AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
579

Problem med bromsarna

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tog ut m3:an häromdagen o upptäckte då att några utav bromsoken kärvade samt att skivorna fram slagit sig o blivit en aning skeva. Funderar nu på att svarva om skivorna eftersom de är nästan nya, renovera oken samt byta bromsvätska o ev. beläggen, dessa kanske man måste byta om man svarvat skivorna lr?

Tar gärna emot tips o synpunkter på hur jag ska gå till väga samt vilka produkter jag bör välja, har aldrig renoverat bromsok tidigare. Jag funderar på originalbelägg lr Textar som Mekonomen säljer, vad det gäller bromsvätskan funderar jag på att använda en vanlig DOT 4 lr Castrols helsyntetiska, vad bör jag välja?

Kan tillägga att jag sällan kör hårt med bilen så huvudsaken är att bromsar funkar som de ska men det skadar heller inte om de kan bli lite bättre för en billig peng nu när jag ändå ska riva isär allt.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hej Jens.
Hur vet du att skivorna slagit sig? Dem slår sig inte av att bara stå still. Det är bromsoken som är boven i dramat. eftersom dom kärvar så ligger dom en aning på skivan. Därför har du dessa skakningar.
Ta och mät upp skivorna med en mikrometer innan du börjar svarva. Hur som helst så tror jag att det är oken det är fel på.
Du kan fixa till dom genom att ta i sär och smörja upp. vill du ha jävligt bra resultat ska du använda honingsverktyg.
Se bara till att ha nya packningar (renoveringssats) innan du sätter ihop oken igen.

Lycka till
MVH

-=Brings Me Women=-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.