AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.412

Risk med att köpa billig E34?

Je
88
Jens_83
kör Ådi!
Hej

Går i tankarna att sälja audin och köpa en 525:a eller 530.
Tror ni att jag kommer få ångra att jag köper en lite äldre
fast billigare bil för ca 25-30000?
Den här 24v motorn, är den värd att lägga mer pengar på tror ni?
Är den pålitligare?

MVH/Jens
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Alla gånger att det är bättre att köpa 24v än 12 v.... 12v är ett problembarn. (Om den har missköts v.s)

Två bilar är fler än en..
Visa användare
6
Micke-ösd
525i-89
518-82 (528 motor 2,8l)
Självklart ska du köpa 24v för den är mkt pålitligare än en 12v
sedan får du ju faktiskt en fin -92 för 30000 som gått strax över 20000 mil och då har dom ju oftast gjort dom viktigaste sakerna redan typ kammrem mm...
själv har jag en 12v och den drar ganska saftigt oftast och är väll inte lika sugen på att bli varvad

Micke N
Ingen kamrem på 24v.
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
Ok, men kan man säga att det är mer krut i den än tidigare 12v modeller? Har även hört att den drar mindre soppa och det är isåfall en bra anledning till att köra på 24V.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det där är en skröna! 12 ventils motorn drar inte mera bränsle än 24 V. De ligger väldigt lika. Däremot så har 24V mera vridmoment och mera hk. Men! Satsa på en -93 eller senare, eftersom de har Vanos och har blivit av med alla "barnsjukdomar" som fanns på 91 och 92. Så mitt tips är att hitta antingen en sen 12V eller en -93 eller nyare. Fördelen med 24V är egentligen bara att man slipper byta kamrem. De flesta reservdelarna är förresten dyrare till 24V... Har egen erfarenhet om detta eftersom jag har en 12V 525i -90 och min bror har en 525i 24V -93.
hade en 525 12v förra bilen... och jag kan inte mer än skryta över den motorn, vet inte om det var gjort nå åt motorn före jag köpte den, men tycker den var en hel del rappare och varvvilligare än de 24v jag provade, och dom man provkörde emot 0-100 o liknande med hann då inte riktigt med faktiskt... körde ju itne ifrån dem med nå hästlängder.. men nog fick dom se baklyse iaf.. :) men däremot om 24v motorerna är mer pålitliga o mer bränsle snåla törs jag inte svara på eftersom jag aldrig ägt ngn.

Mvh Björn
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Lägg hellre några tusenlappar till och leta efter en välvårdad bil med mkt få ägare.det sk fyndet brukar alldrig vara något annat än en nypolerad bil.Många ägare på kort stund = ingen service.
samtidigt så är du nere i priser där många har råd att köpa även dom som har nytagit körkortet,men bara gasar för skojs skull
24v går mekaniskt tystare men 12v är lättare att meka med som en gammal B20
se upp med sliten kam på 12v om det är slarv med oljeservice
och topplocksbultarna på 88-89
Gold
Jag har nu 24v 91 och innan dess en 12v 89, jag är mycket nöjdare med 24v. Extremt mysig bil att köra. Sen är ju visserligen min väldigt välvårdad mekaniskt sätt och jag har ingen större erfarenhet när det gäller någon utav dom. För 12v vart stulen och sönder körd strax efter köp, och 24v har jag nyss köpt.

Mvh Marcus
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Kolla efter rost vid tanklocket, och hur bakdörrarna ser ut, det är min erfarenhet iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.