AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.061

Debatt önskas! Nivåregl. vs vanliga fjädrar.

magmo
Hej!

Vill höra vad ni andra har att säga när det gäller E39 (kanske oxå E34?) och bakvagnens komfort när man kör på pneumatisk nivåreglering. Jag upplever hela bakvagnen som stum och stötig. Nu har jag original sportchassie på min med nya bilstein-dämpare som är anpassade till "sänkningen". Jag kan oxå tillägga att avstånden mellan skärmkant och däck är ca 2cm mindre där bak. Gör detta att vagnen upplevs som stötigare. Vet att det går att ställa höjden vis DIS, men orkar inte åka dit för att bara testa. Kan visserligen justera detta vid nästa service.

Vad säger ni andra? Kan man köra omkring med nivåreglering och ha lite komfort som i 7-serien? Eller måste man köra med traktorhög bil? Går det förresten att sänka en vanlig fjäder-bmw med kortare fjädrar som ÄR mjuka, bara för att få looken men ändå bibehålla "gunget"?

Många frågor men jag vill verkligen veta. snälla!

Mvh magmo
Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
Jag har sportchassi (nivåreglering är standard tilll E39 Touring m sp-chassi) till min 528iT och 17" sommardäck. Den är väldigt fast med 17" medan med 15" vinterdäck så är det mer "soft".
Vad har du för bredd och profil på däcken? Fälgtyp och ofjädrad vikt? Olika däcksfabrikat kan också ha olika egenskaper. Breda, låga (och tunga) hjul ger klart sämre komfort, man får helt enkelt välja..
Enbart kortare men inte styvare fjädrar borde inte påverka nämnvärt, förutom kortare fjädringsväg och större risk för genomslag osv.
Har du sportchassi så har du förutom sänkt höjd även hårdare fjädring förmodar jag, då får du ju klart räkna med sämre komfort.

FP
magmo
Sommar 235/45-17
Vinter 205/65?-15

Var och en har sitt eget helvete!
magmo
Hej igen!

Vill bara påpeka att det inte finns några vanliga fjädrar bak på en nivåreglerad E39:a. Undrar om höjdjusteringen via DIS påverkar komforten. Måste testa att höja den lite vid nästa service.

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Håller med. Har en 528 touring med M chassie. Mycket stötkänslig. Vibbrerar dessutom i 105-110. har 235 45 17. Börjar bli irriterad på vibrationerna samt stötkänsligheten.

Hasso. Finns det något man kan göra åt detta? Kan dämparbyte vara något?
magmo
Körde hem med 5 personer i bilen och fullt med prylar där bak. Då upplevs bilen mycket mindre stötig (kanske inte alls). Nu var till och med golvet i bagagen tyst. På något vis upplevs bilen som för "lätt" baktill. Någon som kört nya touringen (-04)????

tj
432
tjoa
320d Touring -14
När jag hänger på husvagnen så känns den betydligt bättre, annars stötig. Har 235/40/18.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.