AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
658

Bromsbomben eller huvudcylindern?

Jag har ett problem med att bromspedalen sjunker när man står still och trampar. Dock jämn bromsverkan. Om bomben är trasig så ska det väl även bli stumt när man panikbromsar? Så är ju inte fallet. Då undrar jag om det kan vara huvudcylindern som är dålig eller har någon trasig packning. Kan ju förekomma "inre" läckage så att oljan trycks tillbaka.

Gäller en 528i -84.

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag antar att du läst detta: Länk

Kan det vara så att du har en halvdålig bomb? Efter du stängt av motorn, hur många gånger kan du trampa pedalen i botten innan den blir stum?

Det kna ju ockå vara bromsförstärkningsdelen (som sitter mellan pedal och huvudbromsclinder) som är kass.

Två sidor som beskriver systemets uppbygnad på E32, är snarlikt på E28: Länk Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
När jag har bilen avslagen så är pedalen stum. Lite spel är det ju alltid, men när jag har bilen igång så sjunker den till botten.
Är väl så att bomben är på väg att fara, men då pedalen inte blir stum när man bromsar hårt så vet jag inte....Men det blir väl att byta den iallafall..

Blandar ihop det lite ser jag :). Nu när jag läser vad jag har skrivit så ser jag att, efter vad man läst så är det nog bromsbomben som är kass.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Fungerar bomben som den ska kan man göra ca 10 pumpningar efter man slagit av motorn, sedan ska pedalen bli stum.
"Stum vid panikbromsning" är att det tar ca en sekund innan bromsarna reagerar då man trycker snabbt på bromsen. Därefter fungerar de som de ska och pedal är inte stum längre.

För att sammanfatt så låter det som om din bomb är kass.

Om du vill läsa mer om det, sök på bomb eller bomben här Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ja !! Byt bomben , det är den som läckt ut all gas...
kostar väl ca 800-900 på motornord....

E-12 Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.