AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.281

Lustigt ljud vid kall motor - 540 E34

Hej,

Tog en liten tur med min nyinköpta ögonsten idag, går helt sanslöst bra och det är fruktansvärt roligt att förudmjuka olika Volvo-kombi-modeller som tror de lätt drar "en gammal BMW"!
:-D

Vidare till min fråga:
Bilen startar perfekt, men när jag lägger i Drive eller backen och börjar backa/köra kommer ett lustigt "surrande" ljud från motorn, ungefär som gamla remdrivna Volvo 343 låter när remmen sitter löst och slirar :-)

Ljudet hörs bara om jag kör mycket sakta framåt eller bakåt, och är mer påtagligt vid backning, och förekommer ENDAST vid kallstart, ljudet försvinner efter 5 minuter då bilen börjar bli varm, och då kan jag backa och köra utan att höra något skumt ljud.

Tilläggas bör att automatlådan fungerar perfekt, och inte visar några symptom som helst på "plastkulorna," det förefallar därför ej troligt att det är lådan som låter, + så låter det som om det kommer från motorn.

Stör mig absolut inte, bara det inte är något allvarligt!
Teorier?

MVH,
E38B12
Tilläggas bör att den har nya originalkatalysatorer som inte ens är ett år gamla.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det inte bara en fläktrem eller nåt?

Mvh
Jag hade samma ljud på min 520, fast det var manuell. När jag la i backen så hördes det där ljudet. Jag vet ej vad det var för fel, men så vitt jag vet så har den nya ägaren inte fått några ras eller haft problem. Motorn kanske bara gäspar lite.. :)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tror bergis att det är Vanos enheten som låter, de gör nästan alltid det vid kall motor på V8. Ljudet finns också på vår 540iA -01, fast även på tomgång i P-läget.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ingen Vanos på 540 e34.
Hej igen,

När jag startade bilen tre timmar senare, och den fortfarande var lite varm, hördes absolut inget ljud, det är tydligen bara när motorn är genomkall som ljudet förekommer.

MVH,
E38B12
har det där ljudet på min m5 också, har som alltid funderat lite över vad det är, när man startar den kall så är det som ett litet surrande ljud, hörs spec när man kör sakta, och efter ca 5 minuters körande då den börjat komma upp i temp, är det som nåt som "klickar" till å vinandet upphör.

Mvh Björn
Låter ju inte som något farligt, struntar väl i det då och kör på.

Däremot skall den in snart och kolla oljepumpsbultarna dock, ett måste enligt alla här på forumet :-)
Superbjoern:På din M kan de va luftpumpen som väsnas....min låter lite den med,slår på ca 20-30sek efter start o går i ca 2 min....Kan ju vara samma med E38B12's 540 OM den har luftpump...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.