|
|
|
|---|---|
m-king |
Måste snart byta olja på bilen..vilken olja är bra.. Det gäller en 318is 16v BMW = KING |
| Vad har du för olja i nu? | |
|
Rekommenderar dig att låta bilen åka på riktig olja även om det kan komma att kosta dig lite. M42-motorn är väldigt känslig för rätt olja. Jag har åkt på Castrol GTX 5w40 helsyntet, men det fungerade inte som det skulle när motorn blev riktigt varm (bankörning eller riktigt inspirerad småvägskörning). Hällde sedan i Castrol TWS 10w60 vilket fungerade kanon. Åker i dagsläget på Mobil 1 5w50 och även det fungerar kanon. |
|
m-king |
Jag har använt innan castrol mineral olja 15w40..kanske ska köpa den igen..eftersom motorn har ändå några år på nacken..har hört att syntetiskt olja är inte bra för äldre motorer. BMW = KING |
|
Varför skulle inte syntet vara bra för "äldre" motorer? Om jag inte minns fel så var det helsyntet orginal i M42 från fabrik. Kör på det bästa du har råd med, sparar pengar i längden... I min 318is (M42) kör jag med Castrol RS 0w-40 och ett extra olje byte mellan serviceintervallerna. /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
M-king, det är en skröna! Däremot kan bra olja (oavsett om det är mineral- delsyntet eller helsyntet) lösa upp gamla avlagringar i motorn om de beror på för långa serviceintervall och/eller för dålig olja. Men det är inget som är specifikt för syntetolja, eftersom det är detergentadditiven i oljan (som finns i all "kvalitetsolja") som främst rengör motorn invändigt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Biltemas helsyntet 5w40 olja är en av dom mest prisvärda på marknaden. Förutsatt att du skall ha den till normalbruk och inte bankörning lämpar den sig alldeles utmärkt! Skit i märket och gå på klassningen!! (Är du osäker på de olika klasserna så sök på forumet) Glöm inte byta filter samtidigt! ;) |
|
m-king |
Haglund: tänkte köpa den mobil 1 5w50,isåfall. Vad har du ..hel eller delsyntet på den mobil 1? BMW = KING |
|
mobil1 är alltid helsyntet... delsynteten heter MobilS /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.