AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.427

Är det en farligt att valsa hjulhusen?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jag vet at frågan har varit öppe tidligare. Det verkar som at folk vägrar sig att göra detta. Är det fordi valsing är en "oting" eller tycker folk inte at det är värdt bryet?

Vad för negative konsekvens kan valsing få for bilen? Vad er det verste som kan ske egentligen?

Kan tänke mig att även kutte bort lite plåt och valsa så mycket som möjligt för att få plats til 18x9,5 ET 34 med 255 bak (E46 coupe). Kanske också svarva BBS-fälgen et par mm hvis det går..

Tacksam för era synspunkter!
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Att valsa kanterna får anses som mycket bra enligt min mening. Det är ett tecken på att man valt härligt stora fälgar eller en skön sänkning av bilen, eller en kombination av dessa 2. Detta är alltid bra varpå en valsning ger ett kvitto på att man gjort rätt.

Ha det / Wallace
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hei Morten!
Jeg valset kantene på min E46a hos "Toms Garage" .Han är starkt rekomenderad i norge. Han slipar bort sliliconen eller karossierkittet først. Siden vermer han og valser kantene. Bruker en 4.5 timer og tar en tusenlapp for jobbet. Han gav meg i hvertfall opptill 2 cm mer å gå på. Hade sikkert gått enda mer.

Noen sier at varmen og valsingen får galvingen å bli ødelagt så det kommer rust der, men det vet jeg inget om. Har solgt bilen:-)

Jeg hade i hvertfall akkuratt de dimensjonene bak som du snakker om.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Det kan väl vara så att med lite otur får du sprickbildning i lacken som ger rosten möjlighet att komma åt. Men är det seriöst utfört skall det fungera.
Har ingen egen erfarenhet då jag vill ha pärlan i orginalutförande.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hosse: Vilke ET-mått var det på fälgarna dine? För och efter svarving.. Det er nemligen offset som är det avgörande om 9,5 passar!

Nu har jag också hört at om man varmar upp plåten, så får man såkallat varmgång i plåten vilket förer til rost. Håppas nogen annan seier nogot annat, för jag vil inte akseptera den "teorien" der.
valsaren brukar eftersträva ca 50°C temperatur på plåt och lack, det blir betydligt varmare i solen en varm sommardag så det är ingen fara, såg ett reportage i BS för några år sen där dom valsade skärmkanterna, 50°C räcker gott o väl för att få lacken så följsam som man vill ha den

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Morten M: Tom som valsade min bil sa som sagt at jeg fått 34 ET felger. Det gikk, men det subbet i når jeg hade full last. Uansett var det veldig minimalt, men uten valsing kan du ikke kjøre:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hosse: Du har altså inte svarvat fälgarna, så du körte med ET 34 bak? Ble du nöyd med köreegenskåparna trots lite fel offset?

Patrik Nilsson: Jag pratade med en annan kille som också sa at dom varmar lacken upp till ca 50-60°C, så at dét skulle före til rost trodde han inte. Han driver med svetsing som yrke, och sa at om man hadde svetsat eller varmet upp plåten för at den skulle endrat sin form eller liknande, så skulle det vore en annan sak. Men vid valsing så kommer man inte upp i dessa temperaturerna. Han hadde dessutan valsat sin förra E36 cabb 25mm (på det meste) med bra resultat..

Min konklusjon är att jag kontaktar et seriöst firma, och frågar om hur mycket dom kan valsa min bil utan at jag kommer att få problemer med rost el.l vid senare anledning, och frågar om dom kan klara av jobbet. Om dom kan garantera dette, så bör det inte vara noe problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.