|
|
|
|---|---|
|
Jag som många andra har en trasig sittsensor i passagerarstolen. Efter att ha läst Hassos mek.tips monterade jag "sockerbiten", åkte seda till verstaden för att få lampan släkt. Felkoden för avbrott i sittsensorn var fortfarande kvar pluss att den också indikerade fel på båltessträckaren, som är bytt för ca. ett år sedan. Nåväl airbaglampan slocknade, och varit släckt ca. 200mil nu, så fan vet vad som hånde? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Felkoderna finns kvar till dom resetas i minnet, sedan kan det ju vara så att det var en gammalfelkod som fanns kvar av någon anledning ??.kan ju var olika på programvaran som används. När jag släcker airbaglampan med mitt resetverktyg så tar det även bort felkoderna i minnet, jag kollad av med Carsoft för att se om även felkoderna försvann av ren nyfikenhet. ///MVH Hasso Länk |
|
Är nog som Hasso säger att det ligger kvar gamla felkoder. Hade du fått nya så skulle lampan ha tänts igen. |
|
|
Jag är snart inne på min andra sittsensor. Den nya sittsensorn höll bara ett halvår som tur är så byter BMW den på reservdelsgarantin. BMW hade aldrig varit med om att den har gått sönder två gånger.Men nu skall den tydligen vara uppgraderad för det var ett nytt reservdelsnummer. MVH Daniel |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Räcker att man sätter ett knä i stolen så går den sönder som exempel, det är därför jag inte böt ut min, känns inte rätt att riva en stol som knappt någon suttit bara för en matta som kan gå sönder när som helst igen. ///MVH Hasso Länk |
|
Det var inga gamla felkoder! Och varför indikerar det fel på bältessträckaren det har det inte gjort sedan dom bytte kabel. Något skumt är det när felkoder finns men varningslampan inte tänds? |
|
Hur vet du att inte felkoderna inte är "gamla! eftersom dom normalt inte är datumangivna, har du resetat minnet och koderna kommer upp igen omedelbart ??. (En bil som jag vet om fick airbaglampan att tändas när stolen sköts fram ovanligt långt pga väldigt kort hustru) när stolen sköts tillbaka så slocknade lampan nästa gång, det är lika mystiskt det) Finns nog bilar som kan ha den funktionen för att hindra att airbaggen ska lösa ut när man sitter med näsan i ratten, men på E39 så finns inte den funktionen. ///MVH Hasso Länk |
|
Minnet resetades och felkoderna kom tillbaka även på bältessträckaren, men lampan tändes inte!! |
|
|
Det var inte mattan När BMW hade bytt sensormattan och hade släckt lampan så tändes den igen så det var ett kontaktstycke som det var glapp i. BMW sa att de kunde inte se om det var mattan eller kontaktstycket som var sönder för det var samma krets. Så då bytte jag mattan kanske i onödan.Får se nu hur länge den håller sig släckt. MVH Daniel |
|
|
okej om man resetar på hassos vis funkar airbagen vid krock? BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
Här har BMW fel igen, dom kan mycket väl se om det är bältessträckaren eller sensormattan som falerar, kan man det i Carsoft så kan man det i DIS också. Skulle det vara avbrott i kablaget under stolen till sensormattan så når inte signalen fram till sensorsmattans elektronikenhet under stolen innan sensormattan och ska då indikera ett annat fel. Låter som klart kompetensfel.?? getrag: tror du jag vill att mina passagerare ska åka utan airbagskydd :) ///MVH Hasso Länk |
|
Nej :-) men hasso en annan fråga om jag tex skulle jitta säten från en 93-94 som inte har sensormatta kan jag fortfarande ha en fungerande airbag på pass stolen? |
|
Jajamän, antingen så gör du som jag simulerar en belastad matta, eller så åker du till BMW och låter dom programera bort sensormattekretsen mjukvarumässigt, med samma funktion som följd dvs baggen smäller utan passagerare. Dvs som det var innan, den sk, besparningsåtgärd infördes.94-95 vilket visar sig bli en "dyrare" variant för kunden som får byta matta för liknande kostnad som att byta en airbag. Om du skickar ett mejl som inte är hotmail ska du få lite info. ///MVH Hasso Länk |
ormen |
Hasso: funkar ditt sockerbittips på E34:an också? kan du specifiera de parallellkopplade bitarna är du snäll? (beteckning på komponenterna på bild 6) alla tre är paralellkopplade med blåvita kabeln? blått på diodens strömriktning? det är lite lulligt i beskrivningen, och jag är inte så hemma på elektronik trotts 10p i El på Chalmers = kass undervisning? |
1st diod 1N4002el 4007en kondensator 100pf och ett 56kOhmsmotstånd. Den blå kabeln ska sitta på diodens SPÄRRSIDA dvs den sida som "spärrstrecket"sitter på dioden. Vilket också står i beskrivningen. Samtliga komponenter ska kopplas parallellt. dvs benen i vart sitt hål på sockerbiten och kablarna på andra sidan i sockerbiten. De flesta BMW i stort sett alla har samma elektronikenhet till sensormattan enligt artikelnummer, däremot skiljer utförandet på sensormattan men det är av mindre betydelsre har mera med stolens utförande. ///MVH Hasso Länk |
ormen |
ok, tusentack! nu fattar "Spärrsida", slog upp det också i Elbok, nu är jag med... |
| Har någon mätt på kontakten och på bältessträckarna (utan att de smäller). Borde de inte vara 2-3 ohm ??? Tycker att det där att systemet blandar ihop bältessträckarna med mattan på passagerarstolen låter intressant.. | |
|
Hej, går det att släcka airbag lampan utan att byta sensormattan eller simulera den? Någon som vet om detta funkar dvs att endast släcka lampan på någon verkstad mha ett instrument??? mvh bmw39 |
|
Det går att släcka lampan om felet "glappet" inte föreligger för stunden men så fort det blir minsta glapp i kretsen så tänds lampan igen. ///MVH Hasso Länk |
|
Ursäkta att jag hoppar in i tråden, men finns det reset verktyg att köpa till E39 -97 som släcker felkoder? och isåfall vart? Tack på förhand (även min airbag lyser) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.