AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.300

Nya BMW 535d

Ni
85
Nimbus
F22 M240i -17
The new BMW 535d Saloon and Touring

Featuring BMW’s award-winning 3.0-litre diesel engine, the all-new BMW 535d offers a first for a BMW diesel car engine – two-stage turbocharging. The new engine delivers a maximum output of 272 bhp and, more importantly, 560 Nm of torque at 2,000 rpm, with 500 Nm available at just 1,500 rpm. This propels the new BMW 535d from zero to 62 mph in just 6.6 seconds. To put this into perspective, the current 530d, itself no slouch, produces 218 bhp while the E39 M5 offered 500 Nm of torque.

Two-stage turbocharging resolves the conflict of ‘turbo lag’ when accelerating hard at low engine speed and increases the availability of power at higher engine revs. The first turbocharger provides an almost instant kick of turbo pressure at low engine speeds while the second turbocharger cuts in at higher engine speeds to boost power throughout the higher rev range. The new turbo layout also extends the engine rev range by 500 rpm over the BMW 530d, to a maximum of 4,800 rpm. Even with such performance, exhaust emissions are not compromised, since the 535d has a particulate filter and is fully compliant with EU4 regulations.

Köttigt värre, dieslarna blir mer och mer ett alternativ till ///M> motorerna. Chipad lär den ge en bit över 300 häst o 600Nm+ Blir svårt för en 545 o hänga av den.
tänk dig den motorn i 3 serien chippad
grymt sa grisen
Står om den på nyhets-sidan också :)
or
725
oreo
323i -85
Som det verkar kommer den att vara ratt sa humant prissatt ocksa. Skillnaden mellan 530d och 535d i Holland ligger pa runt 10000:- med likvardig utrustning (Automat, 17", Utokad klima) = 535d verkar definitivt bli den E60 dar man far mest prestanda for pengarna!

//Örjan C
... vem köper en då 530i egentligen? :)

MVH,
E38B12
Eller varför ska man köpa 530D när det endast verkar skilja 10000 fån 530-535 eller menar du 10000Euro oreo?

I så fall blir 530 helt iskall om du frågar mig i alla fall
or
725
oreo
323i -85
Starre,

Nej, enligt den person jag haft kontakt med sa skiljer det drygt EUR 1000 mellan dem. Tycker sjalv att det verkar litet, men vad vet jag.

//Örjan C
oreo:

har sökt på internet om priset både i UK och Tyskland men ingen lycka där?

Min hollandska är inge vidare har du en länk där man kan se priset på en officiel lista?
or
725
oreo
323i -85
Jag fick informationen har:

Länk

//Örjan C
Jag har mycket svårt att tänka mig att en 535d endast kommer kosta 10 000:- mer än en 530d!

Seeing is beliving :-)

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Kalle Hansen:

Läste du länken som oreo länkade till?Jag fick uppfattningen att den var från en säker källa.Men visst i våra öron låter det lite för bra för att vara sant eller hur?Man kanske slutar med 530d och ersätter den med 535D nja.....

ps.

6/6 en stor dag för många inte bara Bmw ägare:))

or
725
oreo
323i -85
Kalle Hansen:

Om man tittar i E60 prislistan sa stammer det ratt sa bra att BMW lagger pa ca 1000 kr/hk + extra utrustning mellan modellerna. Beraknat pa detta hade jag raknat med att 535d skulle kosta ungefar 50' mer an 530d + eventuell extra utrustning. Att de enbart skulle vilja ha 10' mer verkar som du sager inte sa troligt, men personen som gjorde inlagget i m5board sade sig ha en officiell prislista och vi far val se hur bra detta stammer om nagra manader....

//Örjan C
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Någon skrev: "Skillnaden mellan 530d och 535d i Holland ligger pa runt 10000:- med likvardig utrustning (Automat, 17", Utokad klima)"

535d kanske har mer utrustning standard, typ automat?
Därför kanske prisskillnaden bara blir runnt 10k?
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Men det låter nästan för bra för att vara sant...
or
725
oreo
323i -85
jaken:

En av forklaringarna ar att Automat, 17" och utokad klima ar standard pa 535d och inte pa 530d. I Sverige sa gor detta att skillnaden mellan de bagge bilarna forvantas bli 10' + skillnad i utrustning (ca 30' till), men det ar fortfarande en valdigt liten skillnad om man tanker pa att effekten gar upp drygt 50 hk...

//Örjan C
Är manuell vxl-låda då ett tillval, eller? =)

Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.