|
|
|
|---|---|
|
Har fått et konstigt ljud vänster fram. Det liksom klonkar nästan smäller när jag åker på ojämnheter. Har idag varit under och brytit och bänt på varenda led och bussning som jag kunde hitta. Men fel varken hörde eller såg jag. Sen slog jag ett öga på stötdämparen och fick se att den f..n hade läckt ur sig olja. Kan det uppstå klonkande ljud av det eller? Trodde att bilen skulle bete sig konstigt på vägen om det fattas olja men det gör den ej. Vad är felet? Kan det vara dämparen iallafall? Vad f....n beror det på, man blir ju lite knäpp när man inte kan eller vet var det kommer från. Hjälp sökes............. | |
|
Har du kollat att muttern i överkant är åtdragen, alltså den som man ser uppifrån? Eller också den mutter som håller dämparen på plats i fjäderbenet. Den ser man genom fjädern. Annars ken det mycket väl vara så att den börjar låta konstigt när den börjar läcka. |
|
| Det är säkert stötdämparen/na. De kan klonka om dem är dåliga. Men, ett litet lurigt stag som man ej upptäcker så lätt är den så kallade hjälpstyrarmen. Vi har ett litet glapp/klonkande i framvagnen på vår 525TDS Touring -96 när man kör över ojämnheter. Vi trodde det var stötdämparna, men efter ett väldigt letande så har vi hittat felet. Det är hjälpstyrarmen som glappar. SBP hittade heller inget fel på framvagnen! Men hjälpstyrarmen är det iaf. Den sitter ovanför styrstaget ihopkopplad med styrstaget. En kort arm, ca 15cm lång. Denna kan glappa. | |
|
Okej. Tyckte jag var på ett litet kort stag nånstans där uppe. Ser ut som ett kyckling ben ungefär? Hur märker jag om det är det då? |
|
| Codriver:Självklart har jag inte tittat på dom muttrarna, men det skall jag också göra nu. | |
| Glapp i övre lagringen till de främre stötdämparna är inte helt ovanligt. | |
| Ja det är hjälpstyrarmen. Ta en kofot eller dylikt bend-verktyg. Bänd lite åt olika håll så märker du om det glappar. Kolla även casterstaget. Det långa staget mellan som går snett från kaross mot fjäderbenet. Men om det är som du säger, att du kollat varenda led o bussning. Så är det med stor säkerhet stötdämparen eller stötdämparlagringen. För att kontrollera stötdämparlagringen, tryck på bilen i sidled framtill och håll ögonen på lagringen. (Den du ser under motorhuven.) | |
|
Jag hade en trasig stötdämpare, läckte olja. Då klonkade den också lite som du beskriver. /Jonas |
|
| Hej! mina stötdämpare är helt slut i fram och har dratt isär vänster sida så gott det gick, men fick inte isär det helt pga av brist på lyft och värktyg, utan ska besöka en vän som ska hjälpa till. Så satte tebax det så gott det gick under tiden tills jag kan komma till hos han, fick inte fast det helt 100%. Så nu är det ett litet glapp vid ena muttern av 3 som man ser om du lyfter på motorhuven. Har nu ett klonkande ljud från vänster framhjul när jag kör på ibland även obetydligt små gupp ojämnheter i vägen. Vet icke om detta kan vara till nån hjälp men alltid ett förslag till vad det kan vara. | |
| Kanske ska tilläga att det är nästan helt omöjligt och se glappet som är vid den muttern som jag vet att jag icke kunde dra åt riktigt. | |
|
Det var dämparen kan man säga. Den var så slut att man kunde dra ut den helt och sedan vinkla den lodrätt upp och se hur den sjönk ihop. Har då aldrig sett en så slut dämpare. Men nu sitter det två nya på och bilen är tyst som musen. |
|
|
Det var dämparen kan man säga. Den var så slut att man kunde dra ut den helt och sedan vinkla den lodrätt upp och se hur den sjönk ihop. Har då aldrig sett en så slut dämpare. Men nu sitter det två nya på och bilen är tyst som musen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.