AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
553

delar från andra modeller..

he
6
hellracer
Bmw740tic
helllo.... tänkte bara kolla om det finns någon som har bra koll på hur alla delar mellan alla bmw:s passar...
ahr e21 och e30 samma drivlina och samma motor och topp?!?!
passa växellådorna bara rätt över?!?! e det samma med slutväxlarna med?!?!
jag har en e21 -80 323i

hellracer
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Bakaxelklumpen skiljer mellan E21 och E30. E21:an och -02:orna har i princip lika klump, även om utväxlingen skiljer. Tror bara att det är bakre locket som skiljer.

Insprutningen skiljer mellan E21:an och E30, men motorkorppen lär väl vara lika. Om vi nu pratar 323:or i båda fallen.

Välkommen till forumet förresten.
he
6
hellracer
Bmw740tic
okej tack! tänkte fixa en 5-vxl låda och en bak axel klump som får bilen att dra iväg bra en ändå inte vrava 3000rpm i 100knyck.
vill ha någon med högutväxling.. (exempel siffror 4:31 och 4:75 vad bör jag ha då? för att få en lägre topphastighet men en bra start!?)

tackar...

hellracer
he
6
hellracer
Bmw740tic
vad har jag för motor?!?! m20 eller?!

hellracer
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Japp, du har en M20. Här finns en förklarande lista: Länk

Angående utväxlingar får du nog söka lite här på forumet. Som information kan jag meddela att min gamla 1602 från -75 har 4:10 utväxling och den varvar ca 4000 rpm vid 110km/h på 4:ans växel. Lite uppfattning kan du få av dessa tabeller: Länk

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
ri
46
riedle
Z3 coupé 2,8
Egentligen är motorn du har en M60. Sexorna i E21 kallades så, först till E30-karossen kallades de här sexorna för M20.

Det är egentligen ganska lite delar som passar direkt mellan E21 och E30.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.