|
|
|
|---|---|
| hejsan, har haft problem med klonk i framvagn vid körning i gupp och vissa kanter,tycker att klonket förstärks när jag bromsar lite lätt....meken hittade inget glapp ngn stans och bad mig vänta till besiktningen. och där hittade man ingenting heller trots att jag bad om rejäl översyn! vem kan då hitta problemet?någon?? | |
|
Har oxå samma "klonk" och har fått tipset att byta casterstagen, en ganska vanlig åkomma på E34 som dom inte "märker" på besiktningen. ///Johan |
|
| Det finns massor om detta problem om du söker på gamla inlägg. Jag hade liknande ljud och bytte parallellstaget (eller vad det kallades). Kostade knappt 300:- på BMW och var ganska lätt att byta. Om du kan känna glapp om du rycker i staget (ej upphissad bil) så är det antagligen det som klonkar. | |
|
Samma problem på min, men det är stötdämparna. Ganska vanligt det också. //David |
|
| Det är enkelt att se om det glappar i casterstagsbussningen. Höj upp bilen så du kommer åt under. Ta en kofot eller liknande och bänd på casterstaget åt olika håll så ser du om det glappar. Det ska vara ett litet spel där, men det ska inte glappa! SBP brukar kunna se om det glappar om man säger till dem att kolla noga. Ärlig som jag är :-) Men, det finns ytterligare ett framvagns fel på E34 som är svår att upptäcka, SBP upptäcker det inte! Det är hjälpstyrarmen. En ca 15cm lång arm som sitter ansluten till styrstaget. Det finns 2st. Dessa kan glappa! Kolla dessa. | |
|
per_j82: Det finns bara en hjälpstyrarm, och det är en ganska vanlig anmärkning på E32 och E34... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej! Hjalmarsson jag har samma fel på min bil. Bilprovningen såg felet. Kolla bussningar i styrstagen och alla andra stag. En bussning var trasig för mig vilket lett till utslitning i ett lager så glapp uppkommit. Händer tydligen väldigt snabbt när man väl har hål i bussningen. Ibland är det billigast att köra på bilprovningen för att hitta ett fel. Det gjorde jag, känns skönt att jag inte hunnit byta halva framvagnen :D 1ggn BMW, Alltid BMW! men lite mek ibland =o) Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Kan även vara spindellederna. Har haft stora problem med dessa. Bytte för ca 300-400 mil sedan och samma fel har återuppstått, besiktade bilen idag. Det ter sig på samma sätt, dvs hjulen rör sig framåt vid inbromsning. |
|
|
Jag bytte förresten parallellstaget (mittre styrstaget) iveckan här och det påverkar inte detta klonkande i alla fall. |
|
|
Mitt 'klonk' försvann då jag bytte framstötdämparna! Hokki |
|
| Casterstagen på min E34 är kass och det klonkar, så de ska bytas. På en annan E34 var det de också, var glad över att bilen skulle besiktigas så att jag kunde hitta felet.... På ytterligare en annan E34 (jo jag har haft nåra...) så var det spindelleden. Märks det mest när man kör i hålor är det troligen casterstagen. | |
| Det kan vara lagret i fjäderbenslagret som är slut med... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.