall ha RÄTT filtreringsgrad för de specifika förhållanden som råder för en specifik motorkonstruktion. Ett filter som filtrerar bättre än original är INTE automatiskt bättre än originalfiltret! Detta då en för hög filtreringsgrad kan inverka menligt på genomströmning/oljecirkulation i motorn. Sedan är det svårt att göra en korrekt bedömning av hur bra filterpappret håller i ett enkelt "jämförelsetest". Det är många faktorer som påverkar papprets hållbarhet, t ex värme, sura restprodukter i oljan, oljetryck mm. Jag förespråkar att man alltid köper "originalfilter" när det gäller oljefiltret, då biltillverkaren har tagit fram vissa specifikationer som originalfilterleverantören måste hålla sig till! (det är inte ens säkert att samma tillverkares "piratfilter" håller samma specifikationer som "originalfiltret"!) När det gäller oljefilter, kan man kanske tjäna 50 kr max på att köpa ett piratfilter gentemot ett BMW-originalfilter. Finns bättre saker att snåla in på....! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
V12 Le Mans: Har inte ferrari Shell som original olja?? Är säker på att shell sponsrar ferrari (som castrol sponsrar bmw). Kanske lite OT :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| kalle hansen: "tekniikan maailma" heter tidningen ;) | |
|
Jag hade nog inte gjort servicen där.. vill inte på någotvis smutskasta Jarl, men jag har varit med om ett par saker som gör att jag nog hellre lämnar på ett annat ställe. Kanske har jag bara haft otur... Nu lämnar jag och de flesta andra med bilintresse på P&R Berga Auto service. (Musköt gatan vid BMW) Åker du dit så får du oxå se en Lotus Omega... det du! |
|
V12 LeMans |
Kristoffer_L Ja just det , förlåt , "det var på den gamla goda tiden " man körde med Agip :) Men jag tror att mina favoriter , Lamborghini , fortfarande har Agip , om nu inte Audi har styrt över till Castrol , vilket definitivt inte är en dålig olja den heller . |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.