AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.227

för hög eller låg utväxling?

Alter Schwede
Har sökt i tidigare inlägg men det fanns så mkt så man blir förvirrad. Därmed har jag ett par frågor och vore ytterst tacksam om någon kunnig inom utväxlingsfrågor kunde förklara för mig.

1. Jag undrar varför motorns varvtal ligger så lågt trots att man håller hög fart. Bör jag byta både vxl-låda och differential ifall jag vill ha förändring?

2. Utväxlingsförhållandena som ges,,gäller de bara differentialen?..eller har växellådan också ett utväxlingsratio?..vilket jag tror men är inte säker
Alter Schwede
Ingen??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Inte såå sabla kunnig än men...

1. Det borde räcka bra att byta ut diffen, hur lågt ligger varvtalet i 100km/h på högsta växeln?.

2. Det finns uppgifter på utväxlingsförhållandena för växellåda (utväxlingen mellan alla växlar) o diff, men det "intressanta" utväxlingsförhållandet är väl diffen - även kallad slutväxel.

På köpet får du lite snabbare acc!

Mvh
Alter Schwede
Tack för svaret rob..
Minns inte riktigt hur varvet låg vid 100km/h,,bilen står avställd nu..men jag minns i alla fall att varvet var lågt. Så nu lite mer info då. Lådan som sitter i nu fick jag info om att den var till för 6cyl MB:s,, vad jag har för bakaxelutväxling nu vet jag inte exakt ännu. Grejen är att min bil är ombyggd,,motorn är en AMG men jag vet inte om förre ägaren har brytt sig om att byta diff. Lådan har han inte bytt eftersom jag har den "vanliga" vxl-lådan med ettan uppe. Från fabrik/Amg har jag fått uppgifter om att 300E-24 lådan brukar sitta i min typ av bil, det är en låda med ettan nere..och här kommer siffror:

1. 4.15
2. 2.52
3. 1.69
4. 1.24
5. 1.00

Diff. 2.87:1 som även enligt uppgift sitter i 300D

Hur är karaktären för en bil med ovanstående siffror?
bmwracing
Med den utväxlingen skulle bilen varva ca 2450 vid 100km/h med normalstora hjul. Men det där är en sk sportlåda där femman inte är en överväxel som normala 5vxl har.
Om du har den där diffen(2.87:1) tillsammans med överväxel (ca0.8) så varvar din ca 1950 vid 100km/h, vilket är riktigt lågt.
bmwracing
En lämplig diff skulle kunna vara 3.54:1 till 3.73:1. Då skulle motorn varva strax under 2500 vid 100km/h
Alter Schwede
Hej,
tack för svaren. Ringde nyss MB:s tekniska support,,fick inget svar,,ska prova igen. Jag ska med hjälp av chassinr och siffror från vxl-lådan som jag varit under och tittat,,ta reda på vad för utväxling min låda och diff har. Återkommer igen. Förresten storlek på hjul är väl också väsentligt antar jag. Jag har 235-45-17 runt om.

Den lådan som jag skrev uppgifter om i mitt förra inlägg,,är den lådan som egentligen ska sitta i. Just nu har jag som sagt en annan låda..med ettan uppe som vanligt. Någonting är konstigt,,det känner jag på mig,,eftersom bilen är så lågvarvig,,och drar för lite bensin känns det som.
bmwracing
Ja, skulle du byta till rätt låda, (den med 1.00 på femman) så blir det samma sak som om du skulle köra på fyran med din nuvarande låda(som antagligen är en normal 5-vxl) eftersom fyran på en vanlig låda brukar vara 1.0:1. Men det går även att få samma totala utväxling genom att bara byta diff som sagt=)
Alter Schwede
Pratade nyss med en tekniker,,fick reda på att min diff är på 3.07, så nu vet jag det. Lådan skulle han ringa upp mig om,,så han ringer närsomhelst nu hoppas jag.
Jag fick även uppgift för diffen på bilar med lådan jag nämnde växel för växel. För den lådan sa han att det sitter en diff med 3.27.

Återkommer med mer uppgifter inom kort..hoppas inte allt blev för rörigt nu

mvh
Alter Schwede
Har fortf. inte fatt ngt svar fran teknikern.
Var och kontrollbesiktade bilen igar vilket gick bra..pa vag till sbp i Jordbro kollade jag upp varvtalet vid 2 olika hastigheter med femmans vaxel i. Vid 100kmh ligger varvet pa 1750 och vid 160kmh ligger den pa 3000 varv....om hast.mataren visar korrekt.

Har sbp slutat mta lambdavarde

sorry..tangentbordet e knas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.