AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.430

Fortsättning på "Rycking gång på min M5"

Ja då var man tillbaka igen.
Hade ett inlägg om min M5:a som hade rycking gång och otroligt höga HC värden

Efter mycket sökande och laborerande kom jag fram till att två av mina tändspolar var dåliga, dels den ena som gick sönder vid demontering

Kom hem igår i panik om att inte hitta tändspolar.
Satte mej här på Powerbörsen och hittade en kille i Nybro ca:8mil ifrån mej som hade 6st liggandes så det var bara åka och köpa.
Jag fick alla 6 för 1200:- som var i mycket gott skick ( Bra Pris )

Kommer hem byter alla 6 och motorn går bättre, bättre än den har gott på ett år nu

Den går rent och fint med full kraft upp till strax över 5000rpm, sen missar den på en cyl och bluddrar.
Jag kör en stund hårt och snabbt i hopp om att ett stift kanske "surat" men det blir inte bättre
In i garaget igen och kollar, ser att tändkablen på 6:ans cyl har ett brott, jar börjar leka lite Mac Gyver och snor lite alu-folie av mormor och avskärmar kabelbrottet lite, jag vet ju inte om detta är en hundra % lösning, men det blir iallafall bättre.
Men den går inte helt hundra, men kräften sitter där och jag känner att motorn är mycket rappare, för mej som en ny motor iom att den har gått som ett påkört utedass i snart ett år :)
Jag kollar upp alla dom andra 5 tändkablarna och letar efter synliga kabelbrott men jag hittar inga.
Tar bort alla tändstift och ser att dom för en gångs skull är ljusbruna och fina, så nu vet jág iallafall att den förbränner ordentligt, den luktar inte bensin på tomgång som innan, och den har en mycket bättre tomgång
Men det är just det att över 5000rpm missar den oregelbundet och vill inte.
Jag har nu några frågot som jag vill ha idèsvar på.
Jag vill inte lämna in bilen mer, det är svindyrt och de känns som jag är och nosar i röven på problemet nu.... MEN !!

Kan det va mina 6 stift som har blivit dåliga av alla korta körningar och halvdåliga tändspolar
innan jag bytta till dom "nya" ?
Den tändkablen som hade ett synligt brott, kan det vara fler söndriga som osakar "bluddret"
Är nya tändkabalr dyra, vilket jag kan tänka mej som allt annat på en sånhär bil.
Är de svårt att byta tändkabalar, dom sitter ju lite knas i kontakten till Boxen.

Vore väldigt tacksam för många förslag och idèer som vanligt, sist fick jag mycket respons och det vill jag tacka för, en mycket mycket bra sida helst klart.....

Ha de bra gubbar

// Peter

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hej peter?

Jag undrar bara en sak. Den tändkabeln du hade brott på, låg den emot något? var det därför du tog alu-folie? I så fall kan du börja med att byta ut alu-folien mott nått annat. tex el tejp först å sen alu-folie kanske.
Jag påpekar det eftersom alu leder ju ström å det vore inte bra om det blev kontakt nånstans med tanke på kabelbrottet.

MVH

-=Brings Me Women=-
Fån början hade den nog klämts mellan ventilkåpan och kåpan över spolarna, jag tog först lite alu-folie och sen silver tejp, kanske inte är de bästa..
Man jag isolerade den från annat runt om, kanske ändå ska byta ut silver-tejpen mot el-tejp ??
Kom på nu at jag gjorde nog i fel ordning.
Tog först folie, sen tejp.
Ska nog testa tejp, folie, och sen tejp igen.....De verkar nog bättre.

Tack för svaret !
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Det kan vara läge att byta stift. Om stiften du kör på nu har varit utsatta för mycket oförbrännt bränsle så kan de ta skada. De kan se bra ut och ge gnista utanför förbränningsrummet men när de utsätts för kompression så kan gnistan utebli.

Om inget hjälper så kan nästa steg vara en testdiagnos hos BMW för att sedan fortsätta felsökningen själv.
Ja jag tror stiften fick mycket stryk av dom dåliga tändspolarna och all överbliven bensin......allt som ska köpas nu tar emot, för stift vet jag inte hur många jag köpt, och dom är ju inte direkt billigare nu haha....

Hade den inne på BMW innan när den gick skit, dom kunde bar se att lamdan jobbade 100%.....

Skulle dom göra en mer djupdykning skulle det bli dyrt...

Men det känns som är jag är på rätt väg nu när jag är vid kablar och spolar......och stift då

Tack för svar
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Jag tror nog inte tändkablar är så dyra, nu när du ändå gjort allt jobb du gjort så skulle jag nog byta stift och tändkablar.

Jag tror nog det är en liten summa om du får ordning på kalaset.

Brott på en tändkabel låter inte så bra i mina öron.

Det var mina 2 cent.

Lycka till!

/Mikael

Varför nöja sig med sex...När det finns V8 ;-)
Jo i de stora hela så är de nog bara en skitsumma, men ändå, kan tänka mej att dom kostar lätt över tusenlappen....
Börjar bli lite trött på att lägga ut tusenlapp efter tusenlapp när de inte händer något.
Ska ut och testa med nya stift snart och se om de gör nån skillnad....

Du vet inte alls vad tändkablar till en M5 -93 kostar, eller nån som vet ??

Tack för svaret
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag läste i nån annan tråd att tändkablarna ska vara rätt dyra.
Men jag tycker verkligen att du ska byta stift å kablar det blir nog bäst... du kanske kan använda 6st friska kablar från en annan m5 =begagnat...du kan ju börja med det för att se ifall felet ligger där.
Har du kollat luftmassamätaren? (har inte läst din förra tråd)

MVH

-=Brings Me Women=-
Pratade med dom på BMW idag om tändkablar.....ibland kan man hata M5or...... Fick reda på att tändkablarna inte går att köpa lösa utan man får köpa hela den kabelstammen, och det var ett pris på 8000 på den......Finns inte en chans jag köper den.
Ska testa med nya stift och se om de gjorde skillnad.
Sen ska jag isolera den tändkabeln som är lite dåligt mer seriöst och hoppas på att det håller.....sen får jag nog söka efter en gammal kabelstamm till humant pris eller fråga en kompis som är El-tekniker och kolla om han kan fixa det.
Jag har kollat lite och det ser ut som om man kan dela på kabelskon som går in i styrboxen, går det att dela på den så borde man nog kunna göra sej en ny kabel...

Ja massemätaren är helt ok, allt sånt är kollat, så felet ligger antingen hos stiften eller just den kabeln som är lite dålig...

Ska ut nu och kolla de så jag kommer in sen och berättar hur det gick...

Tack för svaret
Såja....har bytt stiften nu och bilen går som en klocka eller mer som ett skott
Hade nästan glömt bort hur bra den "igentligen" skulle gå.

Var ute och testkörde på de mest idiotiska vägunderlag inatt, is och snö.......Men det är lite maligt när den dra loss på alla växlar..

Den går gämt och fint, och jag märker vilken skillnad min topprenovering gjorde, nu finns det mycket mer bottendrag och den drar fint gämt över hela registret och den varvar utan problem fullt nu, innan ville den inte riktigt fullt

Så idag blir det ett besök hos en kompis, ska kolla alla värden på den och se om katalysatorerna har klarat sej

Så tack än en gång för alla ideèr ni ställt upp medoch tack för en kanonbra sida..

ha de bra gubbar :o)

Den drar
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Kuuul... :))) Det måste ju kännas underbarnt nu när bilen går kanon igen...

Vi får ta å träffas nån dag.. Jag brukar komma till växjö med jämna mellanrum.. Jag har ju bott där innan under 10 år.

Hör av dig..

MVH

-=Brings Me Women=-
Ja det känns kanon, nu finns alla pållarna där som ska vara och inga på lösdrift hehe..

Kom precis hem efter en runda ute på vägarna, den går faktist bätre än den gjorde från början.....Nu varvar den ut ärligt talat väldigt lätt och utan problem på 5:an, känns kul...

Iofs är de kallt och mysiga minusgrader ute, de gillar motorn haha.

Ja du får komma hit till sommarn så ska vi dra en repa haha

Ha de bra.....skriv PM till mej sen när värdet blir bättre

ha de bra
DÅ har man fått ordning på kärran.
Dagen efter jag fick den till att gå riktigt tänkte jag kolla upp alla avgasvärden lite snabbt hos en lokal bilmekaniker jag känner
Körde dit med relativt varm motor, och fick en HC halt på 1100..
Blev helt jävla galen som vanligt....passade på att byta olja och sen hälla i lite etanol.
Körde med 10% etanol och ny fin olja och fick ner värdena strax under maxgränsen.
Så snart är de besiktning och då blir de nog 20% för att vara på den säkra sidan, hoppas det inte ge en motsatt effekt bara..

Kollade upp soppa förbrukningen, fick ner den ca 1 liter milen nu när den går redigt, inte fy skamm det heller..

Ha de bra pojkar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.