AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.430

min v12:a går bara på 6 cyl ibland... vad är det för fel?

Sida 1 av 3
alain
hej.. jag har problem med min 750 ial -92 jag har bytt tändkabelsats.tändstift . bensinpumpar och vänster spjällregulator men ändå krånglar det.... jag älskar min bmw men snart ...... som alla vet så e de inte billigt med felsökning på felsökning för dessa bilar....

jag har lagt ut ca 7500kr och felet är ännu inte lagat.....

är det någon som har lösningen så är jag tacksam och kan behålla min älskade bil...

mvh alain
kan ju tillägga att masse har samma problem som du och lösningen finns säkert i den tråden.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Definitivt inte , då alain redan bytt tändkablarna.

alain : jag har tyvärr inget råd att ge , jag tycker du har angripit problemet på rätt sätt.

Kanske kan kolla på rotor , fördelare ? samt se att batterispänningen är tillräckligt hög , minst 13 volt när bilen är igång.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Jag hade samma problem som du.
Byte batteri o sen har det inte hänt fler ggr. :-)
Paap Reeder
Hej!
Kan det vara så att det inte egentligen var batteriet som var felet utan att boxarna bootade om efter att varit strömlösa.
Du kanske putsade och fixade litet ikring under baksaätet och bilen stod strömlös kanske uppåt 15 min.
Sedan bootar den om sig själv.

Således alain - nästa åtgärd efter att ha kollat LMM (d v s luftmängdmätarna) ->> tvinga den att boota om genom att låta den stå strömlös ...säg en timme. Då raderar du alla koder iofs och måste köra "spjällsynkroniseringsschemat" efter det men tror det kan vara värt besväret.

MVH /// Paap R
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
jo det kan det mkt. väl vara men bra blev det iallafal :-)
alain
Till alla som skrev svar till mitt problem med bilen, måste jag säga TACK!! Det är värt att har en sådan bil när det är så många som ställer upp med olika lösningar. I morgon kommer jag att kontrolera bateriet också på grund att jag har fått ett medelande på dator att jag har ett problem med baterieanlägning. jag hoppas verkligen att detta är problemet. Jag återkommer för berätta resultat

med MVH Alain
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
baterieanlägning?
Om du får upp meddelande "Betriebsanleitung", betyder det att du ska läsa bruksanvisningen eftersom du har något annat fel.
Det går att byta språk lätt, kolla under mekartipsen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
alain
Tack Erikw! Det är inte lätt att förstor tyska särskil när man är fransman. Tack för tipset! jag känner mig väligt dom som en amatör. nästa gång får jag går på instinkt. jag ska sätta på den på franska. För en gång skull vet jag hur man gör.
alain
Igår har jag vart ut och undersökade bateriet och det fanns inget fel på den, jag nästa önskarde att det var fel på den men icke!.
nästa steg, rotor och fördelare. om ni har någon annat som jag kan tänka mig, slår till bara. när bilen gick dålig, jag koplade av LMM vänter, jag satt den tillbaka och koplade av höger sida då motor dåg. Idag när den började ingen, jag mjökade lite med gazpedalen och den satt bra ingen i stort sätt med det samma.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Alain!

Min kärra har krånglat ett tag.. med bland annat symptom som du beskriver..dvs gick på halva motorn emellanåt.

Nu i veckan visade det sig att det var en katalysator som var trasig!

Har du kollat kattarna?......... (Brukar bli heta som faan om dom är väck)

Mvh
Skalman
alain
Hej skalman!

Idag såg jag om ditt probleme med katalysator och jag har tänkte på det också. jag ska kolla om det blir varmt under bilen men det kändes inget värme vid växäl eller bromshandtag.
Om detta är probleme, kan man tag bort helt och hållet katter?

Mvh Alain.
Paap Reeder
Hej!
Angående kattar till våra Bisons.
Talade med Ferrita i ett annat ärende och vi kom fram till att två kompletta metallkattar monterade ligger på ca 9000:- till våra bilar.

MVH /// Paap R
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Alain.

Nej....det blir till att byta till en ny/bättre beg. Jag har dock ett tag kvar till besiktningen så jag skall tömma kattarna tillfälligtvis.

Mitt växelhandtag vart inte heller varmt, men då jag tvingades köra ca 1,5 mil på halv motor så vart det hett så in i rackarns..

Röret glödde och det osade bränt och rök om katten.

Kopplade bort den "sjuka sidan" och tog mig hem på det sättet.

Ha det gott!
Skalman
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det bör finnas risk för att man skadar ev. topp och avgasventiler om avgaserna inte kan ta vägen någonstans , temphöjningen blir ju extrem på avgasidan av toppen.
Jag mekade med en 850iA för ett tag sen och den gick bara på en cylinderraden, felet var att en kabel till ena tändspolen inte satt fast ordentligt. När den vad fastskruvad igen så gick motorn på alla 12 cylindrar igen.
alain
Entligen! idag var jag på en felsökning på BMW och ringde mig efter 2 timmar, och sa att bilen är klart. kosnad 1738:-.
Det stor så på papper: Avläs felkoder, felsök motorelektronik,raderingfelminne i DME 1-6+7-12, raderat felminne EML (felminne vä+hö luftmssmätare). det var fel på båda LMM. I alla fall! Han sa att nu, bilen är fel fri.och den går som den ska!. jag är glad för det men jag vill ser hur den går under helg efter som jag ska köra en del.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej alain.

Vad har du hjort med bilen för att få den ok? Var det luftmassemätaren eller är jag fel ute? Iof vet jag inge om dom men jag har antagligen samma fel, den går i EML då o då. Ofta på tomgång, oavsett hur lång jag kört innan. Men inte alltid som sagt.

Kostnad o sånna tipps gärna.

Tack, MVH Ronny L.
alain
Hej RonnyL och alla andra!

I ordning har jag gort så: kolla upp bateriet, (ett helvete att sätta på tillbaka baksättet) Bytt stift, tänd kablar, bensinpump, (båda) När motor gick dålig,jag kopplade bort en LMM från enna sida vänster, motor gick men dålig, vänta en stynd, satt tillbaka, kopplade av höger sida, då dog motor. jag har bytt spjällmotor vänster men inget förändringar.Tänck hur förbanna jag blev. Jag gick till BMW för en felundersökning. där sa dom till mig att båda luftmängmätarna måste bytas(sönder). jag blev förvånad att båda gick av, men! Jag är bara en amatör. jag ha bytt dåda LMM inte längesen än förigår och var på BMW ingen igår för nollställa minet för de ny bytt LMM. Jag var mycket glad över lösning på problemet. MEEEENNNN!!!!!!!! idag när jag körde i stan motor började att gå dålig ingen och efter en stund, la av vänster sida. vad ska jag göra?? JAG ÄR FÖRBANNA!! på grund att det tag tid och det kosta mycket pengar.

MVH Alain..

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
När den går in i EML, så verkar det komma av många orsaker, orsaken till att jag tror det är tex när jag har temprattarna till kliman på kyla, så går den mer sällan in i EML. Efter lite rådfrågning här så fick jag tipset att koppla bort några kablar för nån typ av värmereglering(just vid torpedväggen förarsidan). Därpå vart det mer sällan oxå.

Kort o gott så verkar tydligen inte ens BMW kunna hitta på sånna fel, vilket gör det rätt hopplöst. Inte kul å köra i stan å behöva slå av motorn för att kunna köra igen utan EML.

En bibel kan nog vara på sin plats om just EML o dess effekter.
Hade det inte varit för det så skulle livet med V12 vara absolut perfekt.
Paap Reeder
Hej!

Man måste vara "så in i h..e säker på" att man har rätt spänning upp till "hjärnhalvorna", d v s ECM- boxarna.

Dra in en kabel direkt in i cupe´n från matningen på reläerna till ECM- boxarna. (Säkra helst av kablarna med en 250 mA finsäkring).
Anslut så en digivoltmätare.
När det jävlas kan du live kolla spänningen till boxarna.

Det du Ronny säger om att de olika vreden till AC m m påverkar när den går in i nödprogrammet talar enligt min uppfattning för att vi har att göra med spänningsfall i systemet.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.