AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.291

Bromsen har satt sig, får inte loss den

Hej

Har en 316 compact som har stått några veckor med handbromsen åtdragen. Nu har höger bakbroms satts sig.
Finns det någon som har någon ide på hur man kan få loss den. Har provat att dra loss bilen men den glider bara på asfalten utan att släppa ens lite.

Sen undrar jag när ni använder handbromsen vid pakering. Bara i backe eller även på plan mark och gör ni skillnad på automatlåda och manuell låda?

Tack på förhand

tobbe0222
Jag för min del brukar bara använda handbromsen på sommrarna. brukar lämna 1an i när jag lämnar bilen för att förhindra att handbromsen fryser fast på vintern.
Hittade ett gammalt inlägg där du kanske kan få ett eller annat tips: Länk

Lycka till!
//David
tack för länken
Visa användare
223
peanutboy
530d E61
Tag av hjulet och slå med en slägga eller en rejäl hammare på trumman/skivan vad du nu har... så brukar det lossna...

//TobbE
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Gasa...

---
Min E30: Länk

/Chrille
Red_Wings05:

När jag jobbade på Bilia så hade vi en hel del bilar stående ute bla en 318Is som hade samma problem. Gick ut och testade allt gasade som en galning men den stod still....hörde mig för med de äldre och fick information att det är bara att gasa hårdare när du tror att du har gett allt finns det alltid lite till. Glad och nöjd med svaret testade jag att gasa lite mera än sist och vips så lossnade bilen

Lycka till
Tack för all hjälp. Fick precis loss den. Jag testade att växla mellan att backa och köra framåt och till sista släppte det. Och som flera har nämnt man får gasa mer än vad man tror den tål.

Tack igen!
det är klokare att ta lös fälgen och knacka som nån skrev, då lossnar det.

har du fälgar där du kommer åt kan du ta en järnpinne/rör och sätta mot oket/trumman och knacka i ändan med en hammare.

är juh onödigt slitage på koppling osv att gasa lös det.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
man skall vara försiktig när man knackar loss bromsar, tar man i för mycket kan det skita sig (har jag hört, kan dock ha helt fel)

Köp aldrig Ford Fiesta
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kom ihåg att alltid använda handbromsen i alla fall!
Motion håller den igång!
Min fastnade förra vintern. Inte helt, men bromsen blev att ligga på så det gnisslade när man körde.
Jag åkte till en OK servicehall och hade isär bromsarna och rengjorde och smörjade med kopparfett. Sen dess har bromsarna aldrig krånglat och jag drar alltid upp handbromsen när jag parkerar.
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
på tal om handbroms så har den nya A4an en barnsjukdom. det läcker in vatten i handbromsvajern så den rostar fast inuti vajerhöljet, ett helt företag att byta dessa... men bromsarna låser helt, även under körning, kom en bärgad kund till firman jag jobbar på, han skulle bromsa in vid ett rödljus och helt plötsigt låser sig bakhjulen och lossnar inte igen... men det är ju Åddi... hoppas BMW är befriat från sådan "ingengörskonst"

***Älska V8!***
Chief
Ett litet tips för att förebygga fastrostade och frusna bromsar är att man de sista metrarna innan bilen stannar halvvägs drar upp handbromsen för att slipa bort beläggning, skit, is och "ånga bort" vatten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.