AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.210

ASC standard på alla e39 ?

Sida 1 av 2
Någon som vet om ASC eller ASC+T är standard på alla e39:or? Eller när kom det som standard?

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Da
85
David P.
520dAM -11
Hej!

Jag tror det var standard på 528 och uppåt och tillval på 523 och 520.

Mvh
David Pettersson
Ok, tack David. Är du nöjd med din förresten? :-)

Da
85
David P.
520dAM -11
Hej igen,

jo tack. Jag är oerhört nöjd. Har kört fyra tusen mil sista året och den har bara gått o gått. Underbart dessutom. Oerhört tyst och komfortabel, särskilt med automatlåda. Kan aldrig ha manuell igen. Och kvalitén måste jag säga är oerhört bra. Bilen är fortfarande i nyskick både inne, ute och undertill trots 21000mil.
Ingenstans avslöjar den sin ålder. I ärlighetens namn är min väldigt välvårdad sen start, man har sett vrak också av e39. Vissa lyckas med att risa ned vadsomhelst på nolltid.
Man skulle kunna säga att jag är totalt såld... :)
Jag är egentligen mer intresserad av Alfa som ju har körglädjen o pulsen. Men BMW har mer... åkglädje! Det är ett rent nöje att bara ta en lugn runda utan mål en helgdag. Och motorn i 528 är nog den bästa kompromissen jag hittat. Oerhört snål o lugn, men samtidigt tillräckligt med krut för att det ska vara roligt när man kör om. Så en e39 kan jag lugnt rekommendera.
Fast nu ska vi nog sälja 528:an då vi köpt vovve. Han sover mkt bättre bak i en Touring. BMW blir det nog tills man dör, om inte Alfa kommer med en underskön kupé med rejäl motor och BMW-kvalité (det första inte omöjligt, det andra knappast troligt)..

Mvh
David Pettersson
Erito: De blev standard from 97 års modell på svensksålda vagnar.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Standard. DSC är tillval, dock standard på nyare (2002) E39

Har ALDRIG sett en e39 utan asc+t
Är standard på min direktimp. 96/10 520i.
Ok, så på tysk-sålda vagnar var det standard redan -96 verkar det som...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Standard på min -96 som är svensksåld om det nu inte ingår i nått paket. finns ingen notering om tillval på köpkontraktet i allafall, där de övriga utrustningskoderna står.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Infon har jag fått av en väldigt kunnig säljare på Förenade bil. Men han kan ha fel. Han påstog att alla svensksålda bilar fick asc standard from 97

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Vilka bilar som har ASC som standard beror på modell. I Sverige (och Tyskland också förmodligen) hade alla E38 ASC+T som standard redan när de kom ut i slutet på 1994. Likaså E39 hade ASC+T som standard redan från 1996, oavsett motor. Däremot är det annorlunda med E36. Alla 6-cylindriga E36 i Sverige fick ASC+T som standard från och med 97. Från och med 1998 fick även 4-cylindriga E36 (Touring och Compact) ASC+T som standard, svensksålda.

Micke
Har sett par stycken E39 (520-523) som inte har Asc+T vilket innebär att det inte är standard (2 imp 1 sv-såld från 96-) tror att det är standard på alla 528 och uppåt samt sndard på "nyare" modeller dvs 00 framåt!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
bakmiki,

Jag har ett minne av att E39 introducerades med buller och bång att de hade ASC+T som standard, åtminsone i Sverige. Har du sett E39:or utan ASC+T så faller ju den teorin... Hmm, jag var faktiskt ganska säker på min sak...

Micke
ALLA svensksålda E39:or har ASC+t. Oavsett modell.
magmo
Vad skiljer sig mellan ASC & ASC+T. På min knapp står det bara ASC. E39 528iT -97. Upplever dock systemet fullgott som sladdhävare och mycket gott när man vill ha stabila accelerationer i halt väglag.

Var och en har sitt eget helvete!
Plumber
Har för mig att det endast står ASC på knappen oavsett om man har ASC eller ASC+T.
På min knapp står det bara asc med.

MOA-power
DSC är antisladden.
magmo
Står det DSC på knappen då och finns det enbart denna knapp?

Var och en har sitt eget helvete!
På bilar med DSC (antisladd) är det även alltid ASC, därför står det bara DSC på knappen.
magmo: Svar ja!

övrigt så har alla E39 sålda nya i sverige ASC+T, precis som bjoerck säger...det var ju detta som gjorde bakhjulsdriften delvis rumsren igen under framhjulsdriftsnojjan som slog igenom under 90-talet.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.