AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.431

min v12:a går bara på 6 cyl ibland... vad är det för fel?

Sida 2 av 3
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Paap

Var kopplar jag instrumentet på ECM-boxarna. Vet inte riktigt vad du menar för boxar heller, har inte vart där å pillat nånting.
Vet du om det finns någon central + i bilen, utöver batteriet, där man skulle kunna dra en extra kabel från batteriet. Tänkte koppla i ett extra batteri samtidigt. Allt för att veta att jag har kräm så det räcker.

Tanken jag har med det är att eftersom det är en bit mellan batteriet o den mesta elektroniken fram så kanske det skulle hjälpa med en extra skena med ström, om man nu har nå fall nånstans.
Paap Reeder
Hej Ronny!
En version skulle ju kunna vara att dra spänningsmätsladden från +-polen framme tv i motorrummet där alla diagnoskontakterna sitter.
Då måste du absolut säkra den kabeln ty annars får du in 185 amp direkt i framsätet.

Jag tror att den punkten är direkt förbunden med plusmatningen till boxreläerna (sitter på hv-skärm).

Man kan ju även koppla in sig direkt på box-handsken på matarspänningen. (Måste isf läsa på på vilket av stiften man isf skall mäta på)

MVH /// Paap R
alain
kan man byta tillfelig boxarna med en kompis bil och ser om det funka?
alain
hej alle samma!

det jag menar är om jag lånar boxar som sitter mitt & mot säkringar från en likadant bil som fungerar! bara för ser om det är fel på mina boxar?
MVH alain
Paap Reeder
Hej!
I s f måste båda boota om boxarna efter varje byte.
Smartare är isf att köra en DIS på din bil.

MVH /// Paap R
alain
hej paap Reeder
jag förstor att det måste noll ställa om boxarna, men vad är en DIS. när jag var på BMW till felsökning, dom hittade att båda LMM var kass och att jag skulle bytta dessa. det gör det jag, jag var där ingen dagen efter för nollställa dom. men det hjällper inte. de har inte hittat felet. jag har en ny tid oss dom för en ny felsökning, det kosta! jag är mycket tacksam för alla som ställer upp för mig. TACK VARA ER ALLA, vill jag hjärna behålla min bil.

M MYCKET VH
//Alain //
Paap Reeder
Hej!

Jo DIS är just en felsökning då man via diagnosuttaget kopplar upp sig mot en databas.

Boxarna kan felsökas i flera nivåer.

Viktigt att firman som gör det har uppkoppling mot Munchen - i a f under det senaste året så man inte analyserar med någon gammal skåpmat - samt att killen som kör programmet vet vad han håller på med.

Allt börjar med rätt spänning och en bra jordförbindelse.
Därefter kommer bensinförsörjningen - rätt tryck och rätt mängd.

Inblandad elektronisk utrustning:
LLM - Gasspjällen - vevaxelsensorer - sensorer för 6 + 12:e cylindern - tändspolarna - insprutarna - ECM + EML-boxarna - lambdasonderna - alla tempgivarna - gaspedalspotentiometern - själva instrumentet - ASC-T (om du har det) - själva vxllådans box + säkert nått jag glömt.

I princip alla dessa "delar" kan trigga EML att gå in i nödprogrammet. Nödprogrammet är till för att inte förstöra mer än vad som skett samtidigt som man skall kunna köra av autobahn till ett säkrare ställe.

Det är bara att sätta igång ........

MVH /// Paap R
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Så hur som hellst så kanske man ska göra en sån test. Sen kanske man bara vill ta livet av sig, men det måste ju ge svar på det mesta va?
alain
HEJ Paap Reeder

jag ser att du kan en stor del om detta. Om jag säger så:när jag lämnade bilen på BMW för felundrsökning om mitt problem, skulle dom inte köra innom allt detta? de har dator till det skulle jag tror? Finns någon felsökningsgaranti när dom inte har hittat rätt? detta suger min planbok men jag vill inte att det ska suga mitt blod. Bilen är jävlig finn 16000 mil 92a.blir det för mycket, kommer jag att skrotta den som den är innan att den tag livet av mig.
MVH //alain //
Paap Reeder
Hej!
Är det en auktoriserad BMW- märkesverkstad så måste väl kundtjänst eller verkmästaren kunna tala om vilka alternativ som finns.
När jag varit med så kan man dels bara få ut och nolla felkoderna vilket man iofs också kan göra själv ...sedan finns ytterligare alternativ när man klickar på fördjupad analys.
Då körs ett program för varje pryttel, tex LLM.
När så testet av LLM är klar kommer en rapport: "avbrott i strömförsörjning 18 gånger under de senaste 50 starterna" o s v.
Allt detta kan man få i utskrift.

Du måste nog "ta tag i verkarn och ta ett snack om vad det är han egentligen gör".

MVH /// Paap R
alain
hejsan!

Idag hämtade jag bilen från en ny felsökning. och de hittade att jag har en bensinpump som inte fungera som det ska. jag har beställt en ny och får kolla upp vilken det är som lägger av, jag har fått tips för ser vilken det är och för öppningsvis blir jag av med problem tills den andra lägger av. Nu hoppas jag verkligen att det är det som är problem. jag återkommer när jag har gjort detta och kör lite för testa.

MVH //alain //
Paap Reeder
Hej!
Du kan korskoppla bensinslangarna uppe vid vä ventilkåpa så att båda pumparna matar båda ledningarna.

Ligger man under 200 kmh klarar en pump av att mata båda cylinderraderna.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
eller så låter du en pump mata båda ledningarna så får du ju veta vilken av dom som är trasig,för du hade väl redan köpt en ny?
alain
hej paap and jacke

nej jag har beställt nytt det kommer på onsdag.det jag ha köpt innan var begadnad jag har tänkt så att när den går dålig,jag koppla bort slagar vid bensinpump lok och markera vilken är det som inte spruta ut bensin, och därefter, lyfta hela och följa slangen som inte fungera mot pumpen och byta den. och i värsta fall byter jag båda. jag ska testa det första. jag återkommer .

MVH //alain//
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
har haft problem av ungefär samma slag en gång,hade en pump som "glappade" när man låg o körde fort en längre sträcka.Eftersom det va omöjligt att avgöra vilken av pumparna som spökade då felet yttrade sig under så kort tid så valde jag att byta båda två.Sen funkade det bra,om jag förstår paap rätt så vinklar sig hans metod mer åt om du vill slippa byta pump o kunna köra överhuvudtaget,min variant lutar mer åt att få reda på vilken pump som går illa.Kör du t.ex bara på vä sidas pump o den stannar så borde det ju va den som felar.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
kan tillägga att min bil aldrig gick in i nödläge fast den uppenbarligen inte gick som den skulle.
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Jag hade problem ett tag med att bilen bara startade på halva motorn ibland, några gånger i månader, och när BMW lästeur fel datat så sades det att Luft Mängd Mätaren på ena sidan var kortsluten eller glapp vid ett antal tillfällen.
Jag kopplade i och ur den ett antal gånger och sedan har jag aldrig haft problem med den mer. peppar peppar..
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
var gör man det?
alain
Hej !

jo, min har aldrig kall startat på halva men den går alltid på halva när motor har precis blivit normal varmt. plus, det är så att jag har bytt båda LMM och när gången efter jag var på BMW, de så till mig att det kommer ström till båda pumper men det är bara en pump som fungera nu ha jag köpt en ny pump 3640:- dyr i kg pris, och jag ska byta den som inte mata med bensin. jag hoppas att det är det som är problem. jag återkommer efter.

MVH //alain //
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
En fråga Alain, kollar du priser hos Per på ECP. Han har, alltid, när jag beställt saker haft mycke bra priser. Tycker att priset på pumpen du köpte verkar lite häftigt. Men kanske kostar dom så mycke överallt, har inte kollat så....

Men annars prova ECP.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.