|
|
|
|---|---|
|
Satte på en sportdämpare bak på min 525a för att få ett härligt ljud men bilen blev slö på köpet, låter mycket men går inget typ, varvar ur den på 2:an och den går i 65-70km/h, den var piggare för. Någon som har haft samma problem? | |
|
70km/h vid maxvarv på 2an, vad har du för utväxling egentligen? Hastigheten vid ett visst varvtal på en viss växel kan du nog inte ändra på genom byta ljuddämpare.. |
|
|
Alltså det räcker inte med att man sätter dit en sportavgas och då ska man märka skillnad. Så funkar det inte. därimot om du sätter ditt öppet filter, chip, trim kam och sportavgas så lär du märka "lite" skillnad. Fördet första för att montera sportavgas så måste du har öppet filter. sportavgas släpper ut mer ur skorstenen och för att det ska vara bra drag i skorstenen så måste den få bra med luft. |
|
| Köp ett nytt original system istället om resten av motorn är original. Kan varmt rekommendera originalet, fast den blir väldigt tyst och det kanske du inte vill? Det är en smaksak med ljudet, jag vill ha en väldigt tyst bil som är komfortabel att åka i. Jag köpte nytt avgassystem komplett med monteringssats o allt från BMW=6000:- :-( Dyrt, men värt pengarna! Det gamla avgassystemet som satt där var totalt sönderrostat innifrån. Nu går bilen faktiskt bättre också. | |
|
Hrmm, lite olika ideer på vad det kan va för fel tydligen... LO528 har rätt i en del, det räcker inte med att byta ljuddämpare för att skapa underverk, däremot sänker det mottrycket på motorn och den andas lättare, det ger en viss förbttring i gasrespons och vid lågvarv förbättrar det i VISS mån vridmomentet (vi snackar SMÅ förändringar). Skulle du ha en motor där avgassystemet är flaskhalsen i det hela kommer du naturligtvis märka större skillnad än om du sätter det på en T-ford, här finns det nämligen ganska mycket att göra innan avgassystemet är det största problemet, fattaru? Men att det skulle försämra bilens prestanda låter konstigt, såvida du inte sabbat lambdasonden när du monterat det, eller att du gått från dubbla rör till något hembyggt enkelrörssystem, då ändrar du på förutsättningarna i avgaspulserna och du kan mycket väl få försämrad effekt, såvida du inte har det avstämt med ett extraktorrör. Motfråga: Vad är det för system? Det kan inte möjligen vara så at du förväntade dig mer än vad bilen klarade leverera? Så förväntningarna gjorde att prestandan helt plötsligt blev "sämre"? Lycka till! ____________ Mats Kinnby ------------ Team Kinnby Motorsport Länk |
|
|
Har nog uttryck mig fel. Hade inte tänkt att bilen ska gå bättre med endast en sportdämpare. Bilen går lätt upp i varv och låter mycket men går sämre (slöare) än med orginal dämparen, känns som effekt förlust :-(. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.