AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
625

Elektoronisk stötdämpar justering M3 E30

Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av de elektroniskt justerbara stötdämparna som finns på M3 E30 (EDC).

Är de driftsäkra??
Hur pass styv blir bilen i sportläget??
Är det lönt att eftermontera eller ska man satsa på väghållningskit som Bilstein, koni, osv??

alla tips/erfarenheter är välkommna!

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har EDC på min E39 och det är inget att imponeras över. För något år sedan var det en del konversation om EDC på Bimmer-forumet om vad man skulle göra med trasiga EDC dämpare på 7-serien och slutsaten var att det bästa och dessutom billigaste var att slänga ut hela rasket till förmån för Bilstein!

Mvh, Steaman
Ytterligare funderingar kring detta;
- Hur fungerar dessa till M3 E30 egentligen...elektriska???

- Är det elektroniken som styr dämparnas styvhet i så fall hur?
- Dämparna är dom av gastyp eller oljetyp?
- Finns dom att köpa till M3 E30 i efterhand, mycket installeringsjobb?

Kanske finns det nå´n separat website där detta finns förklarat, svar och tips emottages tacksamt!
EDC fanns till M3 E30 dock mkt mkt ovanligt från fabrik. BMW Individual utrustning om jag itne minns fel. Hade ett "fult" vred istället för den snyggare EDC knappen på M5 E34.

DFC till E39 M5 går på knappt 50 kkr och är mkt bra. Kan intyga detta efter en tur med Manfred Wollgarten i en Schnitzer S5 Sport utrustad med DFC i somras. EDC finns konstigt nog som tillval till vanliga 5 serien E39 men inte M5 E39, skumt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.