|
|
|
|---|---|
civilization |
Hej Det är så jag kommit fram till att det finns en del extrautrustning jag väldigt gärna skulle vilja ha på min bil (en 328 Coupe E36) som inte fanns monterad från början. Jag tänker på antispinn, färddator, farthållare, stolsvärme och de elreglerbara bakrutorna =) Har kollat upp mkt av detta och funnit att det faktiskt går att eftermontera... färddator (har funnit en sida med instruktioner) antispinn (funderar på Racelogics eftermonteringssats) farthållare (bmw orginal) stolsvärme (bilsadelmakare) elreglerbara bakrutor (bmw orginal) Min fråga är hurvida det är ekonomiskt försvarbart att eftermontera detta jämfört med att sälja bilen och köpa en som har detta orginal. Svaret låter ju säkert ganska givet men efter att ha kollat lite på annonser här på PowerBörsen så verkar det som om jag förmodligen skulle förlora säkert 40-45000 kr + vänta X antal månader vid försäljning av min bil jämfört med vad jag köpte den eftersom de bilar som finns till salu nu nästan alla verkar ha utrustning som var rätt ovanlig när jag köpte min för 2 år sedan... Att låta BMW eftermontera ovanstående är ju inte att tänka på eftersom jag säkert skulle kunna köpa en till likadan bil för de pengar det skulle gå på så det blir till att göra det själv isåfall. Iallafall, skulle min bil med ovanstående grejer eftermonterade bli MINDRE värd eller SVÅRARE att sälja sen när det är dags än om jag behöll den helt orginal och säljer den nu? Tacksam för era synpunkter! MvH |
|
Nej, inte mindre värd, men du kommer aldrig få tillbaks det du lagt ut. Bakrutorna blir nog rätt svåra/dyra att fixa själv, likaså antispinn... Det blir ju bra mycket enklare/billigare? att sälja din först, och sen köpa en som har alla (eller de flesta av ovanstående prylar och sen komplettera det som inte fanns). Mvh |
|
|
Ska du behålla bilen 5-10 år till då kan det vara värt det, men annars är det bättre att sälja den bil du har idag och skaffa en bil som har de utrustning du vill ha. Mvh Abbe Länk |
|
civilization |
rob: Bakrutorna finns faktiskt som eftermonteringssats hos BMW. Antispinnsystemet har redan testats av en kille här på forumet som monterade det på ca 5 timmar på sin M3 -97 =) Abbe: Det är nog som du säger...men problemet är att man får ju så fruktansvärt dåligt betalt för bilen nu om man jämför annonserna... |
|
Ja det är sant, det är ett svårt val. Hade själv en E30 cab som jag köpte dyr (normal pris då) trimmade och kostade på en hel del, när jag skulle sälja den fick jag skänka bort den nästan! De Mvh Abbe Länk |
|
|
civilization: Vad kostar bakruteftermonteringssatsen hos BMW? Racelogicen går väl på runt ~6-7000:-? Fast den förstår jag att du vill ha i norra roslagen! =) En av de fräschaste E36 jag sett, snygg o välbehållen!! Mvh |
|
civilization |
rob: Har prislista från BMW som är nåt år gammal där elbaksidorutorna ska kosta 2300:- Säkert dyrare nu men man kanske kan hitta på skroten också (?) Tror Racelogic skulle gå på ungefär som du säger och jajamensan du kan lita på att det är halt på vägarna här emellanåt =) Abbe: Verkar som om när det gäller att efterutrusta bilar ska man antingen slänga på ALLT (typ titanfälgar och katapultstol =) eller inget för att det ska vara värt det =/ |
civilization |
Skulle det påverka ert intresse för en bil negativt om ni vet att den har eftermonterad utrustning, särskilt om denna utrustning eventuellt ej är orginal och/eller är monterad av ägaren själv? |
| Skulle en säljare tala om att typ "antispinn har jag monterat själv, funkar minst lika bra som original" så klingar det något sämre tycker jag. Sen hur mycket det påverkar priset vet jag inte. | |
|
Om jag fick veta att bilen har eftermonterad antispinn i form av Racelogic skulle jag bli positivt överraskad! Tyvärr är det nog inte så många som vet hur det funkar och tycker det är onödigt eller farligt, det gäller att hitta rätt köpare... Mvh |
|
|
Hmm.. Inte helt säker på om jag är enig med alla här. Jag tror at du kan orda allt av detta (utom antispinn) riktigt billigt om du lägger ned lite tid på sökning och annonser. Jag tror faktikst att du kan öka antalet intressenter genom att ha mer utrustning. Det borde resultera i ett högre pris eller en snabbare affär. Detta är givetvis förutsatt att allt annat är 100% på bilen. Fixa hellre lacken eller repor innan du lägger ned nåt på detta. Jag har själv valt bort flera bilar pga att dom saknar Xenon, Minne på elstolarna, multiratt osv. Bagateller, men vid en grovsortering, så faller sånna bort. En helt annan sak. Jag tror Wounderbaum i bilen drar ner mer på priset än, att inte ha elstyrda bakrutor. Luktar säkert jättegott och är trevligt, men jag lyfter alltid på ögonbrynen om bilen luktar gran eller hubbabubba. Alltså, inget illa ment! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
civilization |
Hosse: Ingen Wunderbaum i min bil inte! =) Hur resonerar ni när ni kollar bil? Är det viktigt med så mkt extrautrustning som möjligt? Är skicket viktigast? Priset? Ska bilen vara orginal eller ha allt från BRL och Dalhems? =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.