AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.441

Övningskörning på motorväg

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Någon som vet hur det ligger till med övningskörning på motorväg? Är detta tilllåtet?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Självklart är det tillåtet!

Övar du för B-kort får du väl göra allt som en som har b-kort får göra förutsatt att du har ditt tillstånd/lämp och har en godkänd handledare med!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bara att tuta och köra!

Enda stället du inte får övningsköra på är utomlands.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
"utomlands" är i och för sig ett rätt stort ställe...
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Du får inte övningsköra i centrala Uppsala heller..
Iaf var det så när jag gick på körskola där..
Lars
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Japp, det är tilllåtet med övningskörning på motorväg..
det hoppas jag iaf, så mycket som jag kört/kör där :D
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
lalaw: Va? eh nejdu det tror jag inte
klart man får..
yes, och när du är 17,5 får du även dra släpvagn! med personbil eller lätt lastbil..

//Svebba
- Jag är schnell !
inte för att det hade med saken att göra men iaf ;P

//Svebba
- Jag är schnell !
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det var en lokal ordningstadga i Uppsala ivarjefall -98
Jag fick en karta över Uppsala där centrum var utmarkerat som förbjudet område att övningsköra i både privat och med bilskolan.
Informationen fick jag av bilskolan men papret med kartan var från Polisen.
Lars
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
? Höll de på att bygga om vägarna i Centrum eller?

Mvh
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Svebba

Vart har du fått den informationen i från? Det är nämligen inte vad jag har hört!
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Nej de höll inte på att bygga om...
Min körskolelärare sa att det hade varit flera olyckor med övningskörare och cyklister i centrum.
Om jag inte min fel så gick förbudet från Karolina ner till kungsgatan(men inte kungsgatan) och från svandammen bort till där gågatan slutar ungefär.
Men detta var ju 6 årsedan så det är inte säkert att det är så ännu.
Lars
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ok.

Mvh
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Real Power,

Den informationen står på vägverkets hemsida t.ex, se:

"Lätt lastbil. Personbil eller lätt lastbil med tillkopplat lätt släpfordon. Motorcykel med begränsad effekt.

Motorcykel vars motor har en effekt som inte överstiger 25 kilowatt och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kilowatt/kilogram."

Mvh
Hm, jag är inte helt säker, men det är en god chans att Svebba kan ha rätt... För att övningsköra med lätt lastbil gäller 17,5 iaf, och om det är ett lätt släp vi pratar om så låter det ju rimligt.

Mvh Elvis
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Det står ju i klartext på vägverkets hemsida att man får övningsköra med personbil eller lätt lastbil med lätt släp när man är 17 år och 6 månader.

Länk :)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
lalaw: Men om man kommit utsocknes ifrån och kört i Uppsala o ej vetat om det. Hade man fått feta böter då lr? Låter mkt suspekt.
Jag gjorde lumpen i Uppsala. Jag övningskörde således tunga fordon i centrala Uppsala.
Bland annat så att jag i en Volvo FH10 som andre förare. Vi villade bort oss och hittade till slut till svartbäcksgatan. Jag satt och tittade på kartan vi hade med oss försökte klura ut vart i hade varit och snurrat bort oss.
Då säger killen som kör, nu käner jag igen mig! Jag kör tillbkaka till F16 så börjar vi om. Mmm gör det, säger jag och fortsätter titta på kartan.
Till saken här att vi hade en skåpbil och övningskörde i, en skåpbil som var 4.35 meter hög. Viadukten som ligger vid svartbäcksgatan är bara 4.10 meter hög.
Resten räknar ni säkert ut själva. KRASCH och ett lååångt NEEEJ VAA F***N hördes och jag fattade ingenting förräns jag såg i backspegeln vad som hade hänt.

Jag lovar att det var lagom skoj. Det var tur att ingen skadades när skåpt föll i småbitar till marken!

Dock så fortsatte övningskörningen i centrala Uppsala även efter denna incident. Ingen sade något om något förbud mot övningskörning där.

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.