|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej hopp mina vänner Jag har hittat ett renoveringsobjekt (!!) BMW M5 Touring -93, bilen i sig är i bra skick, en repa i vänster fram skärm ner till plåt men i övrigt okej, renoveringen består av motor ev. låda så nu undrar jag vad som kan va skäligt pris för denna? Vill ju inte betala för mycket så klart men samtidigt inte förlora den för att jag ger ett skambud så säljaren ber mig att dra dit pepparen växer... Jag känner duktiga mekaniker så jag kanske inte behöver lämna den till BMW verkstad direkt snälla hjälp mig att komma fram till ett vettigt bud, tacksam för svar Why not? | |
|
tja, ja sålde en heltfungerande M5 89:a för 25000:- jag skulle nog kunna ge ca:20000:- men det är bara för att ja har alla delar som behövs för renovering... ge dig inte in i något som "verkar" var en bra förtjänst, M-delar är som regel alltid dyrt. Om du kommer över bilen till ett skam bud så finns de en möjlighet o göra mer pengar på o sälja delar. Det är alltid folk som e hungriga på M-delar... |
|
|
Tack för ditt snabba svar Limo-micke, var var jag när du sålde din M5:a (snyft...) Min ide är inte alls att tjäna pengar riktigt men att köpa en M5:a gör mig lite orolig efter allt jag läst här (vilket är bra annars hade jag bara kastat mig in i det) Min ide var lite av att "med helrenovera motor och växel-låda så vet jag att allt är ok", men till vilket pris kan det tänkas ske, M5:orna jag spekulerar på idag ligger mellan 70 000 - 100 000 vilket jag är beredd att betala nånstans, tanken att lägga ut dom pengarna och samtiditigt få det fina skick som alla säger sig vara i är väl bra ;) Why not? |
|
| Är det bilen på bilauktioner.se? Tänkte precis fråga själv vad ett rimligt pris är. Känns dock som att en rejäl riskpremie är på plats då det ej går att provköra bilen. Som vanligt när det är auktion blir det väl för dyrt. Någon som vet vad motorhaveriet består av? | |
|
Precis den är det, Har gått ett styggt öde till mötes verkar det som. Nä, vad själva haveriet består av vet jag ej. Why not? |
|
|
Det var väl lite fler defekter än en repa på skärmen samt motor o växellådshaveri. Enligt beskrivningen är fan allt slut, 1 nyckel, 0 mönster på däcken, kassa bromsar mm, skulle inte gett 10000 för vraket ens, med tanke på allt besvär att plocka isär den för att sälja i delar. Kaross/lack 3 Normalt skick Motor/växellåda F Reparationsobjekt Inredning 3 Normalt skick Bromsar O Osäker funktion/bör serv. Däck Fram 0 / Bak 0 Anm./kommentar efter provk. Den tuffa M5an, med acc som en racingbil, 340 hästar! Ett reparationsobjekt: motorn defekt. Ingen tekn utrustn testad. Anm: v-ruta skadad i synfält, stenskott, dörruppslag, repor finns, färgdrag hö bakskärm, olika fälgar, som är skavda, hö framdörr handtag skadat i plasten, handskfackslucka lös. Direktimporterat fordon försäkringsbolagen kan ha andra krav för detta fordon. En nyckel finns till bilen. ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
Ja, det här får man betala i tyskland för en trasig m5:a... EUR 3.500 Daten: 232 kW (315 PS), EZ: 01/89, rot-metallic, 4/5 Türen, Benzin, Besonderheiten: ABS, Klimaanlage, Zentralverriegelung, Lederausstattung, el. Fensterheber Beschreibung: Motor defekt(1 Kolben),nicht festgegangen, Kopf i.O. , teilweise zerlegt, alle teile vorhanden, Schaden kann also besichtigt werden. Dieses Fahrzeug kann in unserer Filiale "Autosalon Blumberg" besichtigt werden.FÜR INFORMATIONEN BITTEN WIR SIE SICH UNTER FOLGENDER NUMMER ZU MELDEN 033394/579950!! Why not? |
|
|
henrik b = är M5touringen -avusblau - chassis-nr BL01410 ?? - att laga motorn kan bli dyrare än att köpa en bagagnat å andra sidan ger en renoverat motor bättre säkerhets eftersom man vet vad man -själv- har gjord med den, även växellådan trasig ? det kommer lätt att kosta mera än vad en motsvarande bil kostar i fungerande skick eftersom de är (än så länge) mycket undervärderade - om det INTE är -410- vilken är det då ??? |
|
|
m5toureg: visst är det BL01410, hur visste du det? Känner du till bilen? (WBSHJ910X0BL01410 är fullständiga nummret) Ja, du har förstått mig helt rätt, det finns många m5:or ute, alla i superskick... Att renovera upp motorn så man vet säkert vad man har är väl inte fel? huruvida växellådan är felaktig vet man ju inte då den inte provkörts, men om man utgår från att den är OK (växellådan) vad kan en helrenovering till en här motorn gå på?? Jag helrenoverade en V8 till en Ford (usch) Bronco för 22 000, men vad säger det mig nu när vi pratar Bilar... Sen håller jag med dig i övrigt, nog måste dessa underbara kombisar vara undervärderade? Ett förslag vad kostnaden för en motorrenovering vore väldigt tacksamt. Why not? |
|
|
'bingo', det var bara en gisning, bilen har fram till nyligen varit parkerat på BMW's verkstadsparkering i Mölndal - där var den i 2 omgångar, först - om jag minns rätt - ca. maj förra året, då fortfarande med -tyska reg.-plåtar- den gången med kopplingsras men f.ö. i hyvsat skick, hämtades inte ut under lång tid och var parkerat på kund-parkeringen länge, när den till slut var borta tog det bara ca. 4 veckor så var den där igen, nu med svenska plåtar MEN uppenbarligen -mycket- misshandlat samt motorras - BMW Mölndal bör känner till bilen väl och veta mera exakt vad det är för fel med den - en av BMW-killarna var intresserat att evtll. köpa bilen till sig själv vilket bör vara ett bra tecken - OM man vet vad felet förmodligen är så kan man överblicka kostnaden för att renovera den, annars kan det snabbt går mot SEK 100.000, kom ihåg, detta är en 'high-tech'-mästerverk-motor från M-GmbH och en utbytes-motor går på ca. SEK 150.000 (jag kan kolla exakt) d.v.s. i de flesta M5-bilarna (E34 !!!) är motorn för sig mera värd än vad hela bilen kostar f.n. - förresten finns en 3.6 Li (S38B36) motor till salu på -ebay- kan vara bra som referens (jag har inte sett annonsen själv) - ett kostnadsförslag från en BMW-verkstad är att rekommendera, sedan kan mn fundera om man vill göra jobbet själv MEN även delarna ÄR dyra, har du tur så gjorde BMW Mölndal en sådan kalkyl - kontakta de !!! (låt mig gärna veta om bilen får ett nytt liv eller om den skall skrotas) |
|
|
Supertack till dig m5toureg, jag ska hålla dig uppdaterad angående "livet" för denna m5:a, men köper inte jag den så köper någon annan den, bara hoppas den jamnar i rätt händer för dessa mästerverk ska inte gå för tidigt ur tiden... Why not? |
|
|
SEK 150.000 var priset för en -fabriksny- motor som dessutom INTE längre finns, det finns enbart -utbytes- motorer kvar - mina prislistor är inte aktuella men ca. SEK 110.000 går en -AT-motor- på och då skall den gamla lämnas som har ett -schablon-värde- på SEK 16.500, d.v.s. har man ingen motor att byta med måste man betala SEK 16.5000 till - vilket ger en liten ledning till vad en bil med trasig motor kan vara värd, ca. Kr 20.000 ?? - håll mig gärna underrättat om vart bilen ta vägen - |
|
mackan325 |
Det gick en 95'a M5T i motsvarande osäket skick från samma auktionsfirma förra året för 50kkr. Tråd om det finns här på forumet, hur gick det egentligen med den renoveringen? Någon med koll på läget M5toureg?? |
|
Säljes för finansbolag, någon har inte haft råd att avbetala bilen alltså? Då kan man ju lugnt räkna med att den inte fått service heller, verkar vara en av de fulare Touringarna hittils. Även fälgarna är ju skrot, 16" av olika sort fram och bak! Jag tror det kommer att kosta över 100.000 kr att få ordning på den, om man ska göra det seriöst (vilket man såklart ska på en av endast 891 st tillverkade bilar), och till det lägger man sedan bilens pris vilket det nu blir. Tänker man BEGAGNAD motor, låda och fälgar så är bara det ca 55.000 kr i delar, och du vill renovera motorn istället, det är bra men det kommer att kosta mycket mer. Sedan behöver den ju uppenbarligen hellackeras seriöst, vilket betyder runt 20.000 kr eller mer. Och till det alla detaljer, nya motorfästen, slangar, remmar, monteringsdetaljer mm och allt sånt man bör byta vid en seriös motorrenovering + normal service vilket lär behövas. Sen vet man ju aldrig hur klima och bromsar är eftersom den inte kan provköras, en uppfräschning av de komponenterna betyder ytterligare ca 20000 kr. Om du köper den, håll ett schysst originalskick på den och håll den undan vinterkörning! Jag tycker nog som toureg, runt 20.000 kr är rätt pris, men tror faktiskt den kommer att hamna en bra bit över det på den här auktionen, var nyss uppe i ca 23.700 kr och det lär inte vara sista budet. //HD91 |
|
|
Ja, jag skulle också vilja veta vad som hände med den 95:an? Var det inte mikey på forumet som köpte den, eller minns jag fel? //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Om jag köper den håller jag gärna med er hjälp den i orginal utförande, jag köper den ochså för att behålla den. Dom summorna ni ger mig låter mig inte skrämmas;) Risker finns ju alltid och köper man en sån här för 90 000 finns det risk för reparationer i femsiffriga belopp ändå... För mig är det en gammal pojkdröm som är på väg att gå i uppfyllelse, en entusiast-bil, mums Why not? |
|
|
henrik b = det är frisk vågat, lycka till !! och behöver du hjälp låt mig/oss veta - om du kan göra det mesta själv så är det ju en klar fördel - eftersom BMW tyligen inte heller av E60'n kommer att göra en -M5touring- kommer dessa bilar snart betinga ett högre värde än en E39 M5:a (watch my lips) - - den andre M5touring som köptes som -renoveringsobjekt- köpte av -mikey (?) - här i forumet, du kanske bör kontakta honom, jag har en känsla av att han jobbar på BMW (?) - - andvänd sökfunktionen för att hitta inläggen på den bilen, något med '....från auktionsfirman - den bilen är nog snart färdig-renoverat har jag en känsla av ??? -mickey- ?? |
|
|
Sist jag så M5:an från fordonskamaren (95an) så var den lackad i typ cosmossvart som det såg ut...Den såg inte grön ut längre iaf.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
sök på 'm5touring på fordonskammaren' under 'sök inlägg' och visst är det -mickey- som tog hand om den, det är en 95B-M5touring - övrigt framgår av inlägget - 'kör så det ryker' |
|
|
Jag har varit i kontakt med mölndahl BMW group och fått lite info om bilen, för er som är intresserade då så är det ett motorhaveri av modell större, dvs kolvarna tittar ut genom blocket, svårt att renovera, hehe, växellådan är i mycket tveksamt skick dessutom. klart slut Nån som har en motor och låda att sälja *fniss* Why not? |
|
| Någon som vet vad slutpriset blev.. ser ut att vara ute på blocket redan. Rena fyndet! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.