AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
971

Ska en 520 -89 dra så mkt?

Vart ska man börja nånstans.. På ca 80 l så kör jag 60 mil vilket jag är väldigt lite.. Klart det är en hel del kallstarter nu på vintern..
I motorvägsfarter kan jag väl få den till 1,1 l /mil men absolut inte mindre... Bottengas drar den 3,0 l / mil enligt den där pilen nedanför hastighetsmätarn.. Nu är frågan.. Ska man verkligen kolla på den pilen ? Stämmer den till 99% ? Tycker att bensinförbrukningen är ganska mkt... Vad säger ni andra som har dessa motorer i era bilar?
Shogo
runt 1.1 i snitt på senaste 10 tankningarna, kör rätt lungt.. ingen idé att stressa den stackars undermotoriserade bilen. Det innerbär ju även att man får hålla laglig fart på motorväg, annars kommer man snabbt utanför det varvtalsområde som är ekonomiskt.

och dendär mätaren... titta in ens på den :) för det första blir man deprimerad för att den aldrig ställer sig under 1.5l milen förutom i nedförsbackar och den e nog mest där för syns skull (ja..den rör sig ju snyggt :))

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Tycker det later helt normalt!
Hade en 520ia en gang i tiden och den drog soppa kan jag tala om.(30-35 mil pa en tank ar vall ganska mycket?) Trodde hela tiden att det var nagot fel pa den men sedan sa borjade jag andra mitt korsatt och da drog den som bast 0.89 l?mil.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Runt 1.1 - 1.2 här oxo. Inne i stan ännu mer. Det som är tragiskt är att 525 drar mindre, fast den har bättre prestanda. Som nån sa.. undermotoriserat.

Två bilar är fler än en..
Nästa gång: En 525 ...

En gång bmw-ägare, alltid bmw-ägare
Shogo
Japp..en 525:a hade vart trevligt.. men vad gör man när man hittar bilen i "DET" skicket och med bara en tidigare ägare..slår till såklart :)

Snart flyttas dock en M20 2,5 liters maskin in i garaget för renovering :) och bygge av 2.7 liters maskin.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
525:orna drar mindre bränsle. Även 12V, min ligger konstant på 0,85L/mil blandad körning och jag använder motorvärmare. Är väl lagom tung på gasfoten.
Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
Låter lite väl mycket!
Vår 540iT fick jag ner till 0,9liter/mil när jag körde sthlm - norge tur och retur. Då var det kö dels i sthlm, en hel del omkörningar samt att det var kö efter västerås på vägen hem. Snittfart på resan blev ca 120km/h i Sverige och lagligt i Norge.

Då var det visserligen med orginal TRX däck, undrar hur mycket mer den drar "nu" med 18"
Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
Hoppsan, det var att dra upp en gammal tråd.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Bilen drar klart för mycket, om du inte har högerfoten konstant i golvet.
Min ligger på 0,8 på sommarn och ca 0,9 på vintern blandad körning.
Förbrukningsmätarn funkar jättebra, ligger mellan 0,8 och 1,1 på landsväg.
Tempgivare till insprutning kass?

FAF
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Min gammla 525 -89 drog ca. 0.9-1.0 på motorvägskörning. Lyckades tom. köra den på 0.8 fulllastad och med takbox på norrlänska landsvägar. Klart imponerande. 80 liter på 60 mil låter väl inte helt katastrofalt OM det är blandad körning. Är det motorväg/landsväg är det på tok för mycket.

Men det är ju trotts allt några kilon som ska röra på sig.
Bekeris: Är det nått fel att svara/skriva på en tråd som är gammal? Många verkar tycka det här. Varför i så fall?

Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Man ska inte glömma att en färddator som mäter bränsleförbrukningen ofta är något felvisande därför är det bästa att tanka fullt, ställa trippmätaren samt läsa av sträckan då reservtankmätaren slår till.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Min långfärds förbrukning minskade ordentligt sen jag monterade farthållare. visst kan man köra snålare med "foten" än med farthållare, men det är så jobbigt :)

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.