|
|
|
|---|---|
|
Skall köpa en 328 coupe och har mer eller mindre bestämt mig för en 1997 eller 1998 års modell. Har hört hur billigt det är i Tyskland men efter att ha kollat på www.mobile.de är jag lite tveksam till det. Visst är det lite billigare men så bra affär blir det inte om man räknar in besväret och vissa risker. Bla var det en kille hemifrån som hämtade hem en bmw i vinter och lindade den runt en lyktstolpe med en km kvar och det kanske inte är så skoj om man bara har trafikförsäkring... Min fundering är hur "prutklimatet" är i Tyskland. Är det vanligt att man prutar eller kommer man bara att bli betraktad som en gnällig svensk om man försöker pruta? En kompis på jobbet som är mycket i tyskland och som köpt bmw-cykel där nere säger att det bara är att pruta 10-20%. | |
|
Det beror ju alltid på hur duktig du är på att pruta. Själv så fick jag prutat ca 17% på min senaste bil där nere. Hos märkeshandlare (obs: Ej aukt. bmw handlare). Kanske ska tillägga att det är mycket lättare att pruta om du har kontanter i näven... Schnelle fart, Härliche fart. |
|
| 10-20%, då måste det ha varit en bil de verkligen vill bli av med. Tyskarna är relativt svårprutade men ca 5-10% brukar gå beroende på vad bilen kostar. | |
Fredrik Wennerholm |
Hej! Vagnskade försäkring kan köpas hos Läns Försäkringar, kan vara lämpligt. Prutmånen i Tyskland är enligt mig inte 10-20 % utan snarare 5-10%. E36 97-98 är inte mkt mening att hämta, men men! om det inte är cab! Lycka till! Mvh Totti |
|
Fredrik: Inser att en 328 av den årsmodellen inte lönar sig att importera själv utan jag tar och letar efter en bil som redan finns i landet. Känns enklare på alla sätt och vis. Tack för svaret *L* |
|
|
En anledning till att hämta bilen i Tyskland även om det inte direkt lönar sig är det stora utbudet som finns där! I Tyskland finns extremt mycket mer bilar att välja mellan än i Sverige! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Har funderat på den biten också och kommer nog att väga in den aspekten i det hela. Köper i första hand en bil att trivas med inte för att försöka "tjäna" på affären. En sak som jag funderar på och som jag inte blir riktigt klok på är vad som egentligen menas med helbilsgodkännande. Från vilket år eller vilka modeller rör det sig och vad får egentligen vara bytt. Ser en del 328:or med bredare däck och fälgar, rostfria "sportavgassytem" etc. Får man igenom en sån bil eller måste man skruva dit en massa "orginalgrejor" när man reggar in den. Vid en vanlig besiktning får man väl igenom det mesta så länge det inte är alltför extrema saker. Anledningen till att jag tvekar lite inför att hämta själv är just besväret/besvikelsen att inte kunna regga in på en gång när man är hemma med bilen. |
|
|
Jag hämtade min 323:a i höstas och prutade ca 10% redan hemifrån med "cash is king" konceptet. Jag valde att köpa i Tyskland på grund av det stora utbudet, den ofta rikliga utrustningen i kombination med ett något lägre pris. Försök hitta en fullurtustad, mycket välvårdad 98:a med ny motor för under 100´ i detta avlånga land. Såg dessutom resan som en liten utflykt och inte som ett problem :-) // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
| Håller med dig. Har hittat några riktigt fina exemplar med lite mil och mycket utrustning till betydligt bättre pris än i sverige. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.