AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
449

Bromsbelaegg slut, naer?

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej, Har en BMW 540IA Touring daer bromsarna ska bytas snart jag far min loen!! :) bromsbelaeggen bak har varit raett "tunna" ett tag och nu sa aer det 2 parallela svarta linjer pa bada skivorna bak. Aer detta ett tecken pa att bromsbelaeggen boerjar naerma sig sitt slut?? Normalt saett sa ser man ju via indikatorn i instrumentpanelen att belaeggen boer bytas. Aer dessa 'streck' som jag nu har pa mina skivor ett 'visuellt' tecken, innan sensorn visar att belaeggen aer slut. Vill veta, eftersom jag inte behoever koepa nya kablar till sensorerna pa belaeggen om de inte aer braenda aennu!!!

Tacksam foer svar fran nagon som har erfarenhet fran samma sak, och som kan beraetta mer om dessa 'streck' samt om de aer en foervarning innan sensorerna kommer att visa sig!

marineutter
Vi
49
Vicodine
535iA-91
Sensorn till bromsbeläggen kostar ju under 100:-! Och det sitter väl bara dessutom en stycken höger bak! Jag ska byta bromsar och skivor på min bil när lönen kommer, men sensorn har varnat för bromsbeläggen i 3 månader eller så nu och det är fortfarande en del yta kvar på beläggen! Strecken du har på skivorna bak är väl bara att skivorna börjar bli slitna. Ren spekulation från mig iofs!

Blyfot...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sensorn brukar rosta fast i belägget och kan vara svår att få bort hel. Lika bra att köpa nya oavsett.

De spåren du beskriver låter som om du hjar slitna skivor, kanske dags att byta även dessa?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.