AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.137

bygga om orginal 745 turbo wastegate

Sida 1 av 2
Tjena
Jag har ett bmw 745 grenrör med wastegate o har sökt o läst lite här på forumet om att original wastegate orkar inte med så mkt

För att den ska orka hålla emot högre laddtryck så måste man bygga om den
Finns det nån vänlig själ som kan förklara hur ombyggnaden går till ?

Mvh zacka

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Kolla med Juha Tuoma Han bygger om dom där

Juha.tuoma@pp.inet.fi

Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
www.745i.com, har för mig att dom hade nån guide
ok tackar, ska kika på hemsidan

..//zacka

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Dom verak ta 199 dollar för att uppgradera wastegaten :(
då är det kanske lika bra att sätta dit min RS2 wastegate ju

ingen annan som vet hur dom bygger om dom så man kan försöka sig själv på den
tycker att 2000:- är lite mkt för den wastegaten :)

..//zacka

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Ska du öka flödet eller ska du bygga om den så den blir justerbar..??

Jag vill igentligen ha den justerbar
stämmer det att original WG inte orka håll emot mer än 0.5 bar ?

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
varför inte sätta på audi wg om du har en?
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
ja hadde problem med W-gaten på mitt tb03. fick inget laddtryck. då provad jag göra så att jag tog en vanlig fjäder och spände ditt den så brar tillbacka "luckan" men jag vet inte hur det sur ut på ditt agreget. men kålla om du kan spänna upp en fjäder som håller imot litte.. kostar ju inget så är väll kanske värt ett försäk..

Problemet med problemet är inte problemet det är lösningen på problemet som är problemet hum?
axel, han har en extern wg, du pratar om en intern va?
745 laddar ca 0,5 original så den håller nog inte emot mer än så.. men den går att bygga om och göra den justerbar med en skruv.. Jag har en 745 wg liggandes som du kan få köpa om du är rädd att misslyckas..

hehe, okej så det få nog bli byta till RS2 WG istället
tycker inte på nåt sätt att det är värt att kosta på den 2500:- + frakt till o från Finland :(

Servas, nej tack, har redan 2 st externa WG, men tack ändå

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Juha T
Min 745 modifiering är inte bara att modifiear wastegaten. Det blir mycket bättre än en skruv bara. Det man ser vad andra har gjort så fungerar den inte som den ska...tro mig...jag vet....men du kan testa om du vill....det är inte så enkelt som det ser ut....det är bara så...vill bara räta till saker om det skrivs fel.

Ok Juha
men i detta falklet så behöver jag bara få wastegaten modifierad så den inte bottnar vid 0.5 bar då jag inte vill ladda så lite
resten ska jag sköta på ett annat sätt som mappning osv..

Vad tar du för modifiera endast WG ?

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Juha T
Hejsan!
Nu är det så här....ska du ha så att du kan justera inifrån cupen effekten från 0,3 bar till 1,5 bar då behöver du ett kitt av mig med alla möjliga delar mm+modifiering.
Om du vill justera från motorummet då behös en MINDRE modifiering av wastegaten. 1500 kr.
Men det kommer inte att funka som det ska....det är ett brobleem som man måste fixa bort så du får full effekt i hela varvtals registret....mer kan jag inte berätta....det är bara så.
Om jag berättar det här åt alla så vet alla min ide och var brobleemt ligger. Välj själv....Jag säljer ju fortfarande 745 trimkitt runt hela världen.
Har du hämtat 745 kolvarna från posten ännu som jag sände till dig?

Mvh.Juha

Är det bara att skruva dit en Audi WasteGate rätt på eller?
Man måste väl byta ventil?
Min original 745 wg är ombyggd, funkar inte alls, måste nu ha tag i något annat.

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Juha T
Vad har du för brobleem med original wastegaten? Som jag tidigare har berätat (försökt)att det funkar inte som det ska om man bara sätter dit en skruv...det ska ha/behöver mer...det var en bra fråga annars till dom som tror att det är så lätt att fixa. Original wastegaten funkar helt OK om det är gjort av mig. Det går själv att justera effekten INIRÅN cupen från 252 hk till + 390 hk...sen om du vill bara ha 300 hk på vinterväglag så tar det en sekund att justera till det också...och det är inte skitsnack. Om du vill ha mer så vet jag ett sätt till...men det räcker långt med + 700 Nm.Koplingen rasar innan dess.

Mvh.Juha

Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Juha T:
Varför ska man välja ditt kit för minst 1500kr när man kan få denna simpla laddtrycksstryning till 745WG för ca 36£ +frakt?
Enligt de som säljer den så ökar effekten i hela registret.
Länk

Nyfiken!
/Nisse

Sugmotorer suger
Juha T
Jepp! Det är ju mitt kitt som du ser där....det är min före detta firma kompis som har stulit min ide och försöker sälja nu detta. Allt som du ser är från MIN 745. Jag har själv tagit ALLA bilder du ser där.Men försök köpa av honom...han har inte ens delarna...han "rider" på mitt namn. Så föresten är det inte allt som behövs på bilderna....

Nu glömmar jag det här och bryr mig inte något mer om den här saken.

Lycka till

Mvh.Juha

Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Juha T:
Det låter ju inte roligt att någon utnyttjar ditt rykte.
Jag hoppas du har förståelse med att jag ifrågasatte priset då det låter som att det är ett väldigt litet ingrepp enligt din fd firma kompis.

Jag är intresserad av en sådan här tryckstyrningssats som jag vill kunna reglera trycket inifrån cupen med.
Jag har tänkt att använda det i en e-28 3.5l som blivit utrustad med turbo/grenrör/wastegate från e-23. Blir det då något som skiljer från om jag hade haft en e-23 utrustningsmässigt, jag behöver ju inget chip eftersom det sköts på annat sätt.
Vad skulle det kosta?

Du nämnde att du har flera steg på trimning.
Har du någon hemsida där det finns information om dessa?

/Nisse

Sugmotorer suger
Juha T
Hejsan! Tittade närmare på 745 hemsidan. För 36 £ får du endast kranen och ingenting annat...."han " berättar inte als vad du annars ska göras på hmesidan. Tittade på den sidan var kranen var...rostiga bilden...han har satt kranen i i motorrummet..."Vad fan ska man med en kran i motorrummet"!!!!
Stoppa bilen lyfta upp motor huven och justera kranen lite annorlunda tryck sen slå igen den igen...om det inte var. öppna igen motorrummet och....
På bilden har annslutut kranen alldeles fel...kanske funkar på något sätt men inte perfekt...han var mycket lat av sig så han har gjort en enklare kopling till wastegaten...Idiot...nu tror alla att det är bara så där...det där tycker jag att det är att lura folk.
Det var därför vi blev osams också...han tog inte i tag kunderna ...savarade inte på dessas mail mm bara då och då. Skit i det nu..

Kittet har allt färdigt:
* Slangar
* Klämmor
* Slang uttag
* Rätta stift 6 st
* Effektjusterings kran inifrån cupen
* Trim chipp
* Modifiering av wastegaten
6 delar.
* "cupe" sats, (Effekten justerbart inifrån cupen. 252hk- 390 hk, 380 Nm -
680 Nm)
* Bruksanvisning
* Monterings anvisning
* mm

Bara att skruva på.

Kostar komplett ca 4800 kr
Mycket billiga hästkrafter och VRIDMOMENT SOM FUNGERAR!!!!

Men när jag tar bort chippet så vill jag ha 2500 kr för resten av kittet.

Det kommer att funka helt perfekt bara du har 745 wastegate och grenrör.

Mvh.Juha

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.