AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
985

Avgasvärden i Tyskland?

Tjena
Importerade en Bmw 320 från tyskland våren -03 alla papper var klara röda skyltar å så var ok
Försäljaren sa det är bara tuta å köra sa han... väl i sverige när bilen skulle bes så fick den
höga CO och HC värden :-( var tok för höga.. men åtgärdes genom service å reglering m.m.

Nu är min fråga är när bilen ska exporteras från tyskland, görs då en kontrollbesiktning då?
och om det görs, görs det inga avgasvärdes tester oxå? eller gör dom separata tester på sånt?
det var min första bil jag importerade mest för att se hur det funka osv..
är tacksam för svar Mvh Leo
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I Tyskland skiljer man kontrollbesiktningsdelen och utsläppskontrollen i två olika moment. Det görs ingen extra utsläppskontroll för att bilen ska exporteras, den görs i perioden som vanligt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jaha okey... då ska man få be om pappren på den "vanliga" bes då, för att se om avgasvärderna är bra.

Men måste inte bilen gått igenom en vanlig bes å fått den godkänd för att den ska kunna expoteras? eller struntar dom i det? å kör bara en (export bes) ???
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du vill alltså se protokollet från utsläppskontrollen om du är intresserad av avgasvärdena, inte från kontrollbesiktningen.

För att sälja bilen inom landet eller till export krävs ingen godkänd besiktning, det görs inte heller någon speciell "exportbesiktning"...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Okey tack för det (klaranar upp nu) :-) trodde dom gjode en bes innan den går till export (så att den är ok) ... men okey nu fattar jag :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.