AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.433

min v12:a går bara på 6 cyl ibland... vad är det för fel?

Sida 3 av 3
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Jag kopplade altså i och ur den elektriska kontakten till mängdmätaren med bajonettfattning att par gånger.
alain
Hej RonnyL

om du menar Per som bor i Vara och som har sin verkstad en bit utanför, jag känner mycket väl honom. jag har köpt av honom en komplet bensin pump och efter motering var det samma problem att av vännlighet tog han den tillbaka. Han förstor att jag hade en annan fel då köpte jag 2st LMM och spjällmotor.han är en god vän till min bästis. upplust mig ECP??

MVH //alain //
Ra
52
Ragge1000
750ia 1989
Har också problem med att bilen går ojämt och hackarnär jag gasar på. Ökar jag lungt och försiktigt så märker jag inget. Låter jag den stå på tomgång när jag startat i ca 3-5 minuter så går den hyfsat men inte bra. När jag fick kört en test på min 750 så fanns det inga signaler från lambdasonderna. Fick tipset att ha ca. 20 liter bensin i tanken och slå i 2 liter cellulosaförtunning och sedan köra 20 mil ( Svarade skarattande 20mil hur ska jag komma så långt? Men detta ger tydligen bättre effekt i soppan ). Detta skulle rensa ut hela avgassystemet (speciellt kattarna)och mina problem skulle vara lösta. Har inte provat ännu. Har inte bytat något ännu men blir det inte bättre efter stift, luftfilter, rotor och lock så provar jag nog. /Nisse
alain
Hej Ragge1000

den sjukdom som du beskriver, jag skulle tror att det finns på alla bilar som behöver byta bensin filter när du trampa sakta på gasen, går bensin genom filtret, när du gasa hårdare, erftersom det finns skit i filtret , bensin klara inte av att gå genom då hackar i motor. kolla upp deta, jag tror att det är din lösning på problemet. hör av dig.
Lycka till

MVH //alain//
Ra
52
Ragge1000
750ia 1989
Hej Alain .Tack för svaret. Problemet är att vid fullgas och över 4000 varv så är det som en turbo, då bara kommer den och den går som den skall (nästan). Men jag skall lägga till bränslefilter på det som skall bytas och sen får jag se. Vad tyckte du om cellulosa för att rensa kattarna? / Nisse
alain
hej Nisse

det kan stämma bra, bilar med dåligt bränslefilter bruckar gå bättre när dom passera 80- 90 km i timme. jag är 90% på det och 10% är till om någon har ett annat förslag. när det gäller cellulosaförtunning, det vet jag inte så mycket om det! jag lägger deta i de 10%, jag tror inte att du ha problem med kattarna,

MVH //alain//
alain
Hej BMW seven

tack för tips!
du såg det jag skev till Masse. jag ska först bytta bränslepump som inte fungera som det ska. jag har köpt en ny.
om det inte fungera bättre kan jag går till kamaxelläges givarna. jag återkommer efter.

MVH //Alain//
alain
hej!

behöver tips om hur sätter bilder från sin egen bil? (LÄNK)

MVH //Alain//
alain
Hej alle samma!

det var ett tag sen!
Inte mycket nytt just nu, utan att bilen ska till Helsingbor (utanför) nästa veckan hos en kille som kan tag hand om V12a och som har utrusning till det.
jag längtar att få den tillbaka. det är dags att befina sig på vägar med en bil som fungerar 100%.
jag återkommer med resultat.

MVH //Alain//
alain
Hej alle samma!
här är jag ingen och det var ett tag sent.
Det har gått 6 månader och probleme är kvar.
utom att när det är finnt väder ut, bilen går mycket bättre. när det är dåligt, då, problem kommer tillbaka. idag, jag har ändrat kontakter till MOTRONIC boxar för att ser om det är fel på en av dom. imorgon, kommer jag att ser när den går dålig, vilken sida det är som ha lagt av. jag testar framåt.
MVH //Alain//
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Alain.

Du o jag verkar inte vara ämnade att få köra våra tolvor alls. Var o tittade på en Sån där Volvo idag för att ev byta, men tusan det kändes så fel. Ska nog tjuras på ett tag till. Men jag kan ju säga att jag är rätt så less på att det inte går vägen nångång.

Hoppas du får till det.

Ronny.
alain
Hej RonnyL
En Volvo???? vad är det ?
Jag ha tjurat i 6 månader och flera gånger blivit riktid förbanad på bilen, jag deltar i ditt problem. Du får inte ger dig. försök att tjura lite till och segra problemet, om du byter mot en Volvo blir du ledsen tror jag. isf, skaffar dig en annan 12a för glädje skull.
Själv, letar jag en 12a 95a jag får se vad jag hitta på.
Tänk först andla efter.

MMVH //Alain//
alain
Hej RonnyL

jag har skikat en e mail till dig.
MVH //Alain//
alain
Hej alle samma!
jag har fundera länge och mer än det.
Om man kör en vanlig 4cyl med chocken från kall motor, det är normal, vad änder om man lämna den när motor är varm? jo! i min egen uppfatning, det luktar obränt bensin i kupe, motor går inte som det ska, och den dör på grund att den får för mycket bensin.
vad ender med en v12 om choken är kvar på en sida, att det luktar bensin i kupe, den prottar i avgas, att motor går dålig på en sida och att den dör. jag tycker attt det är normal.
min fråga är:
1) kan det vara att choken på en sida fungerar inte som det ska?
2) var sitter den?
3)är det svart att bytta själv?
4) vad kosta det?
Jag är kanske ut och cykla med min egen ide, men vad säger ni själv om det?
Tack för svaret!
MVH //Alain//
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det finns ingen choke på en sådan motor som du har.

Choke finns bara på motorer med förgasare där choken har som funktion att ändra blandningsförhållandet mellan bensin och luft till en kall motor.

Istället för choke så har din motor en dator som med en temperaturgivare känner av hur pass mycket gas-spjällen skall öppna i
förhållande till spridarnas öppningstider.

Dessa parametrar regleras också av ett flertal andra givare.

Ideén är inte helt fel , det kan faktiskt vara så att en motor TROR att den är svinkall så den helatiden får för mycket bensin i förhållande till luft.
Man kan mäta tempgivare med en enkel Ohm-mätning , se servicemanual eller tex. Bentleyhandboken för korrekta Ohm värden .

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
alain
Hej wadel!

tack för tips
ideén var inte så fel men jag var ut ändå. jag ska kolla upp detta också.

MVH //Alain//
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.