|
|
|
|---|---|
|
Ska bara skriva av mig lite. Skulle till stan idag med familjen och när jag svänger in på parkeringen så hörs det en skrammel från motorn och servo verkan för styrningen försvinner. När jag har parkerat bilen och öppnar huven så ser jag att drivremmen för servo, generator och vattenpump har hoppat av, samt att det rinner glykol från framsidan av motorn. Men det värsta med det hela är att jag har hela familjen med 3 småbarn med mig och där står vi med en obrukbar bil 2 mil hemmifrån. Men tur i oturen så får jag tagi syrran som kör hem resten av familjen och jag själv lyckas få bilen bärgad till en bilverkstad som råkar ha en mekaniker på plats på en lördag så den får stå inlåst hos meken, känns betydligt trtyggare än en obevakad parkering mitt i stan under en helg, och den snälle bärgaren skjutsar mig tillbacka till centrum så jag hinner till bubben och ta några pilsner och dränka sorgen innan dagens första, sista och enda buss går hemmåt. Får hoppas att det bara är vattenpump och en rem som behövs men det får vardagen visa. Mvh. /Kari | |
|
Verkar som om BMW behöver byta vattenpump-konstruktör. Min vattenpump exploderade mitt i natten i närheten av kramfors när jag jag var ute på en liten sväng för att sätta nytt rekord på sträckan Linköping-Luleå. Naturligtvis på en av de där förb.....e sträckorna med klädstreck i mitten så att man skall stoppa all trafik om man får stopp. Dessbättre fanns det en liten men naggande god BMW-verkstad i Kramfors som omedelbart satte in en ny, trots semester och ont om folk. Det blev alltså ett oplanerat depåstopp på 2-3 timmar och inget nytt rekord. (Enligt mekanikern var detta vanligt på e34. Han hade bytt en massa pumpar och hade alltid några nya på hyllan för att vara beredd på nästa "offer") /FB |
|
|
Ibland så önskar man att man borde sitta bakom ratten på en Toyota, jag har haft bmw i 5 år lite då och då men har aldrig varit riktigt nöjd ändå! De e som kvinnor, man kan inte leva utan de och inte heller med de. |
|
|
Sant att vatenpumpen är en svag punkt, som dessutom lever ett hårt liv, på BMW säväl som på andra. BMW har förstärkt sina pumpar på senare modeller vad jag hört. Kan även påveras av om man kör med för hård remspänning. På en del bilar drivs pumpen inte av hjälpremmen utanpå motorn, utan av kamremmen. Rätt skoj när kärvande pump slätar ut kuggarna på remmen.... FP |
|
| Då blir det ventilsallad :-) Det är ändå bara vissa modeller av vattenpumpar som har det där problemet med trasiga skovehjul. M20 har en väldigt stabil konstruktion av vattenpumpen. Min höll i 22367 mil :-) | |
|
Lagerras är väl vanligast på pumpar över lag tror jag, tur att det sällan leder till tvärnit i pumpen förrän efter en tid. Man får lyssna efter oljud och kolla efter begynnande läckage. Hasso kan berätta om hur tvärnit i pumpen på en E39 upplevs... FP |
|
|
Var med om lagerras på vattenpumpen i somras. Dock började den bara låta riktigt illa och jag kunde köra bilen hem och byta pump. Hade den rasat totalt så hade det varit problem eftersom jag var mitt ute på E20 utanför Varberg mitt i natten när det hände. Får hoppas att den nya behagar hålla bilens liv ut, |
|
| Pumpar öht är ju slitvaror som egentligen allt annat..Inte så konstigt att lagrena inte klarar hur länge som helst... Tror bara man behöver byta pump en gång iofs på bilen.. har själv precis gjort det..:) Det viktiga är bara att man märker det före bilen kokar | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Slitvaror :)) visst men undermålig kvalitet när livlängden inte är mera än 7600 mil. Det är ca hälften av normal livslängd för en vattenpump. ///MVH Hasso Länk |
|
Det kostar att ligga på toppen! En gång bmw-ägare, alltid bmw-ägare |
|
|
Kul grej, det här med vattenpumpar och BMW. Jag har aldrig varit med om en vattenpump som inte läckt en droppe vatten men som lagren skurit helt och hållet i, tills min M5;a börja fläppra och låta när fläktbladen i kylarfläkten gick in i motorhuvsisoleringen. Men tät, det var den : ) |
|
|
När man blir gammal heter det oftast "det var bättre förr". I fallet min vattenpump kan man väl säga både ja och nej. Om den håller nästan 20000 mil så var inte kvaliten bättre förr. Däremot var inte första symptomet att något var fel ett "kaboom" och ett moln vattenånga, utan den började med att låta illa och ev. läcka lite grann. /FB |
|
|
BMW= Bakelit Matter Wholesaler, jag fick dommen från meken vad som hade hänt me bilen, så riktigt var det vattenpumpen som hade skurit. Men sen till det här med bakelit, tydligen är remskivan som driver pumpen av bakelit som har spruckit när pumpen skar/remmen hoppade av. Lika så var termostathuset av någon sort av bakelit original den sprack ju den o och byttes till en plast variant tidigare. Jag som trodde att bakelit försvann med rör tv apparaterna. Det enda man kan använda bakelit till idag, mig veteligen, är för ingjuting av labb prover där det är meningen att det ska hålla 5 minuter under mikroskåp och sen kaseras eller som elektriskt isoleringsmaterial. Mvh. /Kari |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Min skiva gick också åt fanders nått åt bakelithållet. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Så ni tror det är bakelit i bilarna? Isf hade det hållit! Försök slå sönder en äkta televerkare så får ni se, dvs inte gubben utan en telefon från 50-talet. Tag sedan och blanda in lite glas eller andra fibrer i materialet och det blir t.ex kronans fälttelefon eller block på en segelbåt osv. Näst intill oförstörbart kan jag lova. Bakelit pressas under hög värme (bakas) osv, inget som man har vid ingjutning. I bilarna brukar man använda div plaster, t.ex GRP (glasfiberförstärkt polyester). Lätt, starkt, formfast osv. Hindrar iofs inte vattenpumpen från att vara en svag punkt tidigare, tror den är förstärkt/modifierad nu. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.